Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 1183 ggr
Behöver hjälp
1/24/19, 9:46 AM

Vad ä felet

Hej! För ungefär 2veckor sedan så började jag få huvudvärk. Det har varit lite fram och tillbaka dock. Igår så åt jag bara en bar till frukost och efter att jag hade haft min första lektion i skolan så svimmade jag. Jag vet att det kan ha varit ett blodsockerfall för det sa skolsköterskan att det kan ha varit. Det kan även ha varit att jag under en period nu har varit väldigt stressad pga skolan, men jag har varit mer stressad innan än vad jag är nu och jag har aldrig reagerat såhär förut. Jag har även en konstig känsla i kroppen, som att jag skulle vara förkyld fast att jag inte är det. Dessutom så har jag inte lika stort intresse av att vara med vänner och hitta på saker som jag har haft innan. Och saker som jag tycker är kul i vanliga fall har liksom intresserat mig mindre och det har varit så i en längre period än dessa 2veckor, i ca 2månader så har det varit upp och ner gällande att hitta på saker med vänner. Det känns som att något inte står rätt till, men jag vet inte vad det är eller om det ens är något fel. Jag skulle uppskatta om någon av er kunde hjälpa mig om vad detta kan vara, om det är något då.

Annons:
JRSN
1/24/19, 10:13 AM
#1

Förslagsvis bör du göra en allmän hälsokoll på vårdcentralen. Hade själv huvudvärk, yrsel, fotsmärtor och lite andra diffusa symtom. Vid en koll visade det sig att jag hade för hög andel röda blodkroppar, vilket gav upphov till problemen. Förhoppningsvis är det inget allvarligt du har, men kolla för säkerhets skull.

Jag är ingen anhängare av vaccinationer, anser att de stjälper mer än hjälper. Har du tagit någon vaccination nyligen?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

OlgaMaria
1/24/19, 10:14 AM
#2

Man kan ju mycket väl bli yr och till och med svimma pga någon brist, och också känna sig trött. Testa med en multivitamin och se om du mår bättre av den. Ta t ex en för kvinnor från Apoteket. De brukar innehålla en del järn och b12 vilket skulle kunna vara vad du har brist på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
1/24/19, 10:17 AM
#3

Detta är ju något du måste prata med läkare om. Helt omöjligt för någon på nätet att gissa vad det kan vara.  Huvudvärk och svimningar ska tas på allvar.

Maria
1/24/19, 10:27 AM
#4

Jag tycker att du ska börja med ett besök hos din vårdcentral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ApanAnn
1/24/19, 10:34 AM
#5

Boka in ett besök på vårdcentralen, de har i alla fall en sportslig chans att sätta en diagnos till skillnad från människor på nätet som aldrig träffat dig. Börja inte trycka i dig kosttillskott om inte en läkare rekommenderar det. Det kan göra det svårare att få till en diagnosom du sen går till läkaren.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

OlgaMaria
1/24/19, 12:33 PM
#6

En liten anekdot. Min vän var på akuten för ett par månader sen för att hon hade väldigt ont i huvudet och var extremt trött. De undersökte henne bland annat med röntgen för att kolla efter hjärntumör. De hittade inget och skickade senare hem henne. Hon hade dock själv sett i sin journal att hennes järnvärden var låga, men det var det ingen som sa något till henne om. Jag sa till henne att köpa en multivitamin med järn men det blev inte av. Några dagar senare var hon in till mig en stund (vi är grannar) och hon fick ursäkta sig att hon var tvungen att gå hem och få i sig lunch. Såg på henne att hon knappt kunde stå på benen. Jag gick och hämtade några multivitamin-tabletter jag hade hemma som innehåller bra dos järn. Hon tog dem de närmsta dagarna och bara ett par dagar senare mådde hon helt bra! Då hade hon varit helt under isen av trötthet i någon månad, men det bara släppte. Det är INTE farligt att ta en vanlig multivitamin! Och om en multivitamin löser problemet behöver man ju faktiskt inte gå till läkaren. Om problemet kvarstår så är ju problemet något annat och då får man leta efter andra förklaringar. Man sabbar inte det genom att ta en multivitamin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maria
1/24/19, 12:55 PM
#7

Om någon har haft huvudvärk i två veckor och även svimmat så är inte multivitamin kanske första tipset. Det kan rent av vara ett farligt tips. Inte för att vitaminerna är farliga utan att man avvaktar att söka vård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
1/24/19, 1:13 PM
#8

Tycker det är farligt att skjuta upp att försöka ta hand om sig själv också. Har även en svägerska som måste hålla koll på sitt järnvärde just för att hon svimmar annars. Hon är välutredd - problemet är bara att hon naturligt har lågt blodtryck och ibland får för låga järnvärden. #7 ifall man avvaktar med att ta näringsämnen för att man väntar på läkartid är väl det lika dumt? Bättre att göra vad man kan på hemmaplan först eftersom man kan göra det idag. Ofta får man ingen tid till vårdcentralen förrän efter minst en vecka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fransu
1/24/19, 4:46 PM
#9

Jag tycker det är konstigt att skolsköterskan inte skickade dig vidare till läkare. Jag tycker som flera andra i tråden att du bör gå till en vårdcentral och bli ordentligt kollad av en läkare.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Sindri
2/8/19, 11:27 AM
#10

Min första tanke om du "bara åt en bar till frukost" är att du inte äter ordentligt alls och då får du näringsbrist. Huvudvärk kan man få av både för lite mat och för lite vätska.

Sådana s.k. energibars innehåller väldigt mycket socker. När du ger kroppen en massa socker efter nattens fasta så utsöndrar den väldigt mycket insulin. Insulinet skall ta hand om sockret du får i dig, men kroppen vet ju inte exakt hur mycket socker du petat i dig, alltså får du ofta för mycket insulin i blodet = blodsockerfall.

Lösningen kan då vara att äta mer socker, och då blir resultatet en väldigt ond cirkel av blodsockerfall - mera socker - blodsockerfall - mera socker. Och jag antar att du själv förstår att i längden kommer du att få näringsbrist, må väldigt dåligt, öka i vikt samt riskera typ 2 diabetes. Så det är mycket möjligt att du har brist på både järn och annat.
Kanske skolsköterskan kan ta ett blodprov och skicka för analys.

Så - på morgonen behöver du vätska. Sedan riktig mat som kroppen själv skall omvandla till energi, inte ren energi i form av socker. Ost, ägg, grönsaker, yoghurt, frukt etc. Energibars är bara dyrt och onyttigt.

CasaRamon
2/9/19, 9:33 AM
#11

När jag var ung, hade jag liknande problem. Det visade sej att jag hade för lågt blodtryck. Det är inte farligt, (hellre för lågt än för högt) men heller inget man brukar medicinera emot. Självklart bör det kollas upp, så att man vet att det inte är någon brist i kroppen. Järnbrist är ju också vanligt.

Upp till toppen
Annons: