Sömn, Vila och Avslappning

Kan inte somna!

2019-01-14 16:22 #0 av: akvarium123

Hej!

Nu har jag i 2 nätter inte kunnat somna. Och det börjar bli tröttsamt. Idag var det värre än i lördags. Jag försökte somna vid 22:30 som jag brukar göra när det blir vardag men jag kunde aldrig somna. Antagligen somnade jag vid 00 någon gång. Sedan så vid 03 så vaknar jag igen av någonting och kan inte somna om. Sista gången jag kolla på mobilen innan jag somna igen var kl 04:30 på morgonen. Och sedan vid 05 så åker alltid min granne iväg för att han då ska börja jobba. Men sedan kunde jag somna om igen. 

Jag vet att man ska räkna får och så och det gjorde jag, tro mig! Men av någon anledning så ville min hjärna bara få upp Breaking News med Filip & Fredrik eller Kändisnyheter från Aftonbladet när jag slöt ögonen och slappnade av. Och när jag väl skulle börja räkna får så kom jag in på Solsidan. Hur ska jag få bort detta extremt jobbiga beteende?? Det börjar bli tröttsamt nu eftersom jag inte kunde sova så länge på lördagsnatten heller...

Finns det några tips och trix att ta till? Och i värsta fall så tänker jag på detta med att jag ska ta till drastiska metoder till att somna. Att i värsta fall behöva somna genom att använda den här sömnmetoden med att somna på 1 minut. För såhär kan jag inte ha det längre!

Anmäl
2019-01-14 17:19 #1 av: Sabah

Kan du ha magnesiumbrist?
Det är rätt vanligt och enkelt att åtgärda. Själv äter jag Helhetshälsas magnesium /kalcium, får svårt att sova om jag gör uppehåll.

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl
2019-01-14 18:00 #2 av: taxarärbäst

jag brukade vara sömnlös i veckor! sov en timme eller bara en halvtimme per natt min ända räddning var att börja ta sömnmedicin hoppas verkligen du kan börja sova

Anmäl
2019-01-14 18:20 #3 av: akvarium123

#1 Ingen aning ifall jag har det eller ej.

#2 Tack! Men jag kommer inte börja med sömntabletter i första hand. Det är som absolut sista, sista utväg. Har inte ens tänkt den tanken ens så det är inte prioriterat ännuGlad

Anmäl
2019-01-15 13:20 #4 av: Sabah

Du kan testa att börja ta magnesium, det är som sagt ganska vanligt med brist, man kan få prova sig fram hur mycket man behöver, behovet kan också växla i perioder.
Brist kan uppstå av stress, kroppen blir spänd och man får svårt att sova. När man då tillför magnesium kan musklerna slappna av och man får ro att somna.

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl
2019-01-15 14:35 #5 av: akvarium123

#4 Tack för tipset! Inatt sov jag mycket bättre. Jag åt 2 bananer för att jag har läst att det finns mycket magnesium i detta. Men vet inte om det var just det eller om det var nån annan anledning till varför jag somna enklare inatt. Kanske att jag var för trött??

Anmäl
2019-01-16 12:59 #6 av: Sabah

Bananer ska vara bra för sömnen!
Du får testa dig fram, det kanske räcker med banan men är det så att du har brist på magnesium kanske du behöver ta det som tillskott för att få i dig tillräckligt så att du kan bygga upp nivån igen. Då kanske det räcker sedan med det man kan få i sig via kosten.
Skönt att du sov bättre, det är viktigt med sömn!

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl
2019-01-16 13:19 #7 av: OlgaMaria

Ofta finns det brister som orsakar sömnbristen så att äta något innan man lägger sig brukar hjälpa - eller att gå upp och äta på natten när man inte kan sova.

Rekommenderar magnesium och en bra multivitamin. Magnesium ska tas på kvällen innan man lägger sig. Kollagen är också bra för sömnen och jag har också märkt att Omega 3 hjälper jättemycket om jag tar det på kvällen.

Ifall du är vaken för att du tänker en massa behöver du kanske mer tid för att tänka på dagarna - inte titta så mycket på tv. :) Att vara ute och promenera eller rita eller göra något med händerna brukar vara bra för att låta hjärnan processa saker färdigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2019-01-17 07:34 #8 av: JRSN

Undvik att ta en tupplur eller flera under dagen, speciellt nära läggdags. Se till att alltid ha samma rutiner inför sänggående; släcka lampor, dricka lite vatten, borsta tänderna etc. Tona ner aktiviteterna före sänggående, dämpa belysning, ingen radio, musik eller Youtube sista halvtimmen. Inga mobiltelefoner i sovrummet!

Om man har råkat dåsa till i soffan före sänggående så förbrukas en substans för insomning i hjärnan, om det nu är 'adenosin' eller något annat. Då måste man först "fylla på" detta innan man kan somna igen. Försök med att göra Tai Chi, Chi Gong eller Yoga en liten stund, det kan hjälpa. Vid fullmåne behöver kroppen mindre sömn, så om du vaknar av fullmånen; lika bra att stiga upp! Slutligen; inget koffein eller nikotin på kvällen. Sov gott!

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner / Knackningsterapi
                      www.astromantra.se/

Anmäl
2019-01-17 20:39 #9 av: akvarium123

#6, #7, #8 Tack så mycket för tipsen!

Anmäl
2019-01-19 13:10 #10 av: CasaRamon

Innan du ber om sömntabletter så ska du testa något naturmedel. Sömntabletter som läkare skriver ut gör så att man blir väldigt dåsig dagen efter. Naturmedel gör inte detta. Det finns flera olika sorter att välja på. Googla på det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.