Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1005 ggr
Carmarino
2019-02-17 12:44

Light-läsk misstänks öka risken för stroke

En amerikansk studie på 81.000 kvinnor, mellan 50 och 79 år, tyder på ett samband mellan konsumtion av två eller fler burkar light-läsk per dag och ökad risk för stroke.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLpn3j/light-lask-kan-oka-risken-for-stroke


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2019-02-17 12:52
#1

Varningsmärkningen för studien är viktigare än själva resultatet av studien. 🤓

"Eftersom den aktuella studien endast var en så kallad observationsstudie kan forskarna inte uttala sig om ett eventuellt orsakssamband, det vill säga om det verkligen var läsken som orsakade riskökningen eller om det var något annat. Men sambandet som sådant är oroväckande nog, menar de."


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2019-02-17 12:57
#2

Men det skadar ju inte att vara uppmärksam på att det kan finnas ett samband. Man kanske inte behöver dricka light-läsk varje dag, eller åtminstone inte mer än en burk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
2019-02-17 13:00
#3

Ja, där ser man. Vad ska jag säga. Mina misstankar är kring samarbetet mellan livsmedels- och läkemedelsindustrin. Friska människor genererar litet pengar. Tänk modificerad stärkelsesirap. Att bota människor har begränsat värde för läkemedelsindustrin.

T ex den multinationella storbanken Goldman Sachs ifrågasätter om det är en fungerande "affärsmodell" att bota människor. Det är mycket bättre att ge sjuka människor mediciner som förlänger deras sjukdomstillstånd och kräver dyrare vård.

CNBC, 2018-04-11

Och ja, ni kan nog gissa er till vem-det-är, jag tror står bakom.

Pyttelite
2019-02-17 13:19
#4

Studien finns att läsa här:

https://www.ahajournals.org/doi/pdf/10.1161/STROKEAHA.118.023100

#2 Problemet med denna typ av studier är att det är ngt annat som gör att du får stroke och att det inte har ngt samband alls så det blir missvisande. Begreppet är välkänt och kallas för confounding.

Enklaste vällevnadsråden är att inte röka, vardagsmotionera, ha koll på blodtryck, äta sunt, ha koll på vikten, normalstressa, sedan om du dricker light drycker är den negativa effekten försumbar om någon i det stora hela.

Studien är gjord på data hämtade från Amerikanska nationella hälsoregister. Vi vet också att andelen överviktiga amerikaner är hög och det finns ett bevisat samband mellan vikt och stroke.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-02-17 13:24
#5

#3 Vilket samband ser du mellan läkemedelsindustrin och light läsk och stroke?

Vad har detta överhuvudtaget med studien att göra?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
2019-02-17 16:20
#6

Studie av Boston University visar att lightläsk ger demens och stroke. NBC, 2017-04-30

Redan år 2008 visade en studie av University of Minnesota att lightläsk ökade stroke, hjärtinfarkt och ämnesomsättningssjukdomar. Natural Society, 2012-09-17

Lightläsk förstör njurarna. Natural Society, 2013-01-15

Lightläsk ger benskörhet, diabetes samt skadar tarmen så att den blir porös för miljögifter och mikroorganismer. Eat This, 2018-10-10

Lightläsk ger cancer. INH, 2017-04-30

Koppling mellan Big Food, Big Pharma och läsk. Science Daily, 2019-01-09

Sjukdomar är sådant läkemedelsindustrin tjänar pengar på. Idag bedrivs 80 % av livsmedelshandeln av 6 stora bolag i USA, i flera fall ägda av samma rikemannafamiljer som äger Big Pharma.

Självklart kommer Big Pharma inte att tala om sambandet för dej. Men historiskt vet vi att Big Pharma och Big Tobacco samarbetade. Kom ihåg reklamen, 9 av 10 läkare röker <cigarettmärke>.

Annons:
Pyttelite
2019-02-17 16:48
#7

#6 I samtliga dina referenser till studier inklusive den i trådstarten saknas det övertygande bevis för att lightprodukter kan ge oss cancer, diabetes eller stroke.

Hur menar du i strokefallet? Livsmedelsindustrin petar in preparat så att vi ska få stroke? Vad är det då för läkemedel som man kan ge för att motverka stroke om du inte räknar med blodtryckssänkande medicin och motion på recept? 

Tror du inte samhällskostnaderna är större för sjukdom än om man håller befolkningen frisk? 

Du menar att livsmedelsindustrin och lagstiftningen kring vilka ämnen som tillåts är manipulerad så att läkemedelsindustrin ska tjäna pengar.  Vore det inte bra då om det fanns preparat för att behandla stroke om ditt resonemang stämmer?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
2019-02-17 18:06
#8

Big Pharma säljer "förebyggande" mediciner, t ex statiner, för verkliga, artificiellt inducerade sjukdomar och för påhittade sjukdomar. Vinsterna är enorma. Målen med att göra folk sjuka, är flerfaldiga, men jag går inte in på dom djupare orsakerna här. Den intresserade hittar svaren på nätet.

Läkaren Len Saputo redogör för skadorna av lightläsk. 66 000 franska kvinnor följdes under 14 år och resultaten är publicerade i medicinsk tidskrift. (YT/DoctorSaputo, 2013-04-23, 4 min)

Lightläsk ger typ-2 diabetes.

Här är en förklaring till varför lightläsk ger typ-2 diabetes (sockersjuka). (YT/Science Insider, 2018-08-12, 3 min)

Redan år 1988, efter en 8 år lång studie, visste forskarna att lightläsk gav sockersjuka. Då kan man fråga sej varför inget gjorts av Bilderbergpolitikerna för att stoppa en sådan ganska skadlig dryck. Svaret är enkelt. Dom är köpta.

Pyttelite
2019-02-17 18:15
#9

#8 Det räcker om du fokuserar på stroke som tråden handlar om. Vilka läkemedelsvinster gör du på att ge befolkningen stroke? 

Vilka produkter tjänar läkemedelsföretagen storkovan på vid stroke?

Ange gärna vilka aktiva substanser produkterna har - jag är jätteintresserad för egen räkning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
2019-02-17 18:16
#10

#9 se #8

Pyttelite
2019-02-17 18:27
#11

#10 Nej jag ser ingen hänvisning till vilka läkemedel du kan ta för att fixa en stroke. 

Nu trollar du igen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2019-02-17 19:09
#12

#11 Huygens vill alltid skylla allting som händer på Bilderberggruppen, oavsett vad det gäller. Får han lunginflammation så är det säkert Bilderberggruppen som varit där och fixat det. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2019-02-17 19:26
#13

#12 Säkert ett punkband den där Bilderberggruppen … 😮


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
2019-02-17 19:44
#14

Hahaha allting är en konspiration visst.

Maria
2019-02-18 06:21
#15

Jag låser tråden nu innan den spårar ur för mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: