Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 740 ggr
Nea00
2018-12-27 21:11

Ilning- tänder

Jag har en dålig emalj, och jag är typ beroende av ketchup. Så fort jag äter/dricker något som är det minska kallt så ilar det jättemycket (JÄTTEMYCKET) i mina tänder. Har jag hål i tänderna? Varför ilar det, är det pga min dåliga emalj och att jag konstant äter ketchup? Vad ska jag göra för att få det att sluta ila?

Annons:
Caeli
2018-12-27 21:36
#1

Ketchup är inte det bästa för tänderna. Innehåller massor av socker. Om du har hål kan bara tandläkaren svara på så det bästa är att ringa och beställa tid!

Travis D
2018-12-27 21:50
#2

som #1 sa så är ketchup inge bra för tänderna- varför du konstant äter det vet jag inte (men antar att du har ett bra skäl?) 

Antagligen har du hål/ påbörjat hål i dina tänder och därför ilar det nog.

Nea00
2018-12-27 22:05
#3

Jag äter ketchup mycket ofta för att jag tycker inte att något är gott utan det, men jag måste ju sluta med det

Sabah
2018-12-28 07:28
#4

Det behöver inte bero på hål i tänderna, man kan vara känslig om man har för höga tandhalsar eller annat också. Tandkrämen Sensodyn tar bort ilningar, från början när man har väldigt mycket kan man behöva ha på tandkräm direkt på ställena det ilar på och låta det sitta kvar. Sedan kan det räcka att borsta tänderna som vanligt med Sensodyn, man får då också fortsätta med Sensodyn sedan.


💖🧡💛💚💙💜

Nea00
2018-12-28 13:06
#5

Tack för era svar! :)

Agda
2018-12-29 06:21
#6

För mig hjälper tandkrämen colgate sensitive pro relief och flux munvatten bra mot ilningar (jag får ilningar p.g.a. blottade tandhalsar). Plus en mjuk tandborste (jag använder tepe extra soft) och att inte borsta för hårt.

Annons:
_Fisken
2018-12-30 09:23
#7

Jag skulle gått till tandläkare. Hade tidigare ilningar i en viss tand. Efter nån månad  blev det infektion (FRUKTANSVÄRT ONT) och det behövdes en rotfyllning.

powerade
2019-01-06 11:04
#8

Kan vara hål men kan också vara den dåliga emaljen som gör att det ilar. Har haft så själv. Man kan prata med tandläkaren så kan dom nog rekommendera en tandkräm åt dig:)

Upp till toppen
Annons: