Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 653 ggr
powerade
2018-12-09 16:22

Enkel och bra mat

Då jag försöker få pappa att fp i sig vitaminer järn osv då han varit trött o hängig ett bra tag nu så funderar jag att hjälpa honom när jag är här att äta bättre mat. Han lagar t.ex spaghetti och köttfärssås och äter det 5dagae i rad till lunch å inget eller bröd till middag. Han jobbar ofta övertid så han känner inte att han alltid hae tid så tänkte hjälpa när jag bor hos han. Behöver lite tips på enkla maträtter som har bra innehåll framförallt D C och E vitamin och järn. Då jag tolkar det som att dom hjälper varandra?

Annons:
Mooniq
2018-12-09 16:50
#1

OM han äter ägg så är det supermat. Kalla, kokta i kylen att bara äta m lite salt eller kaviar. 

Tipsar om att läsa om brännässla, som man lätt torkar o maler o har som tillskott i tex lite proviva - nu på vintern kan man köpa torkad, mald nässla - en otrolig källa till vitaminer och mineraler till en väldigt liten peng - och näringen i nässlor har kroppen extremt lätt att ta till sig - till skillnad mot fabrikstillverkade vitaminer/mineraler som kroppen har svårt att ta upp.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
2018-12-09 17:08
#2

Soppor är ju bra mat. Man kan variera i det oändliga och få i sig en massa nyttigheter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
2018-12-09 19:08
#3

#1 hur äter man nässlorna bäst? #2 hmm ska se vad man kan hitta på men finns de nå bra tips på vad för typ soppa? Tycler det var lite svårt å få fram ordentlig information om maträtter som inte är så krångliga:/

Mooniq
2018-12-09 19:22
#4

#3 powerade - jag tar 2 tsk nässla i 1½ dl proviva och lite vatten. rör ut nässlorna i 1 msk vatten så det blir en smet o sen fyller upp med lite proviva och sveper. torkade nässlor doftar hö och smakar hö men jag kör proviva blåbär/vinbär med lite socker och det funkar fint. 

Soppa - jag gör klassisk grönsakssoppa som jag sen mixar och tillsätter en burk Mrs Cheng grytbas Green chili - den blir supergod.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

NiklasTyreso
2018-12-09 22:44
#5

Sill är enkel mat vilken gubbe som helst orkar öppna en burk och äta på mackan. Sill innehåller selen, omega-3 och d-vitamin, förutom all annan näring. Lax funkar oxå men mer jobb. Mackrill i tomatsås är enkelt och nyttigt. Vitamin c måste vara gott. Paprika är god och enkel. Äter han inga grönsaker eller frukter alls så är brustabletter bättre än inget. Chilli är macho så den kanske han kan äta med bevarad självaktning, trots att den är lika nyttig som paprika.

CasaRamon
2018-12-10 12:41
#6

Håller med Mooniq om att ägg är supermat och går variera i det oändliga. Innehåller all den näring man behöver, utom c-vitamin. Lite paprika så är det komplett.

Själv äter jag omelett varje dag, oftast med lite bacon, ost och färsk spenat. Annars är stekt och  kokt ägg jättegott. Lägg till grönsaker. Jag brukar gå in på Youtube och titta på äggvariationer. Finns många.

Annons:
Upp till toppen
Annons: