Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1294 ggr
novembre
2/27/19, 11:23 AM

Kaffedetox

Hejsan

Jag testar just nu att skippa kaffe helt under en vecka. Har någon mer testat och vad är era upplevelser? 

Jag skippar kaffe en vecka och efter det får jag se hur jag fortsätter. Jag har läst att man ska få mycket abstinens, men först efter en vecka märks fördelarna vilket är att man blir naturligt pigg hela dagen. Kaffe ska tydligen göra att man blir trött. Jag antar att detta är när man dricker kaffe regelbundet och mer än en kopp om dagen. 

När jag började dricka kaffe för några år sedan tog jag en kopp mer sällan vid särskilda tillfällen när jag behövde ha energi och kreativitet. Jag blev väldigt pigg och produktiv samt på väldigt bra humör, men nu märker jag dessvärre ingen skillnad nu när jag dricker ca 2-3 koppar om dagen. Jag upplever huvudvärk som inte försvinner av värktabletter, är otroligt trött, nästan så att ögonlocken vill trilla ner ungefär. inte mycket energi alls faktiskt, men däremot sover jag bättre än någonsin!

Däremot finns det en rad artiklar kring hälsofördelar med kaffe, exempelvis att det förbränner mer om man vill gå ner i vikt och att det finns antioxidanter. 

Är kaffe bra/dåligt för hälsan? Vad tror ni? 

Annons:
novembre
2/27/19, 11:24 AM
#1

Alltså när jag slutade med kaffe upplever jag huvudvärk och trötthet, ser nu att jag inte skrev detta helt tydligt :)

Huygens
2/27/19, 2:16 PM
#2

När försvann huvudvärken?

JRSN
2/27/19, 3:32 PM
#3

Jag kände mig nödd att helt sluta med kaffe i samband med ett hälsoproblem. Till min förvåning uppstod inga abstinensbesvär. Det jag ersatte med var grönt te i olika former, så kanske är det något i det gröna teet som motverkar kaffeabstinens? Nu efter drygt ett år så kan jag någon gång unna mig en kopp kaffe, och då smakar det helt ljuvligt!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

OlgaMaria
2/28/19, 7:40 PM
#4

Kaffe är nyttigt. Det gäller dock att dricka det på samma tider och ungefär samma mängd varje dag. Lätt att få besvär annars då koffein har en ganska stark effekt på kroppen.

https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pyttelite
2/28/19, 8:57 PM
#5

Här finns en trevlig och saklig artikel om kaffe. Vilka effekter kaffedrickande har och lite till.

https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-kaffe


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: