Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3139 ggr
Fransu
2019-02-25 16:15

Bedövning eller inte?

Är precis hemkommen från tandläkaren. Hade en lagning som hade gått sönder och behövde lagas om. Idag körde jag utan bedövning. Fy sjutton vad det ilade. Men det är skönt nu efteråt att slippa bedövningen som sitter i så länge.

Min mamma är en riktigt tuffing och tar aldrig bedövning. Hon säger att hon hellre står ut med smärta obehag en stund för att slippa bedövad mun i flera timmar efteråt.

Om tandläkaren verkligen rekommenderar mig att ta bedövning så brukar jag göra det. Men som idag när jag sa att jag ville prova utan och det kom inga protester så tänkte jag att det kommer gå fint. Det gjorde det, men det kändes rätt ordentligt.

Hur gör ni hos tandläkaren om ni behöver laga en tand? Tar ni alltid bedövning?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
JMW
2019-02-25 16:28
#1

Jag undviker bedövning. Vi brukar alltid börja utan och se hur det går. Har inte tagit bedövning många gånger i mitt liv.

-Aida-
2019-02-25 16:43
#2

Jag tar bedövning alla gånger, blir ruskigt rädd av att laga tänderna och gillar verkligen inte hur de känns medan dom gör det.

Caeli
2019-02-25 16:48
#3

Brukar fråga tandläkaren om råd och följa det. Han har oftast bra koll på hur smärtsamt det blir!

Honestyisdead
2019-02-25 17:00
#4

Alltid bedövning för min del. Även när dom tar bort tandsten med maskinen som slår bort det vid mina nedre broar eftersom det ilar något fruktansvärt.

Kyllan56
2019-02-25 17:13
#5

Bedövning är min räddning!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Lillyrod
2019-02-25 17:16
#6

Det är så länge sen jag lagade en tand så jag har nästan glömt men tror inte jag haft bedövning. Den är som sagt värre än själva arbetet sen. Bara att ta bedövning tycker jag är hemskt.

Nästa gång jag ska dit blir det dock bedövning för då ska tänder dras ut. Visserligen ska de ut för att de sitter lösa men ändå 😃

Annons:
Stallmima
2019-02-25 19:36
#7

Det beror på hur pass mycket som behöver lagas, försökte en gång laga en rotfyllning utan bedövning hahahaha  Kan säga det gör jag inte en gång till. Fick bedöva efter en lite stund då det gjorde rejält ont!!

Fransu
2019-02-25 20:17
#8

#7 Oj, att tandläkaren ens gick med på det? Låter ju fruktansvärt smärtsamt. Men kanske finns det dom som klarar det också.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Stallmima
2019-02-25 20:45
#9

#8  Fast vad ska tandis säga när man inte vill ta bedövning  😂

Honestyisdead
2019-02-25 20:45
#10

#8 Min mamma gör rotfyllningar utan bedövning om tanden är död. Då gör det inte ont enligt henne.

Fransu
2019-02-26 11:37
#11

#9 Nej, såklart. Man bestämmer väl själv. 🙂

#10 Okej, man kanske inte har kvar någon känsel om tanden är död helt enkelt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Emki
2019-02-26 23:45
#12

Har tagit bedövning 1 gång å det var när jag drog ut visdomstanden. Annars har jag skippat det varje gång, trots låg smärttröskel. Men gillar verkligen inte konceptet att inte kunna känna av delar i munnen. Ger mig obehag, men var illa tvungen när jag skulle dra visdomstanden.

Sugar Mist
2019-02-27 03:48
#13

Jag tycker tandläkaren är väldigt obehaglig och i kombination med sprutfobi så får jag alltid dricka ett lugnande medel för att kunna ta bedövning och laga tanden utan att få panikångest, är väldigt avundsjuk på er som kan härda ut lagningar utan bedövning, jag behöver bedövningssalva bara för att ta tandsten.. 🤐

-

Annons:
Honestyisdead
2019-02-27 10:23
#14

#13 Tyvärr fungerar det lugnande inte på mig :(

Fransu
2019-02-27 11:42
#15

#13 och #14 Är det hos tandläkaren man kan få dricka lugnande? Jag ska nämligen eventuellt operera ut en visdomstand och är verkligen jätterädd och orolig inför det ingreppet. Så jag vill ju gärna ha något lugnande om det blir aktuellt. Jag hade tänkt be min läkare skriva något ut i så fall, men det finns hos tandläkaren att få?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Honestyisdead
2019-02-27 11:55
#16

#15 Tror inte alla tandläkare ger det men många. Ring och prata med dom. Man måste nämligen komma tidigare och ska ha någon där som hämtar en.

Jag behövde dock inte det eftersom jag som vanligt inte fick effekt av det.

Fransu
2019-02-27 12:09
#17

#16 Okej. Om det blir så att tanden måste ut så ska jag höra mig för innan jag ska dit. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Sugar Mist
2019-02-27 17:25
#18

#14 Ja nä har varit med om olika lugnande hos olika tandläkare, ena fick jag någon typ av benzo som absolut inte fungerade men hos den jag är hos nu får jag en flytande vätska som verkligen slår ut mig en hel dag, jag har till och med somnat när jag fått mina tänder lagade. 

#15 Precis, jag får den hos tandläkaren, får sista tiden för dagen och får komma en halvtimma innan så medicinen hinner verka, men jag behöver hjälp med att ta mig därifrån efteråt. 
Edit: Kanske ska tilläggas att jag har gått på sprutterapi, för att försöka "bota" min spruträdsla utan framgång och det här var sista utvägen för att kunna laga mina tänder.

-

Honestyisdead
2019-02-27 18:09
#19

#18 Har fått både benzo och den man dricker. Hoppades verkligen på den man dricker efter att jag läst och hört att dom flesta blir däckade av det. Men icke :(

Fransu
2019-02-27 18:42
#20

#19 Funkar benzo?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Sugar Mist
2019-02-27 20:48
#21

#20 Jag upplevde det som att jag var nog lättare att hantera för tandläkaren men jag hade sån panik och skrek inombords, var som att jag satt fast i min kropp utan att kunna fly.

-

OlgaMaria
2019-02-28 21:49
#22

Laga tänder tycker jag går alldeles utmärkt utan bedövning. Har inte behövt göra det på typ 15 år men lagade många gånger utan bedövning i tonåren. Tyckte det var vidrigt att behöva ta sprutan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2019-03-02 03:11
#23

#20 nej inte det heller. Jag tillhör den skara som ibte märker av det.

Fransu
2019-03-02 07:24
#24

#23 Vad jobbigt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Honestyisdead
2019-03-02 19:52
#25

Ja det är hemskt. Speciellt när jag fick gjort 4 broar. Då slipade man bort en stor del av 8 tänder där broarns skullr fästas :( Fyför

[Devya]
2019-03-03 13:06
#26

Bedövning fungerar inte alls för mig så det blir alltid utan, även vid rotfyllning. Inte särskilt behagligt men det måste ju fixas.

NiklasTyreso
2019-03-03 23:49
#27

Jag har tidigare varit med om tandläkare som haft tre olika patienter samtidigt i tre olika rum och arbetar med dem en efter en vart efter bedövningen börjar verka, men innan den verkar borrar de på patienten i rummet bredvid. När min bedövning är klar kommer tandläkaren springande från rummet bredvid för att borra. Löpande band principen hos vissa tandläkare gör att jag tror att tandläkarna av egoistiska skäl uppmuntrar patienter att strunta i bedövning, för då kan tandläkare jobba snabbare utan uppehåll för att bedövningen ska verka, och med snabbare avklarade patienter hinner tandläkaren med fler patienter och tjänar mer pengar. Jag behöver bedövning även om tandläkarna suckar över mig.

Annons:
Liz85
2019-03-04 00:26
#28

#27 låter ju helt sjukt. Var går/har du gått då? Jag har gått både hos folktandvården och nu på en annan klinik och ingen av de har använt en löpande band-princip.

Lillyrod
2019-03-04 09:41
#29

#27 Jag har också haft en sån tandläkare. Sista åren innan han tänkte ta pension, vilket han gjorde vid 60, höll han på så. Till slut visste han inte vad som skulle göras med de olika patienterna utan en sköterska fick följa honom med papper i händerna och försöka hålla reda på vad som skulle göras i de olika rummen.

Jag slutade där efter att ha varit utsatt för denna procedur en gång 😡

Jag har varit hos tandläkaren idag. Skulle dra ut ett par tänder som inte längre vill sitta fast. Jag fick bedövningssalva innan den rätta bedövningen och det var toppen. Kände ingenting av den förhatliga bedövningssprutan. Så skönt. Nu är halva ansiktet bedövat 😃

Surpan
2019-03-12 08:51
#30

Alltså.. bedövningssprutan är ju det värsta hos tandläkaren så jag undviker den gärna om det bara är ett litet ytligt hål. Dock vet jag inte hur jag skulle reagera om det var ett större ingrepp som behövdes.. Jag skulle nog behöva få något lugnande i alla fall.

/Surpan

Namiko
2019-03-12 09:35
#31

Är det bara lite som behöver borras så klarar jag mig utan bedövning, men har det hunnit bli ett riktigt hål så kräver jag både bedövningssalva och spruta. Jag är spruträdd, men det går bra med bedövningssalvan och jag vet att jag troligen bara är ett dåligt/smärtsamt tandläkarbesök ifrån tandläkarskräck efter en mindre trevlig upplevelse i tonåren, som också var orsaken till min spruträdsla… Så jag fortsätter kräva bedövning om jag är det minsta orolig över att det kommer göra ont.

Som tur är har jag numera en underbar tandläkare som lyssnar på mig och lugnt väntar på att bedövningen ska börja verka innan hon gör något.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Liz85
2019-04-11 12:37
#32

Tror hon hunnit gå i pension den förra jag gick hos men tog inte bedövning där pga den bedövning de använde var inte så kul. Tror tekniken gått framåt för när jag insåg att det inte går att åka 30 mil för ett besök och bytte ställe hade de helt annan utrustning och teknik. Vet dessutom inte riktigt hur nya skulle jobba utan bedövning så nu är det skönare att ta det. Utöver det är musik ett måste. Då funkar det till 100%, inte annars.

Upp till toppen
Annons: