Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1014 ggr
Lia
2019-02-26 00:11

Bältros i ögat

Det började för ca en vecka sen, att det började klia i pannan ovanför ögonbrynet. Kort därefter detsamma i ögat. Jag fick snabbt ett rött utslag vid ögonbrynet och ett rött öga. Jag åkte bort till Göteborg i onsdags till fredags och väl där gick jag in på en mottagning som låg på apoteket, eftersom ögat vid det laget börjat svullna lite. De hänvisade mig till att genast besöka en optiker eftersom de utan att ens ha tittat på mig misstänkte näthinneavlossning. Så jag letade upp en optiker som hade en ledig tid på en gång och hon förundrades över sjuksköterskornas misstankar eftersom jag inte hade symtom på detta. Hon gjorde en noggrann undersökning och såg inget fel på varken synen eller ögats delar. Det enda att anmärka var att jag är mycket torr i ögonen, och så gav hon mig gel och droppar för det. Hon var fantastiskt och vänlig, blickpunkten jobbade hon på. På väg hem från Göteborg läste jag lite om olika sjukdomar och uppmärksammade bältros när jag läste om det. Tydligen kunde man få det om man tar immunförsvarhämmande läkemedel, som jag gör. Jag tar methotrexate för reumatism. Vid det laget hade jag börjat få små utslag även på näsan på samma sida som resterande. Så jag hoppade av tåget och gick in till en akut i närheten av där jag bor. Sjuksköterskorna där såg snabbt på mig och avfärdade mina besvär. I lördags vaknade jag med var runt ögat och mycket svullet öga, så jag åkte in till den lilla närakuten I min stad. De hade ingen ögonläkare där och bad mig komma tillbaka dagen därpå till vårdcentralens helgmottagning istället. I söndags vaknade jag med ett igenklistrat öga och tog bussen in till mottagningen så fort den öppnat. För första gången tog alla mig på allvar. Kanske för att jag sökt på så många andra ställen, kanske för att jag såg ut att ha blivit slagen. Jag blev noggrann undersökt. Läkarna förstod att jag hade fått en inflammation i hornhinnan, och för detta fick jag antibiotika att droppa i ögat. Inte heller tog det lång tid innan en av dem misstänkte bältros i ögat, delvis pga en liten grå förändring som syntes strax ovanför iris och delvis pga utslagen. För detta fick jag antivirala tabletter, trots att jag egentligen fick de på tok för sent. Dessutom skickade de remiss till ögonläkare på ett annat sjukhus för att se så att jag inte drabbats av permanent skada i ögat. Det känns lugnande att optikern inte hittade något fel, men samtidigt är det grå området alarmerande. Så nu ligger jag här och funderar innan läggdags. Jag har egentligen sovit från och till hela dagen, vad annars ska man hitta på? Dessutom drog jag passande på mig en förkylning också, som pricken över i:et. Så nu när jag har fått ur mig den här historien, är det någon var varit med om något liknande? Bältros i ögat med risk för synskada, men som det löste sig utmärkt för? Någon som kanske kan lugna mina nerver lite? Kanske vet någon när svullnaden börjar gå ner, och klådan och svedan och värken avtar? Aldrig hade jag börjat med cellhämmande läkemedel om jag visste att detta skulle drabba mig. Tydligen är jag dessutom enligt bipacksedeln 1 på 1000 också.

Annons:
Huygens
2019-02-26 01:19
#1

Om jag fick bältros skulle jag se till att få extra B12 och andra B-vitaminer.

Upp till toppen
Annons: