Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 1510 ggr
gickan87
3/29/19, 9:25 PM

Kärlkramp

Min mamma (66 år, diabetiker sedan drygt 50 år) förra veckan började känna av kärlkramp, tungandad och lätt tryck över bröstet när hon gick. Men bara hon stannade nån minut gick det över. I början på denna vecka så fick hon lov att använda sprayen (vet ej sort men utskriven mot kärlkramp) då krampen inte ville släppa. Var i tisdags in till vc där remiss skrevs till hjärtmottagningen. Dagen efter ringde hjärtläkaren och meddelade att remiss till kärlsprängning var skickad samtidigt som han skrev ut nån kärlvidgande medicin. Så idag när mamma skulle böja sig för att ta på sig skorna så fick hon ett kraftigt anfall. Åkte ner till akuten och blev skickad vidare ikväll. Nån som varit med om liknande och vet vad som händer nu? Blir hon inlagd i veckor? Efter den här ballongsprängningen, behöver hon vara stilla eller får hon röra på sig som vanligt? Det här är nytt för mig, har panik då min mamma betyder så oerhört mycket för mig. Vill bara att hon ska bli frisk och må bra!

MVH Erika :)

Annons:
Pyttelite
3/29/19, 9:30 PM
#1

Det finns lite information här:

https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Karlkramp/Behandling-karlkramp/

Hoppas att din mamma blir frisk fort.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Draken
3/29/19, 9:53 PM
#2

Jag  jobbar som undersköterska på kardiologen, så jag vet mycket väl vad din mamma skal göra, skall försöka förklara så gott det går här under. Är det mer du funderar över, så tveka inte att fråga :)

Det din mamma skall göra är en Angio, en kranskärlsröntgen. De kollar då efter förträngningar i kärlen i hjärtat, har hon det, så blir det åtgärdat på plats, då man gör en PCI.

För att röntga kärlen går man in genom en artär i handleden, man för upp en "kamera" hela vägen till hjärtat, där ser de då om det finns förträngningar i någon av stammarna (kranskärlen i hjärtat). Ser man att det är förträngningar, så går man in med en ledare med en ballong i ena änden, i samma kärl som de har gått upp med kameran i. De går direkt med ledaren in i det/de kärl som har förträngningar. När ledaren har kommit rätt, kuffar de upp en ballong, som "spränger" kärlet för att det skall öppnas igen.

Vi gör angio och PCI mycket ofta, det är en vanlig behandlingsmetod mot förträngningar, och personalen på PCI- lab kan göra ingreppet i sömnen.

Oftast så behövs det inte så lång vårdtid efteråt, om allt är komplikationsfritt (vilket det är i 97% av fallen.) Det är ytterst sällan det blir allvarliga komplikationer med en ballongsprängning.

patienten får oftast gå hem redan dagen efter, eller samma dag efter att TR-bandet är avlägsnat. Hon kan röra sig precis som vanligt, men hon får inte lyfta tungt eller på något vis anstränga den arm de har gått in i.

TR-bandet är ett armband i hårdplast som dras åt över instickssåret som ett tryckförband. Detta band skall avlägsnas sakta och försiktigt, jag tror de släpper ut ungefär 2-3 ml luft i timmen, så det tar ju några timmar att avlägsna det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

_Fisken
3/29/19, 10:02 PM
#3

Bra förklarat!  

Jag är nyfiken av naturen. TR-band. Luft o blodådror? Är det en bra kombo? Var kommer luften ifrån? Från blodådran?

Draken
3/29/19, 10:23 PM
#4

Tack :)

Okej ska försöka förklara. Kan ju börja med att säga att man kör ABSOLUT INTE in luft i kärlen, det har du alldeles rätt i. Luft och blodådror/blodkärl är INGEN bra kombo.

TR-band kallas det tryckförband man använder efter att man har gjort kranskärlsrtg (Angio). Man lägger det som ett brett armband med tryckpunkt över instickssåret. Det är TR-bandet som dras åt med luft, det blir som ett vacum, och stryper tillströmmningen av blod som kan pumpas ut när man, regelrätt, har "punkterat" en artär.

TR-bandet skall släppas/öppnas efter ingreppet. man använder då en specialspruta som är gjord för just TR-banden, och med den släpper man ut luften, nån mm i timmen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
3/30/19, 6:15 AM
#5

Jättebra förklaringar. Stort tack🙂

Däremot har jag tagit bort bilderna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
3/30/19, 10:21 AM
#6

#4.
TR-Bandet fungerar med samma princip som bandet som används på armen för test av blodtrycket?  TR är istället för ett bandage? Med ett TR-band kan du kontrollera trycket mot såret.

Annons:
Draken
3/30/19, 12:42 PM
#7

#5  Tack 🙂 Ber om ursäkt för bilderna :)

#6 Ja, man kan säga att det har samma princip, skillnaden är att stasbandet drar man bara åt så man skall se venerna riktigt vid boldprovstagning, man får inte strypa tillförseln med ett stasband,.

Med ett TR-band, så stryper men blodflödet helt en kort period, och ja, man kontrollerar trycket mot såret. Man släpper på luften lite i taget, och ser man då att det börjar sippra blod, drar man åt helt igen och väntar en stund innan man försöker igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gickan87
3/30/19, 1:27 PM
#8

#2 Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara! Pratat med mamma idag och mycket riktigt skulle dem göra en kranskärlsröntgen på henne under dagen. Så hon Jan alltså få åka hem redan imorgon eller på måndag? Vore helt underbart då hon är mycket saknad av både oss tvåbenta och fyrbenta.

MVH Erika :)

_Fisken
3/30/19, 3:38 PM
#9

#6. Risk för tjatig men du släpper väl inte "PÅ" luft fram tills du ser det blöder? Du tappar ur luft ur TR-bandet fram tills det börjar blöda och då kan du fylla på luft igen för att spänna åt bandet så att det slutar blöda?
Detta sker på armen eller? I armvecket? 

Varför jag frågar är för att då ramlar en massa andra mynt ner i andra sammanhang typ skador på blodkärl. 
Jag förstår nu(?) att man täpper till skadan helt så att den ska kunna läka och sen kontrollerar man läkprocessen genom att se släppa ur x antal ml luft och se när det börjar blöda. Dessutom kan du kanske se hur mycket luft du släppt ut (om nu min teori är rätt) och på så sätt se om det går åt rätt håll.  Jag kan ana att det noteras i en journal hur mkt man släppt ut vid viss tidpunkt. Oj oj vad jag teoretiserar i ett ämne jag inte vet nåt om. 
Du skrev dessutom att detta sker under en kort period. Jag kan då teoretisera mera. Man vill ju släppa på blod så fort det går så inte vävnad dör? Eller?

gickan87
3/30/19, 5:41 PM
#10

Om vidgningen misslyckas, är det bröstöppning som gäller då? Stoppet är för stort så läkarna ska prata om hur dem ska gå vidare på måndag. Nu blev jag ju ännu mer ängslig och nervös :/

MVH Erika :)

_Fisken
3/30/19, 6:41 PM
#11

#10. Min syster gjorde en sån operation för 20 år sedan. Hon blev hur pigg som helst efteråt. Metoderna och vanan att göra dem är stor nu. Min granne var hjärtkirurg. Han kallade sig för rörmockare.

gickan87
3/30/19, 9:09 PM
#12

#11 Tack! Behöver verkligen "höra" detta. Är så sjukt orolig för henne. Har lyckats få ledigt från jobbet måndag och tisdag iaf. Känns skönt, så hinner hon bli opererad och klar innan jag ska börja jobba igen. Kan inte koncentrera mig alls just nu.

MVH Erika :)

Draken
3/31/19, 1:33 PM
#13

#9 ja, naturligtvis släpper man ut luften. Det dokumenteras mycket noga hur mycket man släpper ut och när i journalen. När man har TR-band så använder man även ett journalblad bredvid ordinarie journal som ju är digital, så det skrivs exakt på ml hur mycket luft som släpps ut och vilket klockslag.

#10 Om ballongsprängningen inte fungerade, så kommer hon att få göra en s CABG (Coronary Artery Bypass grafting) Återhämtningstiden på den är längre, eftersom, som du skriver, de öppnar bröstkorgen. Exakt hur länge återhämtningstiden tar vet jag inte säkert, det är lite olika.

Vi skickar våra CABG -patienter till Universitetssjukhuset i Umeå. De brukar komma tillbaka till oss efter en vecka ca. och de blir färdig vårdade hos oss ytterligare ca.en vecka. Vissa har längre eftervårdstid medans andra har kortare.

https://www.hjart-lungfonden.se/Forskning/Milstolpar-inom-forskningen/Bypassoperation/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
gickan87
4/5/19, 11:34 PM
#14

För er som eventuellt undrar, min mamma fick i måndags besked om att operation skulle ske idag fredag kl 8:00. 9:30 kommer läkaren och säger att det är inställt, eventuellt söndag. Varför får andra hoppa före? Hennes operation är ju också akut? Hon anses för ostabil för att bli hemskickad, får inte ens lämna avdelningen och går med någon slags mini-EKG på sig dygnet runt. Hon har varit inlagd en vecka idag..

MVH Erika :)

Maria
4/6/19, 7:03 AM
#15

#14 Det behöver inte vara så att andra går före. Det kan vara personalbrist också.

Hoppas innerligt att det blir av snart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
4/6/19, 8:59 PM
#16

#15 Personalen har själva sagt att vissa måste gå före för att dem är sämre än henne.

Ikväll har hon fått besked om eventuell operation imorgon klockan 11. Hon fick också veta att hon fick gå före en annan patient som inte är lika dålig som hon.

MVH Erika :)

Maria
4/6/19, 9:23 PM
#17

Då får vi hoppas att det blir av nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
4/7/19, 3:30 PM
#18

#17 Vart inget idag heller. Nu har hon blivit lovad första operationstiden imorgon, hoppas verkligen att hon får den.

MVH Erika :)

_Fisken
4/7/19, 5:29 PM
#19

Jag förstår du går på klorna. Vi håller tummarna.

gickan87
4/7/19, 9:30 PM
#20

#19 Ja, jobbigt när anhöriga är sjuka speciellt när man står så nära. Samtidigt förstår jag läkaren, kirurger och vårdpersonal dem är underbemannade och har patienter från olika län. Vårdpersonalen är helt underbar.

MVH Erika :)

Annons:
Draken
4/8/19, 8:50 AM
#21

Anledningen att andra kan gå före är många, men den vanligaste är att någon som är sämre och/eller är mer ostabil än din mamma ghår före "i kön" så att säga.

Din mamma är nog uppkopplat mot Telemetri eller Mida.  Att hon inte får lämna avdelningen beror på att de tappar kontakten med dosan utanför avdelningen.

Du har säkert sett att det finns skärmar uppsatta lite varstanns på avdelningen, där ser all personal hela tiden din mammas dosa, och vad den visar. Blir hon sämre, så blir hon "rödprioriterad" och får åka ned på OP direkt.

Hoppas att det blir av imorron, lycka till 🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gickan87
4/8/19, 10:18 PM
#22

#21 Tack för förklaringen 🙂

Hon blev opererad i morse som planerat. Har dock inte fått prata med henne då hon var groggy när jag ringde men allt har gått bra. Ringde ikväll igen och hon hade varit upp vid sängen och suttit uppe en stund, så hon är igång i alla fall. Normalt enligt sköterskan som jag pratade med. Dock sov morsan så blev ingen pratstund då heller 😂

Men skönt att det är över. Nu hoppas vi att det fortsätter åt rätt håll ❤️

MVH Erika :)

[VSK]
4/8/19, 10:22 PM
#23

#22

Så skönt att allt gick bra 👍

Pyttelite
4/8/19, 10:44 PM
#24

Så skönt att väntan är över - nu kan det bara gå åt rätt håll. Tag hand om dig och morsan - det har varit jobbigt för er båda!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Draken
4/9/19, 10:53 AM
#25

Vad skönt att det blev av.  Ta hand om er nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: