Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 930 ggr
tlover
2018-11-19 14:45

Hur kan jag värma upp mig?

Ända sedan jag lämnade av dottern på förskolan imorse så har jag frusit. Jag får liksom inte upp värmen trots filt och varmt te. Tyvärr får ju jag värk av kyla så jag behöver era bästa tips för att få upp värmen igen

l'm back

Annons:
JoannaLi
2018-11-19 14:47
#1

En varm dusch/bad (kanske helst utan att blöta håret) och så många lager kläder och filtar när du kommer ut?

Maria
2018-11-19 15:17
#2

Det finns ju elektriska värmefiltar. Kanske vore något.

Jag har en variant över axlarna och så har jag en som jag stoppar fötterna i😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2018-11-19 15:35
#3

#1 Vill inte klä av mig 🥶

#2 Jag hade en sån förr men den tog evigheter att få varm, fick vara igång max 15 min och fick knappt användas.

Nu sitter jag däremot med sjal över huvud och hals (+ filt) och börjar smått få tillbaka värmen

l'm back

Tant Grön
2018-11-19 15:40
#4

Bästa sättet, tycker jag är att röra på sig, jogga på stället kanske?

sali
2018-11-19 21:09
#5

Absolut en värmefilt :) jag har en med nio värmenivåer och timer från 1-9h, dom kostar lite men är guld värda under hösten och vintern!

SanningsTourettes
2018-11-20 11:41
#6

Varm dusch/bad kommer bara göra att fryser mer när du väl kliver ur.
Och man måste fråga sig själv vad frossan beror på, för det är ju inte normalt att frysa så länge du har kläder på dig och har 20 grader inne. Du har säkert feber. Mat som stimulerar värmeproduktionen är salt (med jod!), starka kryddor, och proteinrik mat förutom linser och bönor, särkilt blandat tillsammans. En stark gryta t.ex. Vet dock inte om det hjälper mot feberfrossa/sjukdomsfrossa.

Annons:
Maria
2018-11-20 11:43
#7

Jag som är så frusen är överlycklig för vår braskamin som vi installerade för 3 år sedan??? Vårt hus är litet så det blir uppvärmt fort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2018-11-20 11:45
#8

Starka kryddor äter man i varma länder bl.a. för att kyla ner kroppen. Likadant med alkohol, man känner sig varm, men kroppen kyls ner.

tlover
2018-11-20 11:46
#9

#6 Har en sjukdom som ger sämre blodcirkulation bland annat dessutom så är det nog på snudd under 20 grader inne (kan ej öka).

Jag mår som bäst vid 24 grader el mer pga mina sjukdomar

l'm back

Lona
2018-11-21 17:43
#10

Hoppas att du blivit varm nu! Det bästa är väl som sagt att röra sig.

Vetevärmare annars, kanske? Gärna på tex underarmarna där det finns en del större ytliga ådror som kan "bära med sig" värmen in i kroppen.

Sen är det tre delar av kroppen som påverkas rejält, åtminstone på mig; fötterna, händerna och huvudet. Ser väl lagom skumt ut inomhus, men på med varma strumpor/tofflor, vantar och en mössa!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OlgaMaria
2018-11-21 20:19
#12

Jag har en värmefilt som jag använder så gott som varje natt från oktober till april typ. Den värmer snabbt och stänger av sig själv efter 3 timmar, och har olika värmenivåer. Fick den nog 2010 och har ju använt den massor. Verkligen en bra grej att investera i om du är en frusen typ. 

Andra tips är att klä av dig allt annat än tunna bomullskläder typ och lägga dig med en fleecefilt närmast kroppen och andra täcken över. Vissa kläder kan isolera bort värmen massor så att man aldrig blir varm. Fleece är väldigt värmande om man har det nära intill kroppen och något som isolerar utanpå fleecen.

Du kanske skulle köpa fleecebyxor och tröja som du kan ha hemma. Egentligen försöker jag undvika fleece pga miljön men det är väldigt bra när man är frusen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tarotstollan
2018-11-30 04:47
#13

#9. Fryser du så tycker jag att du skall skaffa en värmefläkt som värmer upp rummet du vistas mest i eller flera om du måste, en till varje rum. Det finns sådana runt 100 Kr att köpa. Jag skulle inte klara mig utan min fläkt och då behöver jag heller inte sitta still för att bli varm utan kan röra mig i rummet där jag har fläkten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Zadeira
2018-11-30 12:02
#14

Jag har det som du, jag lider av fibromyalgi som blir värre av kyla. Tyvärr blir jag ibland så iskall att det känns som att det kommer kyla inifrån skelettet. Det som hjälper mig är inomhusvantar (torgvantar tror jag de kallas, de som har fingrarna "nakna") och mössa inomhus. Har även en fotvärmare, som en värmefilt men sydd så att man stoppar fötterna i den. Har även vetekudde och värmefilt när det är riktigt illa.

Upp till toppen
Annons: