Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 1024 ggr
SoeN
2019-01-23 18:30

Svullen på magen

Jag har under senare tid haft problem med förstoppning, eller snarare så att jag inte går på toaletten lika ofta som tidigare. Det kan gå fyra dagar, från minst 1 gång dag. Fysiskt besvär jag upplever av det är att jag känner mig svullen på huden, inget som syns men det är som om jag skulle vilja sticka hål för att lätta på trycket, svårt att förklara men någon kanske förstår hur jag menar? Förutom det blir min mage svullen på eftermiddagen och då inte på nedre delen utan strax ovanför naveln. Jag känner mig uppblåst. Jag tycker mig se ett samband till när jag äter kött, främst stekt, men jag har uteslutit allt, men nu tycker jag att det har kommit tillbaka. För att testa olika, främst då på arbetet, äter jag ibland bara frukt = samma sak, proteindrink och nötter = samma sak, mat = samma sak. Förutom det tar jag 1-2 koppar kaffe med mjölk och undrar då, är de det sistnämnda jag reagerar på, eller kan det vara för lite mat jag får i, att magen svullnar för det? På morgonen är den platt som en pannkaka. Har ni några ideér?

Annons:
OlgaMaria
2019-01-23 18:39
#1

Kaffe är bra mot förstoppning men drick gärna på tom mage före frukost för att få effekt. Alla olika tips och trix mot förstoppning fungerar bäst om man tar det före måltider, helst på morgonen. Se till att du får i dig vätska på morgonen och mellan måltider.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
2019-01-23 18:56
#2

Hej, tack #1 Jag dricker kaffet på tom mage, varje morgon, men.det gör ingen nytta. Jag dricker också en massa vatten. Min problem är att det är något jag inte "tål" kan inte förstå vad bara, och funderar just på om det är kaffe med en skvätt mjölk gör mig förstoppad?

OlgaMaria
2019-01-23 19:08
#3

Har svårt att tro att det beror på kaffet. Vad har du testat mer? Lite kokosolja kan göra susen. Mer fett i kosten. En sked psylliumfrön varje morgon (stoppa in en sked i munnen och svälj ner med ett stort glas vatten).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
2019-01-23 19:12
#4

#2 Jag har tagit lite kokosfett, hjälpt någon gång men det stora problemet är att magen svullnar, står rätt ut, gör ont, fast ovanför naveln.

OlgaMaria
2019-01-23 19:17
#5

Svårt att veta exakt varför, men om du får ordning på magen och börjar sköta den lite som vanligt så är chansen nog stor att svullnaden också försvinner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
2019-01-23 19:26
#6

Ja så är det kanske :)

Annons:
SoeN
2019-01-23 19:26
#7

Och tack för dina tips :)

Sarah-S
2019-01-23 21:49
#8

Om du svullnar ovanför naveln låter det som att maten inte går vidare Hur mycket rör du på dig?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Åsa S
2019-01-24 08:18
#9

Japp låter som du rör på dig för lite + det kan ju vara proteindrinken det brukar ju vara en massa konstigt i såna så mycket där man kan vara känslig för det är ju inte hälsokost precis,  bättre med ren naturlig mat och motion. För mig funkar magen bäst ifall jag äter havregrynsgröt på morgonen + tar magnesium på kvällen (är man hård i magen tar man nån tablett extra, magnesium är inte bara muskelavslappnande och bra för sömnen utan kan även vara laxerande)

JRSN
2019-01-24 10:26
#10

Skulle kunna vara någon form av intolerans. Den vanligaste är nog laktosintolerans, nedsatt förmåga att bryta ner mjölksocker. Laktosintolerans kan vara tillfällig, då immunförsvaret är nedsatt. Tror det finns receptfritt enzym man kan pröva. Förut hette det 'Lactrase', kanske finns kvar.

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Laktosintolerans/?ar=True

Den finns det ju bland annat glutenintolerans. Misstanke om detta bör man nog låta kolla upp professionellt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

SoeN
2019-01-24 17:21
#11

Tack för era svar! Jag rör mig nog mindre än vad jag gjort tidigare, men dricker mycket vatten. Har börjat med magnesium sedan en vecka tillbaka. Jag har funderat på om det är laktosintollerans också. Idag tog jag mina proteindrinkar man drack ej kaffe på jobbet.

Åsa S
2019-01-24 21:30
#12

Många proteindrinkar är baserade på vassle = en mjölkprodukt så misstänker man att man inte tål laktos kanske man ska kolla även i innehållsförteckningen där

SoeN
2019-01-26 08:22
#13

#12, Ja så kan det vara - jag får dock likadant även om jag inte druckit dem. Har alltså testat att äta på olika sätt men det har blivit samma sak. Nu i två dagar har jag promenerat på rasten och det har gjort magen mindre svullen, så det kanske är rörelseaktiviteten som är orsaken.

Annons:
Upp till toppen
Annons: