Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1270 ggr
Lona
2018-11-21 12:45

Alternativ till koffein?

Jag har diverse psykiska funktionshinder och sjukdomar och äter en del psykofarmaka. Den gör att jag funkar någotsånär men mer än så är det inte.
Av en slump upptäckte jag att jag mår betydligt bättre av koffein! Får mer energi, mindre ångest och sover faktiskt bättre - antagligen för att jag är igång mer på dagarna.
Men det känns inte så himla bra att knapra koffein varje dag, i synnerhet som det är viss tillvänjning på dem. Jag kommer alltså att behöva öka dosen framöver för att få samma effekt. Dessutom får jag svår huvudvärk om jag inte tar dem efter att ha ätit dem flera dar i rad.
Finns det något käckt alternativ, som man kanske åtminstone kan alternera med?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[moratjejen]
2018-11-21 13:30
#1

Här är det tvärt om, mår sämre, får ångest och sover sämre av koffein. Kan inte ens dricka te med koffein utan får dricka örtte.

Farwuq
2018-11-21 13:31
#2

Mja… Jag och andra med narkolepsi och/eller MS har nytta av Modafinil.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2018-11-21 13:40
#3

Mate är annars en dryck "te" som lär innehålla mer koffein än kaffe. Det är dessutom gott tycker jag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mate

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2018-11-21 16:13
#4

#3 Men det sätter väl samma fart på hjärtat och ger samma hemska känsla i kroppen?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2018-11-21 16:31
#5

 #4 Jo men jag tänkte att det kunde vara ett alternativ för TS som uppenbarligen knaprat koffeintabletter. Det är ju ett mer naturligt alternativ samtidigt som man kanske kan använda det om man vill trappa ner sitt användande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2018-11-21 16:53
#6

Ok,

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[rumelle]
2018-11-22 16:20
#7

Kaffe

OlgaMaria
2018-11-22 20:16
#8

Om du vill använda koffeintabletter eller kaffe för en positiv effekt så se till så att du tar dem på samma tider och samma mängd varje dag. Det är helt naturligt att man mår dåligt av att ta flera dagar i rad och sen skippa. Det är inte säkert att du behöver trappa upp heller för att få den effekt du vill ha.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lona
2018-11-25 23:26
#9

Tack för era svar!
Det var kanske lite fel ordval med "knapra"😃, jag stoppar inte i mig en hel burk om dagen utan det är en ganska låg dos, oftast 50 -100 mg (i en Bamyl-koffein är det 50 mg, som jämförelse).

Piller går minst lika bra som kaffe/te/annat koffeinhaltigt, det är snarare positivt eftersom det är lätt att dosera och även att ta regelbundet.
Låter trots allt som att det är det bästa alternativet så jag kör på med en dos varje morgon. Har inga biverkningar av det alls och väldigt bra effekt hittills.👍

@Farwuq, får jag fråga hur du blir hjälpt av Modafinil? Det är kontraindicerat för mig såg jag efter en snabbtitt i Fass, men min partner har MS så jag frågar mest ur den synpunkten.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Farwuq
2018-11-26 07:26
#10

Jag har inga problem med Modafinil, i varje fall är de bättre än min MS-fatigue.
Jag har som bieffekt av min MS något som liknar narkolepsi, så jag behöver det för att kunna jobba som något som liknar en människa.
Jag har problem med både att vara vaken och sova, i nat.ex. så sov jag tre timmar trots Zolpidem.

Jag tycker att din partner ska fråga sin neurolog om denne kan få testa, jag har tagit det i ett par år nu; det är värt att prova. Men, indikationerna är trånga, narkolepsi och MS är de som jag känner till. Två åkommor hämtade ut fasornas brunn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lona
2018-11-26 09:27
#11

#10, Tack för svar! Ja, det är jävla skitsjukdomar rent ut sagt. ☹️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Farwuq
2018-11-26 11:02
#12

Instämmer till 100%, men mi mor hade det värre, hon dog i ALS.
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lona
2018-11-26 16:52
#13

#12, Åh, fy att behöva gå igenom det, både som sjuk och som anhörig! Även om många sjukdomar leder till samma sak så finns det definitivt de som är värre än andra att dö av. ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Farwuq
2018-11-29 18:14
#14

Det stämmer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: