Annons:
Etiketthud
Läst 1260 ggr
akvarium123
2019-01-20 18:19

Huden flagnar

Hej!

Tänkte bara höra här ifall någon har erfarenhet kring att huden flagnar. Just nu använder jag 7 st hudprodukter i ansiktet vilket i sig inte är konstigt att huden reagerar som den gör men då jag har som mål att få bort de finnarna och pormaskarna jag har i ansiktet (tonåren) så behöver jag ta dom för att bli av med dom. Men tänkte är det farligt att flagna?? För det finns väl inte hur mycket hud som helst gissar jag på. Hmmm…

Annons:
Crucio
2019-01-20 18:45
#1

Huden förnyas hela tiden så det kan inte "ta slut hud" för att du flagnar. :p Att du flagnar innebär att du är för torr i hyn och behöver fukt.

Att använda massor med hårt rengörande och uttorkande produkter kommer troligen inte hjälpa mot finnarna utan bara skada huden och göra den torr och jävlig. Mitt tips är att skaffa en serie med bra produkter mot finnar, t.ex. en rengöring/ett ansiktsvatten och en intensivt fuktgivande kräm och hålla dig till dem.

Rekommenderar också att läsa på om oljor och börja smörja ansiktshuden med icke tilltäppande oljor, t.ex. en blandning av arganolja och jojobaolja. Brukade själv misshandla min ansiktshud i tonåren med hårt rengörande/uttorkande produkter för att försöka få bort finnar och oljighet, fungerade inte och ledde bara till att huden blev torr och livlös och allmänt jävlig. Min hud började inte bli bättre förrän jag bytte till milda rengöringsprodukter och bra krämer + oljor. Att tillföra huden olja utifrån kan lugna den och göra att den producerar mindre olja i sig själv, dessutom är ju principen att fett löser fett, därför kan pormaskar och finnar minska när man smörjer ansiktet med bra oljor. Jag hade även problem med att min hud blev väldigt blank/"fuktig" i t-zonen vilket nästan helt botades när jag började tillföra olja utifrån.

Så; minska antalet produkter, övergå till mildare rengöringskräm, se till att ha en bra fuktkräm och läs på om fördelarna med att smörja sig med oljor. För att avhjälpa flagnandet effektivt skulle jag också rekommendera att köpa aloe vera-gel på Apoteket och smörja med före du använder ansiktskräm/olja för intensiv fukt. Peela försiktigt innan du gör det dock för att få bort den redan flagnade huden.


Sajtvärd på Skrivlust

akvarium123
2019-01-20 20:34
#2

#1 Tack så mycket för tipsen! Ska absolut läsa på kring oljor.

Upp till toppen
Annons: