Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 816 ggr
jumpi16
2019-01-08 22:47

Sjuk hela tiden

Jag har ett återkommande problem och det är att jag alltid blir förkyld. Och med alltid menar jag varannan månad och är då förkyld i 2-3 veckor. Ibland varje månad. Det börjar oftast med halsont(ibland halsfluss) och att jag nyser flera ggr per dag och sedan övergår det till en rejäl förkylning, ibland med feber. Jag har haft detta problem i snart 3 år och har tagit tester på vårdcentralen men alla värden och allting visar på att allt ska vara normalt. Jag förstår inte vad som händer med min kropp! Jag vill leva ett normalt liv. Träna vill jag göra men det går ju inte när man blir sjuk hela tiden. Någon som varit med om nåt liknande eller skulle kunna tipsa om något? Jag är i en depression(lindrig) och har borderline samt att jag stressar väldigt mycket men jag har läst att detta inte behöver ha något med saken att göra, så som många tidningar påstår. Tack i förhand!

Annons:
Loris M
2019-01-08 23:40
#1

Jag har haft det så i perioder och hos mig var det så gott som alltid stressrelaterat. Men också att jag aldrig tillåtit mig att vila upp mig ordentligt och återhämta mig utan fortsätter stressa, jobba… Oftast drabbades jag av halsont i slutet av veckan och så blev jag sjuk på fredag-lördag för att kunna gå till jobbet på måndag. Lite som att jag nästan kunde styra det själv och förskjuta förkylningen till slutet av vecka.

Det som hjälpte mig är att jag insåg att jag inte kan fortsätta stressa och jobba som vanligt utan att jag måste tillåta mig att faktiskt vara sjuk och vila. Jag brukar bädda ner mig, lämna allt helt enkelt och ligga och vila i flera timmar eller en hel dag. Dricka varma dricker, te med pressad citron, äta varm soppa …. Har inte längre de problem sedan jag börjat ta hand om mig lite bättre. 

Hur brukar du göra? Vilar du?

Loris M
2019-01-08 23:42
#2

Stress gör att immunförsvaret försämras och då blir man mera mottaglig för förkylningar och så… men som du skriver, det kanske kan bero på annat också.

OlgaMaria
2019-01-09 06:45
#3

Så är det för mig om jag inte tar en massa kosttillskott och äter bra. Gör en smoothie varje dag med ingefära och citron och lär dig att göra Guldmjölk med gurkmeja. Se till så du får i dig d-vitamin. Pukka har massa goda nyttiga ört-teer som man kan boosta extra genom att skiva ner färsk ingefära i.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Namiko
2019-01-09 09:19
#4

Som #2 säger så sänker stress immunförsvaret, är det långvarig stress blir effekten konstant. Immunförsvaret ansträngs även varje gång du blir sjuk så det blir lite av en ond cirkel av det hela. Jag drabbades av influensa för första gången någonsin efter att jag utsatte kroppen för en hel del stress dagen efter jag träffat en sjuk person och det var början av 6 månader av nästan konstanta förkylningar. Det jag gjorde var att fokusera på kosten. Frukt och grönsaker till varje måltid för att få i mig mer näring och fibrer och jag slutade bli sjuk ganska snart efter det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Surpan
2019-01-09 09:55
#5

Använder du nässpray? I så fall hur mycket/ofta?

/Surpan

jumpi16
2019-01-09 10:18
#6

Tack så jättemycket för tipsen! Ska absolut ta till mig av dem. #1 Vila brukar jag göra. Jag har varit arbetslös i ett halvår sedan studenten och har för det mesta bara legat hemma men innan det vilade jag aldrig. #5, jag använder i princip aldrig nässpray för jag vill inte bli beroende. Det enda ”medlet” jag använder är zyx mot halsen.

Annons:
Surpan
2019-01-09 10:20
#7

#6 Det är bra. 🙂 Jag har nämligen vart med om att halsfluss-virus har stannat kvar i mina bihålor och inte dött av antibiotika på grund av nässpraysanvändande. Då var jag sjuk i 3 månader i sträck trots behandling.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: