Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 809 ggr
sali
12/16/18, 10:10 PM

Magnetkamera tid?

Hej! På tisdag ska jag göra magnetkamera röntgen av nacken och hela ryggen och jag undrar om någon vet hur länge man måste ligga i den där maskinen? Har röntgat knä och bäcken med det innan och det har väll tagit 30min ca men jag har lätt panik för nu kommer ju hela jag åka in i den där :(

Annons:
[VSK]
12/16/18, 10:22 PM
#1

Beror ju lite på vad de skall kolla efter samt hur duktig du är att ligga still/hålla andan. 

Minns faktiskt inte hur lång tid det tog för mig sist jag röntgade ryggrad och nacke men slänger till med 30 min. Det är ju olika långa tidsintervaller de kör och sen får du ju korta pauser innan de kör på igen. 

Du får ju stoppknapp i din hand samt du kommer höra de i hörlurarna och de kan höra dig om du skulle säga nåt, så du skall inte oroa dig i onödan. Ta med nån lugn musik och be de spela upp det för dig.

Maria
12/17/18, 6:44 AM
#2

Jag gissar att det tar 30-40 minuter. Kanske ska du ha kontrast och då brukar de rulla ut dig en liten stund.

Du har hela tiden kontakt med personalen via larmknapp och jag har legat i kameror som har en liten vinklad spegel därinne så att man ser personalen dessutom.

Det kommer säkert att gå bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sali
12/17/18, 8:36 AM
#3

Tack för svar :) hoppas det går bra och att jag inte får panik!

[VSK]
12/17/18, 8:55 AM
#4

#3

Klart det kommer att gå bra 👍

Maria
12/17/18, 8:57 AM
#5

Det går säkert bra. Jag har gjort de mängder av gånger genom åren. Skalle, nacke och ryggrad. Jag brukar t.om somna 😉 Säg till personalen innan att du är nervös så har de extra koll på dig. De är vana vid oroliga patienter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sali
12/17/18, 9:13 AM
#6

Tack! Ska säga till dom om det :)

Annons:
Pyttelite
12/17/18, 9:47 PM
#7

Du kan också få svagt lugnande medel om du är mycket orolig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Cragan
12/20/18, 10:21 PM
#8

hoppas du inte gjorde som mig bara jag lirka mig ur banden dom använder för att fixera en 😃  har ganska kraftig klaustrofobi och är överrörlig i leder   va visst första gången dom sett någon ta sig lös från en fixering av skalle o skuldror

Maria
12/21/18, 7:23 AM
#9

#8 Jag har aldrig haft några fixeringsband.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
12/21/18, 9:08 AM
#10

Ska berätta en sak nu och den är 100% sann men kan fasen inte låta bli. Hoppas ts ursäktar. 

Jag är ju extremt känslig och jag känner ju magnetismen i min kropp. Jag sa även att den här gången så kändes det faktiskt inte lika som förra gången, och då sa han att de nu använda andra strålar (styrka/frekvens?) för de kollade andra saker och sen berättade han att ca 2-3% av alla patienter känner nån form av magnetisk strålning.

Nu det pinsamma. 

Jag frågade om de bytt ut maskinen för den här var ju trängre än den förra. Nä sa han, det är exakt samma maskin……….. 😂

Cragan
12/21/18, 12:44 PM
#11

#8 tror det var en hjärn scanning dom ville ha på mig då dom sett en konstig cylinder på röntgen som satt i hövve på mig  
hade glömt att det var metall på hårsnodden jag hade opsi

sali
12/23/18, 11:13 PM
#12

Det gick bra ändå även att jag fick hålla in axlarna för att få plats i maskinen. Hade råpanik i 40 minuter och det blev inte bättre av att hag kände precis vilken del av ryggen dom va på hela tiden då det blev extremt varmt där den va på något sett. Mådde jättedåligt av klaustrofobin men jag vägrade trycka på panikknappen för då hade jag ju bara fått börja om!!

Pyttelite
12/23/18, 11:20 PM
#13

Imponerande insats - bra kämpat!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[VSK]
12/24/18, 8:53 AM
#14

#12

Bra kämpat, och du är en av de 2-3% som känner av magnetstrålarna. För mig var det värsta oljudet som var. Det enda jag vet är att de kan köra i olika frekvenser beroende på vad de letar efter och det är därför om man är extremt känslig kan känna skillnaden. Jag upplevde ingen värme utan mer "sockerdricka". 

En sån här maskin har ca 1 miljon ggr kraftigare magnetfält än jorden. 

Hoppas de hittar orsaken till dina problem samt du får hjälp med detta.

Upp till toppen
Annons: