Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 829 ggr
Lopsided
2019-01-06 21:26

Dela medicin.

Har fått flukonazol för svamp i munnen. Det är kapslar. Och jag har sväljsvårigheter. Läkaren sa iofs att man kunde dela och endast ta innehållet , men jag litar inte alltid på läkare efter en rad turer … är det någon med erfarenhet ifrån denna medicin som av någon anledning delat kapseln? Eller vet något . Tacksam för svar .

Annons:
[VSK]
2019-01-06 21:32
#1

Kapslar överlag är väl ofta nån form av gelatin så det är väl bara dela på kapseln och inta dosen på tex en sked med filmjölk eller nåt liknande. Eller så blandar du i pulvret i lite vatten, blandar om och dricker.

Lona
2019-01-06 21:40
#2

Enligt Fass så måste kapslarna sväljas hela, jag litar onekligen mer på Fass än på enskilda läkare. Dock finns det även som pulver som man kan blanda till en oral lösning, värt att kolla upp? Du kan även fråga på ditt apotek, men de brukar ju gå efter Fass, så… #1, Kapslar kan även vara ett sätt att administrera den verksamma substansen i en viss del av mag- tarmkanalen, ibland ska läkemedlet inte tas upp i magsäcken. Innehållet kan även vara olämpligt av andra skäl att ta utan det skyddande kapselhöljet, tex att det är starkt irriterande för munhåla, svalg och matstrupe.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[VSK]
2019-01-06 22:07
#3

#2

Äter kapslar själv så jag vet (dock annan medicin).

Nu handlar det om att inta eller inte inta medicinen enligt det ts skriver. Läser man bipacksedeln för den aktuella medicinen så är nog det värsta som kan hända ts är att denne får lite obalans i magen. Står ju klart och tydligt att patienten skall följa läkarens order.

Får man knas med smärta när man sväljer, sura uppstötningar mm så kan man be läkaren skriva ut Pantoprazol.

Sattyg
2019-01-07 09:20
#4

Jag har tagit flukozanol och har då delat på kapseln. Det har gått bra och svampen försvann. Smakar vidrigt dock 😊

Upp till toppen
Annons: