Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1121 ggr
JoannaLi
2019-01-04 21:52

Illamående innan mens

Alldeles i början av december jobbade jag natt. Under kvällen började jag må illa, och sen fick jag ont i magen, och senare under natten kom kräkningarna och diarrén. Eftersom att andra ur personalen hade det så misstänkte jag magsjuka, och gick därför hem. Kräkningarna och smärtan höll i sig fram till morgonen. Någon/några dagar senare fick jag mens. 

Och igårkväll hände samma sak igen. Ännu fler i personalstyrkan sjuka i magsjuka, jag mår illa under kvällen, och sen som ett brev på posten kom kräkningarna. Gick hem med misstänkt magsjuka. Kräkningarna höll i sig en bit in på eftermiddagen. Nu på kvällen kom mensen. 

Två incidenter, och med sådan exakt timing? Känns misstänkt. Jag har tidigare haft problem med illamående i samband med mens, men det var i alla fall några år sedan, och aldrig såhär intensivt att jag blivit sängliggande med kräkningar i över 12 timmar. 

Om det är mensen som spökar, finns det någon hjälp man kan få? För jag kan omöjligt jobba när jag mår såhär, och att behöva undvika att jobba i början av månaden ifall att det kanske är mens på g är ju inte rimligt.

Annons:
Lona
2019-01-04 23:02
#1

Hur gammal är du? Hur länge har du haft mens? Använder du någon form av hormonella preventivmedel och hur länge har du i så fall använt dem?
Det kan ju vara en slump, med tanke på att dina arbetskamrater varit sjuka. Du kanske är känsligare när du ska ha mens så att det triggar varandra (magsjukan och mensen)?
Om det har ett samband så är det mycket möjligt att det funkar med tex ppiller, en del av dem tar ju bort mensen helt och hållet.
Kontakta din UM om du är i rätt ålder, annars tror jag att det är vårdcentralen som gäller? Ring gärna 1177 för att få råd om vart du bör vända dig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2019-01-04 23:47
#2

Jag är 19, haft mens i 10 år. Inga preventivmedel alls just nu. Hade hormonspiral i ett år (för två år sen), men mådde så fruktansvärt illa av den, så den togs ut tidigt. 

Tack!

OlgaMaria
2019-01-07 13:35
#3

Jag tycker det låter som att du drabbats av magsjuka båda gångerna men man kan nog bli känsligare för den - att man lättare smittas och får värre symptom - om det är i samband med mens. Hormonerna i samband med mens kan nämligen göra en lös i magen och att man blir illamående. 

Rekommenderar probiotika för att återhämta dig plus att det kan skydda bättre mot framtida magsjukor. Jag tar alltid probiotika om någon i närheten har magsjuka och drabbas väldigt sällan numera. När jag var yngre fick jag väldigt lätt jobbiga magsjukor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ary
2019-03-02 10:51
#4

Jag hade det så här under många år i början av mensen. En kombination av lite slö tarm innan mens som ger mycket tarminnehåll och en slags menskramper som sätter igång tarmarna såpass våldsamt att det går åt båda hållen. När magen/tarmarna är tomma - mirakulöst frisk igen.

Har man regelbunden mens så kan man förebygga, dels genom att köra lite lactulos dagarna innan mens så man inte har så mycket tarminnehåll och delvis genom att förebyggande ta antiinflammatoriskt, vanlig Ipren.

Om det nu är det vill säga. Värt ett försök om du fortfarande har problem kanske?

:)

JoannaLi
2019-03-02 11:54
#5

#4 Tack för tipset! Det ska jag bära med mig om det kommer tillbaka!

Mensen kom igår. Mådde väldigt illa under dagen, men absolut inte som det var i december och januari, kräktes inte eller så, och kunde jobba utan problem.

Upp till toppen
Annons: