Annons:
Etiketthud
Läst 588 ggr
Kasumi
11/30/18, 2:24 AM

Psoriasis smittar inte va?

Jag har läst på 1177 att psoriasis är ärftligt och inte smittar, vill bara kolla med allmänheten om detta stämmer enligt er? Jag litar självklart mer på vården än folk på ett forum så ingen behöver påpeka detta, men vill bara försäkra mej att typ 1177 är en uppdaterad text och inte en gammal text från 10 år tillbaka eller så och ny forskning upptäckts tex. Jag har tyvärr psoriasis i släkten så kommer säkert utveckla detta på äldre dagar då jag även lider av rocacea sedan 15 år tillbaka i tiden. Men jag har nyligen kommit i kontakt med en person som har psoriasis och nu oroar jag mej att det är större chans jag får det, och fortare typ. Räcker gott och väl med det jag har nu tänker jag.

Annons:
flocken
11/30/18, 5:14 AM
#1

Nej det smittar inte. Vore synd om min familj då ;)

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

DesK
11/30/18, 6:53 AM
#2

Nej det smittar inte, men det är ärftligt. Både min far och jag har en lite ovanlig form av psoriasis.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ary
11/30/18, 8:02 AM
#3

Nej du kan aldrig få psoriasis av en annan människa av någon annan, ej heller kan det hjälpa att utlösa sjukdomen om man bär på den genetiskt.

Sedan hoppar det ofta över en generation så man måste inte få det för att en förälder har det.

Har du provat Soolantra för rocacean. Annars kan du ju fråga din läkare eftersom den är på recept.

Kasumi
11/30/18, 10:15 AM
#4

#1 Tacksam för ditt svar!

Kasumi
11/30/18, 10:16 AM
#5

#2 Okej, min pappa har med psoriasis och min bror har rocacea som mej. Tråkigt det blir såhär för många människor.

Kasumi
11/30/18, 10:18 AM
#6

#3 Okej, min pappa har psoriasis, vore ju självklart skönt att slippa det då jag har rocacean redan. Nej jag har ej provat denna, ska koll upp den. Tack för ditt svar.

Annons:
Zadeira
11/30/18, 11:58 AM
#7

Min pojkvän har psoriasis och det smittar inte. Han har det i släkten, men inte alla är drabbade. Vi har psoriasis i min släkt också (både farfar och pappa), men än har jag inte utvecklat det.

Kasumi
11/30/18, 10:40 PM
#8

#7 Okej! Jag är tyvärr nästan säker på att jag förr eller senare kommer att få det. Men det kanske bara är en sån där tråkig inställning jag har pga. mina andra hudproblem, jag har förutom min rocacea även svår akne i perioder, andra perioder nästan inget alls. Har provat mediciner som bara visat sej att jag är allergisk mot, så verkar få leva med detta!

[Thiah]
12/1/18, 7:26 AM
#9

#8 jag har både rocacea och psoriasis =/ så det blir många krämer.

Zadeira
12/1/18, 8:52 AM
#10

#8 Jag förstår att du oroar dig. Jag har ärvt andra sjukdomar från min mammas sida som blommat ut alldeles för tidigt, men jag har liksom kommit till stadiet då jag inte längre oroar mig utan snarare bara går och väntar på att nästa problem ska ge sig till känna. Psoriasis  är bara en av sakerna jag är i riskzonen för. Tror dock det bara gäller att acceptera och göra det bästa av det.

Kasumi
12/1/18, 9:54 AM
#11

#9 Beklagar, sjukt jobbigt för dej :(

Kasumi
12/1/18, 9:55 AM
#12

#10 Ja du har så rätt! Och beklagar du har problem :(

Upp till toppen
Annons: