Motion och Rörelse

Hur viktigt är träning för hälsan anser du?

2018-11-14 18:14 #0 av: tlover

Hur viktigt anser du träning är för hälsan? Är du duktig på att följa det du anser (tex att träna regelbundet om du anser det är viktigt).

Vad spelar in på vad du tycker? (tex egen erfarenhet, forskning, media osv?)

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2018-11-14 18:21 #1 av: tlover

Jag anser att den är väldigt viktig, men såklart ska man inte överträna för det.

Tyvärr är jag dålig på att få till träning regelbundet.

Jag går faktiskt främst efter egen erfarenhet men även forskning

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2018-11-14 19:20 #2 av: emeliiiiieee

Jag tycker det är viktigt. För mig med psykisk ohälsa så är motion väldigt nyttigt. Går mest promenader men det är bra ändå tycker jag. Går minst 30 min varje dag. Upplever att jag mår betydligt mycket bättre med regelbunden motion.

Anmäl
2018-11-15 13:57 #3 av: flocken

För att ta en lång historia kort.
Från att gått på kryckor o blev klassad som rörelsehindrad utan chans att få ett jobb. Har jag under åren tränat upp mig till att nu kunna gå en mil och att nu ha eget företag.
Kommer aldrig sluta promenera. Då dröjer det inte länge förrän det blir rullstol. Visst kan jag hamna där ändå. O har egentligen godtagit att det kommer bli så tillslut.

Sajtvärd rexkanin & fibromyalgi Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2018-11-16 12:01 #4 av: Fransu

Jag tror motion/träning är jätteviktigt. Både för kroppen och psyket. Sedan behöver man ju inte överdriva, men någon form av rörelse varje dag är viktigt. Att man inte bara sitter still.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anmäl
2018-11-16 13:14 #5 av: Namiko

Jag tänker inte på det som träning utan räknar in all rörelse och utgår från forskning som säger att man bör röra sig minst 90 minuter per dag. Anledningen till den tiden har att göra med att dom inte hittade tillräckligt många personer som är aktiva mer än så för studien (dom jämförde med 30 och 60 minuter om dagen). Jag tror absolut att mer är bättre och har i perioder, tack vare aktivt jobb, hund och att jag hellre går/cyklar än att åka buss, varit aktiv i upp till 12 timmar per dygn, något jag mådde extremt bra av.

Idag är jag sjukskriven på grund av utbrändhet och jag försöker att nå upp till minst 90 minuter och vill allra helst gå minst en mil om dagen (ca 2 timmar) men det finns inte alltid energi till det.

Man kan såklart överdriva i allt och jag tycker att man bör vara försiktig med att träna hårt för mycket/ofta, samma sak med promenader om man tex går mest på asfalt eftersom det blir väldigt enformigt för kroppen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2018-11-16 19:04 #6 av: sp0ngeb0b

Jag tycker också att det är viktigt, precis som alla andra här. Jag tror dock att bra mat är mycket viktigare för hälsan, åtminstone för den långsiktiga hälsan. Jag mår väldigt bra av att träna flera gånger i veckan. Jag mår riktigt bra när jag rör på mig stora delar av dagen i form av aktivt jobb, träning, promenader och vardagsmotion blandat. Jag är oftast bra på att hålla igång träningen, men jag har börjat jobba kväll en hel del så då missar jag ofta mina träningspass jag vill gå på. Tycker tyvärr inte gym och annan egen träning är roligt. Sen så försöker jag cykla eller gå till jobbet om jag kan, annars åker jag buss vilket också innebär lite extra promenad (jämfört med att köra bil).

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-11-18 17:12 #7 av: Maria

Jag tror att det är viktig att röra på sig. Själv rör jag mig alldeles för lite. Jag kan ju inte cykla längre. Inte gå raskt eller springa heller.
Jag ska börja med att simma i varnbassäng igen.

/Maria

 

Anmäl
2018-11-19 14:49 #8 av: JoannaLi

Mycket viktigt! 

Jag mår mycket bättre av den mängd kondition jag tränar nu (promenader, löpning, cykling till vis del) men saknar mycket styrketräning. Har svårt att få in det i rutinen, och svårt att hitta övningar som inte gör ont i kroppen, vilket gör det svårt med motivationen :/


Anmäl
2018-11-20 12:01 #9 av: SanningsTourettes

Behovet av träning för hälsan är överdrivet. Det största faktorn när det kommer till hälsa är vad vi äter. Man måste dels äta hälsosamt, d.v.s. den mat vi är gjord för att äta, och dels skära ner dramatiskt på allt skadligt skräp vi stoppar i oss själva och våra barn. Äter man väldigt lite hälsosam mat, och mkt ohälsosam mat så spelar det ingen roll om man tränar dygnet runt, man kommer fortfarande vara ohälsosam! Man kan träna bort energin i en chokladbit, men man kan inte träna bort sockrets skadliga effekter, och det onaturliga fabrikstillverkade fettet som kläggar igen din hjärna och dina blodkärl, och träning kan inte på något magiskt sätt tillföra kroppen den näring den behöver för att fungera!

Tittar man på t.ex. våra kusiner dom stora aporna så är dom hur friska som helst, får aldrig hjärt-,kärlsjukdomar, diabetes, alzheimers eller ens förkylningar! Och hur mkt rör dom sig? Inte mkt alls! Dom klänger lite lätt i nån gren ibland och pippar var 3-4 dag, annars sitter dom eller ligger mest hela dagarna. Och äter samtidigt. Äter och vilar nästan hela den vakna tiden.
Likaså kan man titta på urbefolkningar som inte odlar. Dom rör sig i princip lika lite som stora apor och ändå har dom muskler som bara civiliserade människor får efter flera års träning. Riktigt fina, sexiga och muskulösa kroppar, både kvinnor och män, helt utan träning! Det enda dom gör är att äta hälsosamt och vila. Jagar gör dom bara nån enstaka gång i veckan och det är bara vissa av männen som jagar, de flesta i gruppen är hemma under jakten och dom är lika sexiga och muskulösa ändå.

Så träning är fullständingt överskattat, det räcker med den rörelse som hör till vardagen, att klä sig, laga mat, gå mellan rummen hemma, gå till affären eller jobbet, leka med barnen, ha sex, o.s.v. Det motsvarar ungefär vad dom stora aporna och urbefolkningarna rör sig i genomsnitt. Maten är den faktor man måste ändra i första hand om man är intresserad av hälsan. Men är det så att man har ett väldigt stillasittande jobb och livsstil så kan man absolut må något bättre av att träna lite, men överdriv inte. Det räcker om man tar promenad, eller tränar lätt på gym eller hemma ca 3ggr/veckan. Huvudsaken är att man dels äter den mat vi är gjord för att äta så kroppen har all den näring den behöver, och dels skär ner dramatiskt på allt skräp vi stoppar i oss. Det är framförallt skräpet vi stoppar i oss som är orsaken till all ohälsa vi ser i västvärlden.

Men tycker man om träning, och har det som en hobby, eller jobb (modell, bodybuilder), så är det naturligtvis OK att träna mer än vad som behövs för hälsans skull. Men då pratar vi träning UTÖVER vad som behövs för hälsan. Är det bara hälsan som är viktigt för just dig så räcker alltså vardagliga rörelser eller lätt träning om man har en lågaktiv livsstil. Och kosten!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.