Allmänt/Övrigt

Diarré

2018-12-09 04:26 #0 av: Lona

Jag är inne på tredje dygnet med diarré, jag mår illa också men kräks inte.
Jag tog Immodium igår kväll samt några ggr efter det men det har ingen effekt.
Vad kan jag göra mer?
Mår ändå hyfsat ok med tanke på omständigheterna tycker jag, definitivt inte behov av läkare el dyl.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-12-09 16:07 #1 av: Ary

Få i dig vätska (Resorb eller Seltin/sockerlösning, salt om du inte har Seltin hemma.), lite men ofta, Smaksätt med ngt gott så det inte blir för äckligt. ;) Koka ihop en liter vatten med 6 teskedar strösocker och en halv tesked salt. El. 

Koka ihop en liter vatten med 6 teskedar strösocker och en tesked seltin.

Är det ett rotavirus (vattnig diarré) som jag har haft tex så brukar de sluta dag 5 el 6. Mitt slutade prick dag 6 då jag hade bestämt mig för att åka till sjukhus för uppvätskning annars. Skämtar

Är det blod i så söker du nu.

Här finns förslag på vad man kan äta. Inte så mycket mejeriprodukter.  https://www.netdoktor.se/mage-tarm/diarre/sjukdomar/diarre/

Krya på dig! GladBlomma

Anmäl
2018-12-09 17:19 #2 av: Lona

Tack för tips! Lite bättre idag, skickade mamma att införskaffa vätskeersättning och andra förnödenheter, det kändes inte så lämpligt att vara ute och köra... 😉
Det fåniga är att om det vore hundarna som var dåliga så hade jag vetat precis hur jag skulle hantera det. 😁

Anmäl
2018-12-10 11:58 #3 av: Ary

Jo en hund hade man ju gått till veterinären med mycket tidigare. Gapskrattar

Människor kan tala om hur dåliga de är på en skala 1-10 så de kan stanna hemma dessutom vill man ju inte ha smittsamma människor i vården. Skämtar

Hur går det? Glömde nämna att Rota är en av de längre, andra vinterkräksjukor brukar vara kortare om det inte är ngn matförgiftning.

Anmäl
2018-12-13 08:59 #4 av: Lona

Äntligen bättre, hoppas bara att magen kommer igång lite lagom sen. En veckas diarré tar onekligen på krafterna.
Tack för din hjälp!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.