Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 803 ggr
Lona
12/9/18, 4:26 AM

Diarré

Jag är inne på tredje dygnet med diarré, jag mår illa också men kräks inte. Jag tog Immodium igår kväll samt några ggr efter det men det har ingen effekt. Vad kan jag göra mer? Mår ändå hyfsat ok med tanke på omständigheterna tycker jag, definitivt inte behov av läkare el dyl.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Ary
12/9/18, 4:07 PM
#1

Få i dig vätska (Resorb eller Seltin/sockerlösning, salt om du inte har Seltin hemma.), lite men ofta, Smaksätt med ngt gott så det inte blir för äckligt. ;) Koka ihop en liter vatten med 6 teskedar strösocker och en halv tesked salt. El. 

Koka ihop en liter vatten med 6 teskedar strösocker och en tesked seltin.

Är det ett rotavirus (vattnig diarré) som jag har haft tex så brukar de sluta dag 5 el 6. Mitt slutade prick dag 6 då jag hade bestämt mig för att åka till sjukhus för uppvätskning annars. 😉

Är det blod i så söker du nu.

Här finns förslag på vad man kan äta. Inte så mycket mejeriprodukter.  https://www.netdoktor.se/mage-tarm/diarre/sjukdomar/diarre/

Krya på dig! 🙂🌺

Lona
12/9/18, 5:19 PM
#2

Tack för tips! Lite bättre idag, skickade mamma att införskaffa vätskeersättning och andra förnödenheter, det kändes inte så lämpligt att vara ute och köra… 😉 Det fåniga är att om det vore hundarna som var dåliga så hade jag vetat precis hur jag skulle hantera det. 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ary
12/10/18, 11:58 AM
#3

Jo en hund hade man ju gått till veterinären med mycket tidigare. 😂

Människor kan tala om hur dåliga de är på en skala 1-10 så de kan stanna hemma dessutom vill man ju inte ha smittsamma människor i vården. 😉

Hur går det? Glömde nämna att Rota är en av de längre, andra vinterkräksjukor brukar vara kortare om det inte är ngn matförgiftning.

Lona
12/13/18, 8:59 AM
#4

Äntligen bättre, hoppas bara att magen kommer igång lite lagom sen. En veckas diarré tar onekligen på krafterna. Tack för din hjälp!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: