Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 1150 ggr
_Fisken
2018-12-30 09:46

Bra mat bättre än diets

Drog mig till minnes nån artikel om att näringsriktig mat är bättre än alla dieter när jag talade med min dotter. Näringsbrist leder till hunger och om den hungern stillas med mer skräpmat så leder det till mer hunger.  Hunger är ju flaggan som säger att nåt saknas. Hunger ska nog inte likställas med att det fattas kolhydrater och blodsocker?

Jag vet inte vad jag vill ha sagt med detta. Kanske jag är nyfiken på eventuella kommentarer.

Annons:
Maria
2018-12-30 10:02
#1

Jag håller med dig.

Egentligen är det ju bara logik och sunt förnuft.

Jag tror de flesta människor med övervikt vet innerst inne vad som orsakat det. Kanske dricker man mycket läst. Älskar chips eller choklad, rör sig för lite osv.

Jag har själv nyligen gått ner 10 kilo. Jag har svårt att motionera på grund av andra omständigheter men jag vet att jag har ätit mycket glass vilket är min passion. Jag drog in på alla onödiga sötsaker och det var egentligen det enda jag gjorde.

För övrigt så äter vi bra mat tror jag😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Namiko
2018-12-30 11:10
#2

Det enda sättet jag kan hålla mitt sötsug borta är genom att äta mycket grönsaker och näringsrik mat. Börjar jag äta för mycket skräpmat, för lite fibrer och grönt så kommer sötsuget inom några dagar. Får kroppen inte den näring den behöver så är det inte så konstigt att man blir sugen på mat konstant, oavsett hur mycket man äter. Man måste även tänka på att mata sina tarmbakterier med mycket fibrer så dom kan producera dom fettsyror som bland annat signalerar mättnad till hjärnan.

Det är alldeles för mycket prat om kaloritäthet i mat idag och alldeles för lite prat om näringstäthet, alltså mängden näringsämnen per kalori. Det är något jag försöker fokusera på när jag handlar. Jag köper såklart även mindre nyttiga grejer för att det är gott, men majoriteten av den mat jag köper är frukt, grönsaker och bär eftersom det är där majoriteten av näringen finns.

Jag tror också att många misstar sug för hunger idag. Dom känner att dom vill äta och tror att det betyder att dom är hungriga, men som du säger så har det troligen mer att göra med att dom behöver näring än energi. Äter man då fel mat så åtgärdas inte problemet och snart är man "hungrig" igen.

Nu kan jag inte säga något om det här i relation till viktminskning då jag aldrig varit överviktig, men jag äter som jag gör för min hälsas skull. Jag har haft enorma problem med mitt blodsocker tidigare samt varit väldigt känslig för socker i perioder, till den grad där en ynka godis på tom mage gav mig huvudvärk. Sen jag började fokusera mer på näringstät mat har dom problemen försvunnit. Mitt blodsocker är stabilt, jag känner mig inte utsvulten en timme efter maten längre och min kropp mår över lag mycket bättre.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

_Fisken
2018-12-30 11:39
#3

#2.  Det var nog din kommentar jag väntade på. Som en bekräftelse på mina misstankar. 

Jag har ett problem med att jag blir sååå hungrig innan jag kommer hem till middagen (äter ingen eller en näringsfattig lunch). På grund av olika anledningar (arb.situation, tider etc)  så har jag tänkt göra i ordning på morgonen grovt bröd med rätt sort pålägg (paprika, ost etc) och som jag skär i halvor. Sen äter jag de som mellanmål och extra viktigt runt kl. 14-15.  Jag får inte bli paniskt hungrig. Skulle jag lyckas hitta rätt kombo med bröd och pålägg så bör jag håller hungern i schack.

sp0ngeb0b
2019-01-01 23:08
#4

Jag tror det stämmer bra, det har funkat så för mig i alla fall. Jag har försökt gå ner i vikt ett par år, lyckats bra periodvis men sen har det stannat av. Även haft stora problem med blodsockret. Men sedan jag började fokusera på näringsrik mat, mer specifikt antiinflammatorisk kost, har det blivit extremt mycket bättre. Och kilona har bara runnit av trots att jag inte försöker gå ner i vikt längre (dock i kombination med mycket motion).

Upp till toppen
Annons: