Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 742 ggr
Soleii
1/1/19, 9:58 AM

Bita sönder framtand?

Hej! Är så nojjig då jag bet sönder en kindtand som fick rotfyllas för 1,5 år sedan: Åt just hotellfrukost och i brödet bet jag plötsligt i ett stenhårt litet frö med framtanden. Det gjorde svinont när jag bet, kändes som tandem gick av men vad jag kan se finns där inga sprickor. Men jag är så nervös att nerven ska ha tagit skada som den gjorde sist, efter några dagar började den tanden lilsom dö. Men då hade jag en gammsl djup lagning som säkert påverkade. Hur stor risk tror ni det kan vara att tanden skadats illa om de nu inte syns något ytligt? Mvh bra början på 2019

Annons:
Maria
1/1/19, 10:30 AM
#1

Helt omöjligt att svara på. Antingen får du avvakta eller också besöka en tandläkare. Personligen tror jag inte att det är någon större fara då tanden inte gått sönder så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[rumelle]
1/1/19, 11:58 AM
#2

Är du orolig så boka en tid hos din tandläkare för undersökningav tanden. De kanske inte kan göra så mkt mer än att ta en röntgenbild. Om nerven dör så kan det ta lång tid innan det överhuvudtaget syns på en röntgenbild, men om du tar en bild nu så har man möjlighet att kunna ta en ny bild om några månader och jämföra. Tandläkaren kan också testa känseln i tanden för att se om den fortfarande är normal. Så ja, om du är orolig så är det absolut inte fel att boka en tid.

Lona
1/4/19, 11:05 PM
#3

Om du har försäkring som även täcker tandskador så gå till tandläkaren så fort som möjligt och få eventuell skada dokumenterad direkt. Det kan vara svårt att få ut ersättning senare om händelsen inte anmälts och kollats upp direkt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: