Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 672 ggr
Emki
12/16/18, 3:33 AM

Problem med sömnen

Hej! Jag har ett problem som jag haft sedan barndommen men som nu senaste år börjat gå lite överstyr.. Jag lider av EIPS (emotionell instabil personlighetsstörning ) även kallad borderline och dystymi. Mitt mående påverkar ju såklart min energi och min sömn. Och jag får perioder där jag kan sova 24h i sträck och aldrig känner mig utvilad. Efter denna period som varar i kanske 1-2 månader så får jag motsatta problem. Jag kan inte sova. Och denna period verkar jag ha fallit in i nu. Jag jobbar natt, och fredag morgon sov jag 3 timmar efter att ha jobbat 11h nattpass + att jag vaknade 11 på torsdag fm. Somnade inte förens 7 på morgonen imorse (lördag) och sov till 10. Är dötrött nu, men jag kan verkligen inte sova. Har provat theralen, mirtazapin osv men vill helst undankomma mediciner då jag är väldigt känslig mot läkemedel och blir helt borta på sånna här mediciner. Tar endast sömnmediciner när jag inte sovit på väldigt länge. Sömnbristen gör mig mer instabil i måendet och jag får utbrott och attacker när det blir såhär. Går på närpsyk men eftersom jag inte gillar att ta sömnmedicinerna jag blivit erbjuden kan dom inte göra så mycket i dagsläget tycker dom mot just sömnen. Någon som har några tips när ni har svårt att sova som brukar funka? Har provat örtteer, magnesium,koppla bort elektronik, och yoga innan sänggående.

Annons:
Huygens
12/16/18, 8:18 AM
#1

Konditionsträning ger mer effektiv djupsömn.

Rafflan
12/16/18, 4:15 PM
#2

Många som jobbar natt får en oregelbunden sömnrytm vilket ökar sömnproblemen.

Ät rätt kost, fysisk motion varje dag, ta blodprov för att kolla tex järnbrist, D-vitamin brist, b12, mm. 

Endel mår även bättre av att äta melatonin vilket är ett tillskott som hjälper sömnen (be att få recept av läkaren, dem receptfria är lite tveksam effekt)

OlgaMaria
12/19/18, 6:34 PM
#3

Kollagen på kvällen är bra för sömnen. Men jag tänker också på att det vore nog bra för dig att hitta ett jobb där du inte behöver jobba natt. Det är inte många som klarar att jobba natt och det låter inte som att det är så bra för dig att göra det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

sp0ngeb0b
12/19/18, 8:40 PM
#4

Nu har jag inga sådana sömnproblem som du, eller några andra speciella problem. Men min sömn har blivit väldigt mycket bättre de senaste månaderna så jag kan berätta vad jag gör annorlunda mot innan. 

Jag äter väldigt hälsosamt - växtbaserad, väldigt få halvfabrikat, massa grönsaker osv. Jag tränar flera gånger i veckan, plus fysiskt jobb åtminstone en till ett par ggr per vecka. Går en hel del - brukar snitta minst 10.000 steg per dag varje vecka. Dricker ett te som heter kvällsro (Friggs) varje kväll vilket gör mig väldigt avslappnad direkt när jag druckit upp. Är noga med att inte stressa. I början gjorde jag yoga varje vecka men har tappat det nu. Inget koffein nära läggdags (väldigt personligt dock). Och ingen elektronik innan läggdags - för mig räcker det att lägga bort mobilen 30-60 min innan. Brukar läsa böcker i stället vilket bara det brukar göra mig rätt så trött.

Vet inte vad det är som hjälper och inte hjälper men jag tror att alla dessa grejerna spelar in mer eller mindre. Jag har dock gjort förändringarna av andra anledningar än sömnproblem, att sömnen blev bättre är bara en bonus.

Emki
12/19/18, 9:05 PM
#5

Vet att det inte är bra att jobba natt när man redan har sömnproblem, dock är det den bästa lösningen just nu när vi har hund då sambon jobbar dagtid.

Har väldigt svårt med maten, då jag tidigare haft ätstörningsproblem och kan skippa att äta lagad mat i några dagar. Alltså kanske jag lever på mackor/fil/drickyogurt osv. 
Så det är en del jag skulle behöva bättra mig på, går jag jag endel också då vi har hund.
Träning har jag svårt för, dels för sociala problem - gillar inte att vara runt många människor som på ett gym tex. Utan brukar se skogsrundor med hunden som min motion.

OlgaMaria
12/20/18, 9:04 AM
#6

#5 Rent krasst så försöker du ju leva ett liv som du inte klarar att leva. Du vill jobba natt för att kunna ha hund och att den ska ha någon på dagarna. Men din hälsa klarar inte denna livsstil.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Emki
12/20/18, 3:02 PM
#7

#5 Sömnproblemen har jag haft flera år, likaså matproblemen, och ja sedan jag börja jobba natt har det väl blivit sämre med sömnen. Jag vet att sömn, motion och mat i bra balans är huvudstolparna för att må psykiskt bra. Men frågade efter olika tips för folk som haft sömnproblem då jag får dessa perioder. Och ja, jag vill jobba natt även om det inte är det mest optimala i min sits. Dels för att inte lämna hunden ensam 5-6 h per dag om båda jobbar det är inte ok enligt mitt tycke även fast han kan vara ensam utan problem om det skulle behövas, sen har jag dessutom mer fritid när jag jobbar natt.

Rafflan
12/21/18, 1:45 AM
#8

#7 fast du nämner ju själv en stor orsak till dina sömnproblem, motion och bra mat. Om du fixar det + dem råd jag gav i #2, så finns det goda chanser att din sömn blir bättre.

Upp till toppen
Annons: