Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 871 ggr
snabbmagad
2019-01-13 10:22

Hur snabbt kan maten passera?

Hur snabbt kan maten gå genom hela systemet så att säga med tarmar osv? Är det möjligt att när man ätit en middag så kommer den ut 4-5 timmar senare? Ja, inte i så värst fast form då förstås.

Annons:
Tant Grön
2019-01-13 11:36
#1

Läste någonstans att man kan svälja en matsked sesamfrön utan att tugga dom. Så ser man hur lång tid det tar innan dom kommer ut.

OlgaMaria
2019-01-13 12:58
#2

Ja det är nog absolut möjligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sabah
2019-01-13 13:55
#3

Möjligt är det men det är nog något som felas, det indikerar ju också den lösa konsistensen på. Om det inte är vid ett enstaka tillfälle så tyder det på någon form av ohälsa, något i Mag-Tarm området som inte fungerar som det ska eller något i kosten som du inte tål.


💖🧡💛💚💙💜

Åsa S
2019-01-13 15:06
#4

Det beror ju även på kosten vi i västvärlden har ofta lite för långsam process vi äter sån mat som stannar kvar i tarmarna och rör oss för lite och får lättare trögare tarmrörelser med risk för förstoppning i länder med mera naturinvånare som äter mycket växtbaserad diet med mycket fibrer och som rör sig mycket kan det gå dubbelt så snabbt så man behöver inte ha dåliga tarmar för att det går snabbt utan kan vara ett tecken på god tarmhälsa och fiberrik diet + att man är en sån som rör på sig.

snabbmagad
2019-01-13 19:51
#5

Ja något är ju fel och jag trodde jag visste vad det var. Jag var nästan helt säker på att jag inte tål gluten eller vete eller något liknande för äter jag pasta eller smörgåsar så får jag alltså akuta diarreer några timmar senare. Jag hinner nästan inte till toan.  Men jag har fått göra en gastroskopi och allt var helt normalt sa dom och dietisten jag fick träffa sa att det absolut inte var bra för en helt normalviktig person att ta bort så stor bit av kosten som  pasta och bröd  men jag vägrar fortsätta äta sådant jag blir sjuk av, 

men hon menade att det nog mer berodde på stress vilket jag inte köper alls då det är starkt förknippat med när jag äter mjölmat.

OlgaMaria
2019-01-13 20:14
#6

#5 Lyssna på din kropp. Det finns olika former av intoleranser mot sädesslag. Celiaki är en form men inte alla.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Namiko
2019-01-14 11:42
#7

#5 Reagerar du likadant även på mindre mängder mjöl? Att du inte har celiaki betyder bara att du inte är glutenintolerant. Det finns mer i vete som man kan reagera på.

Jag listade själv ut att jag är allergisk mot vetestärkelse genom att ta bort allt vete i några veckor och sen testa att äta det igen och se vilken reaktion jag fick. I början tog jag bort vete, råg och korn eftersom jag inte visste om det var stärkelsen eller gluten jag reagerade på, jag fortsatte dock äta havre. Med tiden har jag testat och kunnat återinföra råg, korn och rent vetegluten, det är alltså enbart vetestärkelsen jag reagerar på. Jag har också blivit mindre känslig efter några år utan vete och små misstag påverkar mig inte längre. Första åren utan vete räckte det med lite godis gjort med glukossirap från vete eller att jag köpte naturgodis som kontaminerats med vete från andra sorter för att få en rejäl reaktion.

Får du ingen hjälp från läkare och dietist så tycker jag att du kan testa själv som jag gjorde. Visst är det kanske inte det bästa att ta bort vete om man tål det, men det är ju inte hälsosamt att ha diarré hela tiden heller. Skulle det bero på stress så kommer inget förändras om du tar bort vete i 2-3 veckor. Risken finns dock att symptomen dyker upp när du äter vete för att du är så säker på att det är problemet. Jag var orolig för det själv tills jag reagerade på vad jag trodde var helt vetefri mat och listade ut att nötterna jag köpt på lösvikt var kontaminerade med vete från det andra naturgodiset.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: