Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 646 ggr
sali
11/13/18, 10:54 PM

Bröstcancer hur fort?

Hej, jag hade i början av äret en knöl i bröstet som visade sig vara en absess, den behandlades med antibiotika och försvan till uppföljningen med mamografi och ultraljud i april. Nu har jag fått en ny knöl och träffade läkaren idag och ska återigen på mamografi och ultraljud samt biopsi, den här knölen är ca 7mm mot den förra på 30mm och den nya sitter inte riktigt på samma ställe och djupare ner. Jag undrar om det är möjligt att det kan röra sig om en tumör nu, kan det komma från april till för en månad sedan utan att det fanns tecken på det i april? Jag mådde såå dåligt när jag väntade svaren på förra knölen för dom verkade själva väldigt upprörda om vad tusan det va men den va ju stor bara över natten, den här har bara växt ytterst lite. Jag undrar mest om det överhuvudtaget är någon idé att jag har det ens i bakhuvudet den här gången eller om risken är obefintlig med tanke på att jag kollades i april senast?!

Annons:
Tjeja
11/13/18, 11:04 PM
#1

Ingen aning om hur stor risk det är för cancer etc för din del, så tyvärr kan jag inte svara direkt på din fråga.

Däremot kan jag säga att rent generellt är det så här:

Har man fått en abscess en gång så har man oftast en  tendens att blida  fler abscesser. Ungefär som med finnar… fast dessa är mycket större och sitter djupare. 

Den lilla vetskapen i sig kan kanske ge dig en smula tröst att tänka på. Har du haft en abscess tidigare är det inte osannolikt att det är en till du har där på. Och alla finnar utvecklas inte heller lika dant eller lika snabbt varje gång. 

Håller tummarna att det är mindre allvarligt denna gången förstås.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sali
11/13/18, 11:18 PM
#2

Tack! Det va ingen finne i den bemärkelsen utan det hade blivit en infektion i vävnaden utan in/utgång på något lustigt sätt, det var inte ens svullet eller rodnat men känner mig lite lugnare nu! Känner mer panik inför undersökningarna och väntan på svar än om det skulle va något dåligt tom, mest inför väntan igen den var så olidlig att en sjuksköterska ringde mig och sa ”vi får inte göra såhär men vi lider så mycket med dig i det här så vi valde att einga ocj informera dig om att det inte är en tumör” Lyckligtvis är dom helt underbara på bröstmottagningen, jag fick ringa när jag ville om jag hade frågor eller bara behövde lätta hjärtat och det var guldvärt då!

Upp till toppen
Annons: