Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1184 ggr
Emki
2019-02-21 02:09

Nattjobb

Vet ej om detta inlägg hamnar i rätt forum eller kategori, men jag är lite nyfiken på den "anställning" jag fått. Detta är då som undersköterska inom hemtjänst (24/7 ärende). Är inte en riktig anställning utan enda skillnaden äe att jag har fått gå över från springvik till schemalagda dagar, som fortfarande läggs in i vikariesystemet, så inget anställningsavtal eller liknande är skrivet. Vi är 2 stycken som jobbar natt hos denna brukare som har personal 24h om dygnet 7 dagar i veckan. Vilket jag tycker är på tok för lite nattpersonal (skulle säga minst 4 pers) Då detta inte ger oss tiden till återhämtning mellan dagarna, har som längst varit ledig 3 dagar sedan 25 januari. Och väldigt mycket fiffens med 1 dag ledigt sedan jobba 2 vara ledig 1 jobba 2 osv. Detta ger iallafall inte mig chansen till återhämtning mellan dagarna. Hinner vara ledig 1 halv dag samma dag som jag slutat. Men dagen efteråt ska jag börja ställa om dygnet igen. Har nog fått detta pga den andra personen vill absolut inte jobba mer än 2 dagar i sträck. Får det vara så? Alltså att man jobbar 2 nätter - är ledig 1 för att sedan jobba 2 osv? Själv föredrar jag att jobba 3-4 nätter. Ledig ngn dag, jobba 2 för att sedan vara ledig kanske 4-5 dagar minst. Tänker detta arbetsätt kan ju inte vara hälsosamt i längden, bara efter 1 mån känner jag vissa dagar att hjärnan bara känns som mos.. Hur brukar ett nattschema inom vården se ut? Ska ta upp detta med chefen, men är rädd att hon inte vill ha kvar mig då och detta är den enda fasta tjänsten jag lyckats få på 3 år inom kommunen trots att jag är nyutbildad uska. Har en rad på 83% och får 156h februari månad - hur många timmar motsvarar en tjänst på 83% natt?

Annons:
cissi_1993
2019-02-21 03:34
#1

Hej, 

Jag vill börja med att säga att jag inte jobbar inom sjukvården så törs inte svara på hur ni har det men har jobbat natt på två hotell där vi har haft lite olika upplägg på schemat. först så jobbadet jag 7 dagar sedan ledig 7 dagar och min kollega tog då dom andra 7 dagarna. Detta sätt att lägga schema hade sina fördelar då man hade lånnnng tid till återhämtning men när man gick av var man väldigt trött för det är många dagar på raden.

 De schema jag har nu är på ett helt annat sätt dock med mindre tid. Ena veckan jobbar jag måndag, tisdag , fredag och lördag natt medan den andra veckan jobbar jag onsdag och torsdag natt.  detta schema har också sina fördelar då jag bara jobbar 2 nätter i stöten vilket innebär att jag inte är i samma behov av förberedelse inför mina pass ( jag kan alltså ha en dag där jag kan var relativt aktiv hemma och sedan gå och jobba natt). 

som det känns nu föredrar jag det senare schemat detta lämnar mig också öppen för att jobba lite extra dagtid om jag känner att jag vill. 

men är ni bara två som delar på nätterna eller är ni två per natt som jobbar? 

jag tänker att om ni är två som delar på nätterna borde det inte vara något problem att ordna ett schema där ni jobbar 2 nätter och är ledig 2 nätter eller något i den stilen så du i alla fall får 2 nätter till återhämtning. tänker också att din kollega borde vara less på schemat om hon bara jobbar en natt i stöten lite nu och då???? det skulle då irritera mig .

Emki
2019-02-21 04:25
#2

#1 Vi är 2 personer som delar på nätterna, och hon har likadant som mig, alltså får då och då jobba 1 natt som max i stöten å sedan vara ledig, och det kan vara när hon inte vill ta 3e natten på schemat. Vet inte, tycker bara det är jobbigt när man jobbar iprincip varannan dag hela månaden ut. Hade i början av februari 3 dagar ledig då jag jobbade 3 i stöten, ledig 2 och sedan 3 till i stöten. Efter det fick jag 3 hela dagar som jag var ledig. Men skulle vilja ha i stil som du har, ena veckan jobbar man 4 elr 5 nätter totalt. Och andra veckan jobbar man 2-3 nätter. Då finns tiden för återhämtning känns det som. Vet på ett annat ställe som kallas nattpatrull - när man åker ut till flera olika personer som behöver hjälp. Så har dom ett bra upplägg av schema. Men då är det ju minst 4st per natt som jobbar också. Och där har dom ett 5 veckors schema där dom jobbar kanske 2-4 nätter per vecka för att sedan efter 5 veckan ha minst 7-10 dagar ledig. Där efter 5e veckan finns ju god tid för återhämtning inför nästkommande månad.

cissi_1993
2019-02-21 04:41
#3

ja men kan du inte prata med din kollega jag kan förstå att hon inte vill jobba mer en 3 nätter åt gången men hon måste ju vara less på att ständigt vara på nattsidan av dygnet?? sen låter det ju som att ni inte har ett fast rullande schema?? det kan ju heller inte vara lätt för den som lägger schemat att ständigt måsta kolla om ni kan jobba eller inte? jag menar tänk om hon har lagt in dig på ett pass men du säger nej vad gör dom då?

prata och se om ni inte kan få ett schema som rullar har man det på 2 veckor kan man dela det på hälften och det är bara var 2 vecka man jobbar 3 nätter på raken. 

Alltså:

v.1 måndag, tisdag, fredag, lördag och söndag 

v.2 onsdag och torsdag

det borde ju vara det bästa för er båda tycker jag. men som sagt prata med din kollega men det kan också vara värt att prata med den som lägger ert schema då dom måste tycka det är skönt att slippa böket. och man kan ju lägga fram det som att det är något du vill prova men om det inte känns bra kan man ju gå tillbaka till det gamla systemet. 

jag har dock svårt att tänka mig att det inte är någon arbetsmiljölag som går in och reglerar hur schemat är uppbyggt men det kanske inte är saker man vill ta upp när man inte är fast anställd

Maria
2019-02-21 08:21
#4

Jag tycker du ska ta upp detta med facket. Det måste väl finnas lokala avtal om detta kan man tycka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cissi_1993
2019-02-21 23:38
#5

ska du prata med facket gör det då anonymt så dom inte får för sig att göra sig av med en "missnöjd" anställd. Man får ju inte göra det men då du inte är anställd är det nog inte så svårt att bara ta in en ny.

Caeli
2019-02-22 20:29
#6

Februari månad har ju 28 dagar = 4 veckor och du arbetar 156 timmar? Är inte det väldigt mycket? https://ka.se/2018/02/21/hur-manga-timmar-utgor-en-heltid/ Räknar ni tjänstgöringsgrad per fyraveckorsperiod så borde en heltid natt vara på ca145 timmar. Dina 83% skulle i så fall vara 145 x 0,83 = 120,35 timmar. Verkar som du jobbar mer än heltid? Men hör med facket, det kan finnas olika avtal och detta var bara min uträkning! Inte säkert att den stämmer på er arbetsplats. Men kanske det kan vara värt att kolla upp antalet timmar!

Annons:
cissi_1993
2019-02-25 23:14
#7

som ovan skriver kan det vara bra att kolla hur mycket du jobbar men det kan också vara så att det inte räknas på en fyraveckorsperiod. för oss nu räknas vår tid ut på 6 veckor vilket innebär att vi får jobba mer ibland och mindre ibland ( detta gäller främst dom som jobbar dag).  Men som sagt hör med facket.

Upp till toppen
Annons: