Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1294 ggr
Surpan
2019-02-18 07:58

Dåligt behandlad på närakut

Igår kväll var jag inne på närakuten igen för ett återbesök/kontroll. Jag har vart inne för olika undersökningar under hela fredagen och lördagen redan, så nu skulle vi bara kolla så att behandlingen äntligen gick åt rätt håll. Jag blev där inne väldigt dåligt bemött, på flera sätt. Jag är väldigt spruträdd, och har alltid vart. Jag kan numera hjälpligt ta venösa blodprov i armen (med emlaplåster och lite tårar), men inte stick i fingret eller sprutor i muskler (vaccin/bedövning). Jag meddelade sjuksköterskan detta när jag kom in eftersom jag visste att läkaren ville ha ett crp för jag tänkte att eftersom det tar längre tid att få svar på venösa prov än kappilära så kanske de vill börja med provtagningen. Sjuksköterskan blir då arg på mig och menar att jag inte är "spruträdd på riktigt" och ifrågasätter om jag vet om att det är en nål även vid provtagning i armen. Tillslut får jag vänligt men bestämt säga åt henne att det är inte aktuellt med stick i fingret och jag har fått ta venösa prov hela helgen utan problem. Hon säger bara "då får jag väl köpa det" och ger mig ett rum. Dock är det rummet jag fått upptaget redan så jag måste gå tillbaka och reda ut detta vid disken. Då hör jag att hon sitter och hånar mig till en kollega… Hon pratar upprört om hur jag vägrar kappilära prov. Detta i en öppen reception/disk med ett litet väntrum intill där det sitter ca 5 andra patienter som hör detta. Är detta att bryta sekretess? De var uppenbart mig de pratade om då jag precis vart där. Jag bröt ihop och var jätteledsen (efter jag sagt till dom att jag förstod att det var mig de pratade om och fått ett nytt rum, sköterskan bad ej om ursäkt utan sa bara kallt "gå till rum 9 istället då"). Efteråt så gick jag till den yttre receptionen där man får nummerlapp och får första kontakten. De kunde inte ge mig hennes namn men skulle mejla enhetschefen mitt namn och telefonnummer så skulle hon ringa upp mig. Jag hoppas hon gör det. Jag mår dåligt över detta då det här också påverkar min förlossningsrädsla, jag är höggravid och har gått i samtal för att bearbeta detta. Har äntligen börjat känna mig okej med att föda barn men nu vill jag inte alls. Någon som jobbar inom vården här - hur ser ni egentligen på nålrädda? Är vi mest jobbiga patienter ni vill bli av med? Jag är rädd att bli tråkigt bemött av den här enhetschefen också, eller att hon aldrig ringer. Vad gör jag då?

/Surpan

Annons:
Herveaux
2019-02-18 08:22
#1

Jag jobbar inte inom vården, hoppas det är okej att jag svarar ändå. 

Gah, jag blir så förbannad av att läsa sånt här. 😡
Alla kan vi ha en dålig dag men det att bete sig som den sköterskan är verkligen inte okej någonstans. 

Jag har själv varit fruktansvärt rädd för nålar och stick i vårdmiljö (spec efter en upplevelse när tre sköterskor höll fast mig i sängen medans den fjärde skulle sätta ny kanyl i armen när jag låg inne med brusten blindtarm som 11-åring…)
Tycker du är så grymt duktig som kan hantera stick i armen så bra - det tycker jag var allra värst förut. 🏆

Jag vet inte hur gemene vårdpersonal ser på spruträdda, men det är ju inte direkt något unikt eller ovanligt. 
En störtskön labbkille på en vårdcentral jag besökte (det var han som (omedvetet)  hjälpte mig att komma över stick-i-armen-skräcken) höll helt med att stick i fingret känns mer och är obehagligare än stick i armen. 
En annan underbar sköterska jag går hos nu som ger mig mina testosteron-sprutor i muskeln tycker inte det är något fel i att vara spruträdd. Hon är väldigt mån om att hela tiden höra sig för så att jag inte får ont eller tycker något är obehagligt. 
(Testo-sprutorna kan kännas lite eftersom det är en stor injektion och vätskan är ganska seg att injicera, så det tar en stund.)

Ang. din förlossningsrädsla så hoppas jag det finns någon du kan ta kontakt med så fort som möjligt för att ventilera och bearbeta dina känslor och få hjälp att hitta tillbaka till så som du kände innan du stötte på det där rötägget. 

Skulle det vara så att även enhetschefen är ett rötägg så hade jag fortsatt uppåt i hackordningen och kontaktat dennes chef eller liknande. Hör hon inte av sig så hade jag legat på och tjatat (orkar du inte själv så kanske någon i din närhet kan hjälpa dig?).

Så, nu har jag babblat ur mig. Lycka till med allt! 🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
2019-02-18 08:23
#2

#0 Jag blir så arg och bedrövad när jag läser om din upplevelse! Naturligtvis ska ingen prata OM en patient så att någon obehörig hör det och det är inte ok att prata om en patient till en annan personal heller, om det inte är av medicinska skäl påkallat, särskilt inte i negativa ordalag.

Spruträdsla är inte ovanligt och var och en borde förstå att problemet inte övervinnes genom ett dåligt bemötande!

Jag arbetade en gång (för länge sedan) med bl.a. blodprovsprovtagning  och träffade då många sprut/stickrädda. Det brukade alltid gå bra med lite extra lugn och tid! De fick gå in i ett eget rum, en del tyckte det var bättre att ligga ned och då fick de göra det. En del ville veta vad jag gjorde och en del ville inte veta något alls, helst bara prata om annat. Man måste vara lyhörd som personal för just den patientens behov och möta dem, då går också besöket snabbast och lättast.
Aldrig att jag skulle kommit på tanken att de spruträdda var "jobbiga" och vad jag vet ansåg ingen annan det heller utan det var en självklarhet att hjälpa patienten på bästa sätt.

Förklara för enhetschefen vad som hände och hur du kände när du blev så här illa bemött och när du fick höra dig omtalas på det där sättet. Jag har svårt att tänka mig annat än att du kommer att bli förstådd och bli bättre bemött nästa gång.

Lycka till!!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2019-02-18 09:39
#3

Jag förstår dig!

Tyvärr så händer sådana saker i vården, man blir så ledsen att läsa om det. Jag har gått igenom många operationer och fött fyra barn.

Jag har mött dessa individer och min man jagade en sköterska som stack mig i en nerv så hela armen svullnade upp. Jag kom in för stroke och var ganska förvirrad. Hon var så otrevlig , kall och lyssnade inte då jag visade var de brukade sätta droppet. -ja du vet nog en del- snäste hon mig och körde in nålen rakt i nerven på ett ställe där man aldrig satt nålar tidigare. Hennes kollega skämdes , men vågade inget säga. Vi fick inte tag på henne, hon försvann. Hon skulle inte vara i vården alls.

Men man har mött dessa änglar också, de som hjälpt till att duscha efter operation, de som strukit tårar då man varit ledsen.

Jag är inte alls spruträdd, men jag förstår helt de som är det. Det kan man inte hjälpa. Inom tandvården är det vanligt också.

Så tråkigt att de behandlade dig så illa, det är regelbrott att prata öppet om patienter. Känn det så att du mött fel person på fel plats…Kram från WL🌺

Surpan
2019-02-18 10:05
#4

Tack för svar alla. Gick in nu i min journal på 1177 och ser att denna kvinna har antecknat att jag har kommit in och "krävt venöst prov på grund an "spruträdsla" trots att hon förklarat att nålen i armen är betydligt större". Och ja, "spruträdsla" inom citattecken… Hon skriver också att jag skrek och gapade och var "ganska hotfull". Det framgår förövrigt att hon inte är sjuksköterska utan uska. Hon skriver ingenting om att hon pratade om mig öppet i disken eller att hon gav mig upptagna undersökningsrum tre gånger så jag fick knacka på andra sjuka patienter… Känner mig mycket låg nu, varför skriver hon ens i min journal? Vi hade ingen vårdkontakt över huvudtaget…

/Surpan

Draken
2019-02-18 10:33
#5

#0 Jag jobbar inom akutvården, och jag blev alldeles chockad när jag läste ditt inlägg. Det är bland det värsta jag har hört nångång.

Jag har flera gånger tagit prover av stickrädda patienter, som både har ryckt åt sig armen/fingret och skällt ut mig efter noter, om jag har missat eller på något vis råkat göra illa patienten. Det skulle aldrig falla mig in att bete mig som det du beskriver ovan.

Nej, vi ser inte spruträdda patienter som jobbiga. De allra flesta bland personalen är lugna och fina, just nål/spruträdsla kan bli ett mycket allvarligt problem om man inte är försiktig med dessa patienter. Visst finns det rötägg, men de är, åtminstone vad jag vet, ganska få.

Beter man sig på det sättet, då skall man byta jobb anser jag, en sådan sköterska /undersköterska kan de gott stoppa undan, så patienterna slipper ha något med dem att göra.

Vad gäller din andra fråga, ang.sekretess:  ja det är sekretessbrott om det var en öppen expedition och andra patienter hörde vad de pratade om. man får absolut inte diskutera patienterna, varken i korridorerna eller på ställen där det finns stor risk att utomstående hör vad man pratar om.

Om jag vore du, så skulle jag lämna en avvikelse på sköterskan, om du vet/kommer ihåg vad hon heter. Annars så tycker jag att du skall ta reda på det, när det handlar om avvikelser, så får inte cheferna neka att uppge namn på den sköterska det gäller. De är tom oftast ganska duktiga att lämna namnet, därför att om de inte lämnar namnet, eller tar reda på vem det är, så går avvikelsen på  mottagningen. Och det brukar de försöka undvika om det är möjligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Surpan
2019-02-18 10:40
#6

#5 tack för svar. Är det även ett sekretessbrott även om hon inte uppgav mitt namn eller personnummer eller andra uppgifter? Det var uppenbart att de pratade om mig då jag precis vart där och hela den här scenen hade inträffat. Jag kan ju inte heller svära på att de andra patienterna hörde, men jag kom runt hörnet precis där en soffa stod och jag hörde ju… Anmäls sekretessbrott på något annat sätt eller är det via patientnämnden också? Jag har numera kvinnans namn i och med att hon noterat i min journal så det är väl positivt antar jag.

/Surpan

Annons:
Magi-cat
2019-02-18 11:01
#7

#¤ På sätt och vis är det bra att sköterskan skrev i journalen. Där finns nu svart på vitt att hon hade dig som patient och att hon nonchalerade din spruträdsla .

Du kan anmäla sekretessbrott med de uppgifter du har.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-02-18 11:33
#8

Jag tycker också att du ska anmäla din upplevelse. Detta är INTE  okej.

Väldigt bra att hon dokumenterat sin "dumhet" 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2019-02-18 11:53
#9

Ja, det var bra! Önskar att fler skulle säga ifrån i de mest utsatta situationer som sjuka!  Man orkar inte ibland pga dålig hälsa, man tiger och lider….Önskar dig lycka till…Mvh/WL🌺

Surpan
2019-02-18 13:37
#10

Tack igen alla. Jag ska vänta tills jag fått kontakt med enhetschefen. Sedan kommer jag anmäla för sekretessbrott. Vart gör man det? Om jag får kontakt med enhetschefen så antar jag att jag inte behöver anmäla incidenten till patientnämnden för dom medlar väl ändå bara mellan patient och vårdinrättning?

/Surpan

[Devya]
2019-02-18 14:41
#11

Helt oacceptabelt. Jag studerade ett år på den linjen, innan jag slutade men under min tid där påpekade de jämt hur viktigt det var att visa empati och hur viktigt det var att vara vänlig och förstående. Det hon gjorde är emot allt jag lärde mig på utbildningen. Hon borde inte få jobba med patienter. Fy tusan vilken idiot!

Draken
2019-02-19 08:21
#12

Du kan ta med både det sättet hon behandlade dig och sekretessbrott i avvikelsen.

Skulle vi stå i korridorena eller sitta på expeditionerna och diskutera patienterna på avdelningen, så skulle vi få en ordentligt utskällning av våra chefer, och en prick i personalakten. Även fast vi inte nämner namn,personnummer eller andra känsliga uppgifter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Surpan
2019-02-19 09:18
#13

Enhetsansvarig ringde upp mig igår eftermiddag. Jag berättade sakligt vad som hade hänt och hon var helt bestört. Hon skämdes och bad om ursäkt massor med gånger. När jag avslutade med att jag sedan hade hittat en journalanteckning som denna uska skrivit så drog hon bara efter andan. Hon fick tillåtelse att gå in och läsa och blev mycket upprörd. Jag fick intrycket av att deras undersköterskor inte ska anteckna i journalen alls enligt deras rutiner och hon berättade tydligt att denna notering inte följde deras riktlinjer över hur man ska journalföra överhuvud taget.

Hon hintade om att hon hade andra ärenden på en lista som hon redan skulle ta upp med denna person och att det redan vart viss problematik, men att detta tog priset.

Hon erbjöds sig själv och lovade att hon skulle försöka få bort denna anteckning ur min journal, och hon skulle också ta ett möte med vederbörande. Sedan skulle hon kontakta mig igen. Jag fick hennes mobilnummer för att höra av mig direkt till henne om jag ville.

Jag är mycket nöjd med kontakten och det känns väldigt bra i magen nu när jag vet att det verkligen inte ska gå till så här och jag faktiskt blev väldigt illa behandlad.

/Surpan

Annons:
Lussan20
2019-02-19 09:46
#14

Så bra! Vi håller alla tummar att de raderar och gör det de lovat! Mvh/WL🌺

Maria
2019-02-19 10:33
#15

#13 Jättebra att du fick stöd och fick berätta. Hoppas detta leder till förändringar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
2019-02-19 11:57
#16

#13 Vad skönt att höra att det var en vettig människa du fick prata med!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
2019-02-19 12:03
#17

#13 Vad bra att enhetschefen var vettig och tog sitt ansvar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

OlgaMaria
2019-02-19 13:22
#18

Skönt att höra att du fått gehör. Det värsta i historien är ju bara det dåliga bemötandet och att hon pratade öppet om dig sådär säger ju att hon har en väldigt dålig attityd mot sina patienter. Om man har empati gör man inte sådär. Jättebra att du orkat med att begära kontakt till enhetschefen!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vallhund
2019-02-20 20:04
#19

Be om att få din journal varningsflaggad, finns en speciell ruta för det där man noterar allergier o liknande.

Journaler får bara läsas av de som har behörighet, t ex de som behandlar dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Surpan
2019-02-21 10:02
#20

#19 tack, vad innebär det i praktiken? Jag har precis fått reda på att behandlingstiden för att få någonting borttaget ur journalen är 12 månader och det känns inte så bra. Skickat in en anmälan till IVO nu också så får veta hur dom går vidare om ca 4 veckor.

/Surpan

Annons:
Surpan
2019-02-22 09:00
#21

Nu har jag fått svar från enhetschefen också!

Undersköterskan hade haft en helt annan uppfattning av situationen (såklart). Hon hade heller ännu inte riktigt accepterat att nålrädslor kan te sig på olika sätt trots att enhetschefen försökte förklara. Hon vägrade tydligen också att ringa upp mig själv för att be om ursäkt. Hon jobbar nu inte kvar på närakuten ifråga utan fick sin timanställning avslutad. Enhetschefen var mycket tydlig med att hon inte är välkommen tillbaka under hennes ledning.

Gällande journalanteckningen så är det tydligen lite enklare när den är gjord av en undersköterska då denne inte är legitimerad som jag förstått det. Så enhetschefen hade nu fått godkänt från någon ledning/styrelse att ändra i anteckningen så det endast står "fel" istället för den tidigare texten och så väntar hon på att de ska plocka bort anteckningen helt.

Så lättad över hur smidigt det gått även om jag lite tycker att undersköterskan kom undan lite lindrigt. Jag förstår ju att hon säkert kommer ha ett nytt jobb inom vården väldigt snart. Jag önskar såna här människor kunde bli svartlistade eller något. Hur som haver, IVO-anmälan ligger kvar så får se om det blir någonting där nu när enhetschefen redan löst problemet.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: