Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 1214 ggr
Huygens
2019-02-21 14:25

Lungcancer ökar snabbt bland kvinnor

Lungcancer ökar snabbt bland kvinnor som aldrig varit rökare. SVT

Vetenskapen säger sej inte veta orsaken. Den svenska vården är sparsam med responsen till kvinnor som insjuknar i lungcancer om dom aldrig rökt. SVT

Sen tidigare har det varit känt att babypuder innehåller asbest och då även vuxna använder asbestpuder utgör det en möjlig risk.

Annons:
LBB
2019-02-21 14:30
#1

Förr var det den innre miljön med rykande vedspisar som bidrog. Numera är det väl både luftföroreningar och de kemikalier vi använder i hemmen som inverkar

+ det faktumet att vi blir äldre och som äldre drabbas kroppen naturligt ac cellförändringar oftare.

Lussan20
2019-02-21 14:55
#2

Tror på miljöföroreningar och gifter. Passivrökning, vissa hormoner, kemikalier, rött kött, rött vin  mm.

Maria
2019-02-21 15:38
#3

Skumt att det ökar just bland ickerökande kvinnor. Hoppas man kan hitta en rimlig förklaring.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cissi_1993
2019-02-21 23:44
#4

https://www.svd.se/rengoringsmedel-skadar-kvinnors-lungor

tänker att detta kan vara en av förklaringarna. Våra lungor är helt enkelt mer känsliga och vi är lite för noga när vi rengör våra hem.

Maria
2019-02-22 06:10
#5

#4 Länken är tyvärr låst.

Det förutsätter ju att kvinnor städar mer än män och vi har kanske inte blivit jämlika på det området ännu?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2019-02-22 07:59
#6

Stämmer nog också, undrar hur det ser ut bland målare som hela tiden håller på med olika medel som lösningsmedel och kemikalier?

Deodorant fanns ju misstanke om med bröstcancer, men man lade väl ner den misstanken senare? Men lungor hårspray, hårfärg, ja allt vi andas in måste väl påverka lungfunktionen på olika vis?…Mvh/WL🌺

Annons:
Åsa S
2019-02-22 08:20
#7

Bra att man inte har använt hårspray sedan 80-talet då och att jag städar mycket sällan och att jag främst då använder bakterier inte kemiska städmedel.

Lussan20
2019-02-22 09:02
#8

Jag använder, men ytterst sällan, då det blåser bla. Men fram till 80 talet var det omsättning på hårspray. Jag tonar håret ca 3 ggr per år, inga bra medel säkert. Men de som jag känner av vänner och bekanta som lämnat oss , så är det hjärntumör, levercancer, som ökat. En del har överlevt och det är också en bra utveckling, det dåliga är att man får vänta för länge på vård…Mvh/WL🌺

cissi_1993
2019-02-25 23:28
#9

konstigt artikeln är inte låst för mig 🤔

jag tolkar artikeln som att dom har försökt att även följa män som städar hemma men att deras lungor inte ar uppvisat någon påverkan av rengöringsmedlen. men det kan ju självklart vara så att dom inte är lika flitiga när dom städar eller att män inte använder lika mycket rengöringsmedel.

Åsa S
2019-02-26 11:36
#10

Då har de inte träffat min man jag använder miljövänliga bakterier men min man ser alltid till så vi har tuffare medel hemma så han har när han städar hans teori är att ju mer medel desto bättre, han kör med samma när han diskar så YES är inte drygt hos oss. Men tvättar gör jag enbart för han tror att ju mer medel man häller i desto renare.

Tant Grön
2019-02-26 13:23
#11

#10 Precis sån är min man också. Han har köpt ett eget starkt medel till köket. När vi tvättar vägrar jag låta honom dosera.

[Devya]
2019-03-03 13:30
#12

Om man tittar inom städbranschen ser man nog ytterst sällan män som arbetar där. Jag har arbetat inom branschen i flera år och endast träffat på en enda manlig städare (i Belgien där jag nu bor). Sen så är det oftast kvinnor som ännu är i majoriteten då det gäller vem som städar hemma. Jag vet tyvärr bara av två män som tar sitt ansvar i hemmet och städar. En av dem är min morbror och den andra var min granne. Av alla andra som jag känner är det kvinnorna som sköter städningen hemma eller alternativt att de har en städare som kommer en gång i veckan. Visst finns de fler män nu än tidigare som tar sitt ansvar där hemma men det har ännu inte blivit så jättevanligt, iaf inte i min umgängeskrets.

Lussan20
2019-03-03 15:18
#13

Men visst måste väl även cancer hos barn ökat? Från 40 talet, samt den tid min mamma  och mormor pratade om så var det inget barn som dog i cancer. TBC tog många barns liv, Polio mm.🌺 Men i vår släkt och bekantskap så var det ett barn som blev ihjälsparkad av en häst, en dog av sviter av mässling, njurarna slutade fungera, ett barn dog i lunginflammation. Nu vet jag flera barn som gått bort i cancer? Det är en gåta? Radon? Luftföroreningar, gifter i närmiljön? Ja den gåtorna måste lösas snabbt! Mvh/WL

Annons:
Upp till toppen
Annons: