Allmänt/Övrigt

Ilning- tänder

2018-12-27 21:11 #0 av: Nea00

Jag har en dålig emalj, och jag är typ beroende av ketchup. Så fort jag äter/dricker något som är det minska kallt så ilar det jättemycket (JÄTTEMYCKET) i mina tänder. Har jag hål i tänderna? Varför ilar det, är det pga min dåliga emalj och att jag konstant äter ketchup? Vad ska jag göra för att få det att sluta ila?

Anmäl
2018-12-27 21:36 #1 av: Caeli

Ketchup är inte det bästa för tänderna. Innehåller massor av socker. Om du har hål kan bara tandläkaren svara på så det bästa är att ringa och beställa tid!

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-12-27 21:50 #2 av: Travis D

som #1 sa så är ketchup inge bra för tänderna- varför du konstant äter det vet jag inte (men antar att du har ett bra skäl?) 

Antagligen har du hål/ påbörjat hål i dina tänder och därför ilar det nog.

Anmäl
2018-12-27 22:05 #3 av: Nea00

Jag äter ketchup mycket ofta för att jag tycker inte att något är gott utan det, men jag måste ju sluta med det

Anmäl
2018-12-28 07:28 #4 av: Sabah

Det behöver inte bero på hål i tänderna, man kan vara känslig om man har för höga tandhalsar eller annat också. Tandkrämen Sensodyn tar bort ilningar, från början när man har väldigt mycket kan man behöva ha på tandkräm direkt på ställena det ilar på och låta det sitta kvar. Sedan kan det räcka att borsta tänderna som vanligt med Sensodyn, man får då också fortsätta med Sensodyn sedan.

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl
2018-12-28 13:06 #5 av: Nea00

Tack för era svar! :)

Anmäl
2018-12-29 06:21 #6 av: Agda

För mig hjälper tandkrämen colgate sensitive pro relief och flux munvatten bra mot ilningar (jag får ilningar p.g.a. blottade tandhalsar). Plus en mjuk tandborste (jag använder tepe extra soft) och att inte borsta för hårt.

Anmäl
2018-12-30 09:23 #7 av: _Fisken

Jag skulle gått till tandläkare. Hade tidigare ilningar i en viss tand. Efter nån månad  blev det infektion (FRUKTANSVÄRT ONT) och det behövdes en rotfyllning. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.