Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2481 ggr
Emki
2018-11-08 00:40

Kraftig yrsel

Hej, ibland får jag extrem yrsel när jag rör på huvudet - tänkte först kristallsjukan.. men det enda är att symptomen kan gå över efter 1-2 timmar.. för att sedan komma tillbaka efter någon dag. Kristallerna brukar väl hålla i sig minst några dagar? Fick såhär för gsndka precis 1 år sedan, då domnadr benen och armarna också, men sjukvården hittade inget. Yrseln är mycket kraftig, kan oftast inte ens sitta, brukar sluta med att jag ligger ner och "håller i" huvudet, kan inte titta - ögonen snurrar på och gör det ännu värre. Sen som pricken över iet så kräks jag nästan alltid.. tar mellan 1-4 timmar så är symtomen iprincip borta. Vad kan detta vara?

Annons:
Tarotstollan
2018-11-08 01:33
#1

Har du problem med nacken? Kan du ha en nerv i kläm i nacken? Ovanliga ljud i öronen etc?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-11-08 06:48
#2

Vad är det för utredningar du har fått gjort?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emki
2018-11-08 07:50
#3

#1 Har problem med spänningar i nacken, dock mer problem med ryggen. #2 Dom tog lite blodprover på vårdcentralen och ett ekg, inte mycket mer än så. Jag fick den känslan av att dom inte riktigt tog det seriöst när jag var så ung (då 19 år), och när symptomen sakta avtog.. Har inte sökt för det igen ännu då jag inte hade så mycket problem förens nu för någon månad sen, nu har det kommit å gått.

Emki
2018-11-08 07:53
#4

#1 Men har aldrig hört ljud, nån gång har det varit typ pulserande känsla i örat, precis som att det är påväg att bli lock i öronen eller att trumhinnan vibrerar ovanligt mycket. Det är det enda, men inga ljud nej.

Maria
2018-11-08 07:55
#5

#3 Då tycker jag absolut att du ska söka igen för att få göra en ordentlig utredning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2018-11-08 13:42
#6

Jag har ingen aning. Och du bör ju prata med läkare igen.

Men det var en för bara ett litet tag sen som skrev här hon trodde att hon fått kristallsjukan, men det visade sig vara migrän. Kanske nåt att ta upp med läkaren.

.

Annons:
Maria
2018-11-08 13:57
#7

#6 Här pratar pratar vi med våra medmänniskor i tråden och inte "om".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2018-11-09 13:40
#8

Det skulle också kunna vara Basilaris migrän. En ganska ovanlig form av migrän som drabbar främst unga vuxna kvinnor. Men du kan ju själv läsa och se vad det handlar om och själv bedöma om det verkar träffande. 

Citerar: 

"Basilarismigrän är en typ av migrän med aura. Den kan även kallas för ”basilaris typ migrän”. Under auran kan man få symtom som kommer från hjärnstammen. Aurasymtomen kan till exempel vara: Yrsel, balanssvårigheter, dubbelseende, förändringar i tal och hörsel, tappa känseln i ena ansiktshalvan, domningar/stickningar och svårighet att styra motoriken Ofta följs det av svår huvudvärk men man kan också ha ett anfall utan huvudvärk."

https://www.internetmedicin.se/imgCont/info/infoblad_migran_170207.pdf

Emki
2018-11-10 00:40
#9

#8 Har ju diagnoserad migrän sedan barn, kan det utveckla sig då till ddn typen du nämnde? Ska ringa vc i veckan å höra vad dom säger. Är riktigt jobbigt å ha såhär, speciellt när man inte vet heller vad det handlar om.

Fransu
2018-11-10 11:54
#10

Min bror har menieres sjukdom och har liknande symptom som du. Men för att man ska ha menieres ska man har hörselnedsättning på ett av öronen har jag för mig. Sjukdomen "förstör" någon inne i örat. Min bror har kraftig hörselnedsättning i ena örat.

Med så kraftiga symptom behöver du hur som helst kontakta läkare och få det kollat.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

FataMorgana
2018-11-10 12:08
#11

#9  

Yrsel och migrän går väldigt ofta hand i hand, så någon form av migränrelaterad yrsel kan det mycket väl handla om. Men om jag vore du skulle jag söka upp en neurolog och ta upp det här med honom eller henne,  eller försöka få en remiss till en neurolog  från din vc. Nu vet jag inte hur det förhåller sig vid just den formen som jag länkade till, men den formen av migränrelaterad yrsel som jag själv har, dvs vestibulär migrän kan utveckla sig från vanlig huvudvärks migrän, som det gjorde  hos mig. Här hittar du diagnoskriterierna för vestibulär migrän: https://vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/sakkunniggrupper/ako-skane/fortbildningsmaterial/huvudvark-och-yrsel-27-september/migran-och-yrsel.pdf

Att ben och armar domnar bort tyder dock mer på basilärmigrän eller på hemiplegisk migrän, men för hemiplegisk migrän står det om svaghet och förlamning på ena sidan av kroppen. För dig var båda sidorna som var drabbade eller? Yrselanfallet för basilärmigrän beskrivs i allafall som  vädigt kraftigt, så att du bara ligger ner och hålller i huvudet när du har ditt anfall förvånar mig inte, om det nu är denna form av yrselmigrän som du har. För mig brukar dimenhydrinat 100mg hjälpa mot det värsta. I allafall tar det bort illamåandet och yrseln upplevs inte riktigt som lika hemsk, men det ska man bara ta vid behov, dvs medan man har ett anfall. Men hur som helst skulle jag rekommendera dig att söka upp en neurolog. Det kan också hända att du blir sickad till en öron-näsa-halsläkare för att utesluta sjukdomar i innerörat som t.ex meniere. Jag gick både till en neurolog och till en ÖNH läkare.

Maria
2018-11-10 12:10
#12

#6 Jag ber om ursäkt. Jag ser nu att du pratade om någon annan som startat en tråd och inte TS.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2018-11-10 12:15
#13

#10 

Ja jag har läst att menieres sjukdom ofta förväxlas med iallafall den formen av migränrelaterad yrsel som jag har och därför var jag också hos en ÖNH läkare där jag fick göra hörseltests för att utesluta detta.  Alla yrselsjukdomar har ju så likande symptom att det kan vara svårt att skilja dom ifrån varandra och därför borde TS bli riktigt ordentligt utredd.

Annons:
Emki
2018-11-10 14:29
#14

#11 Stämmer, benen fick stickningar å lätta domningar, armarna försvann helt. Kunde inta lyfta eller flytta armarns, inte heller knyta händerna. Sen väl inne i ambulansen krampade händerna ihop och fingrarna spretade åt alla onaturliga håll å kanter. Men funktionerna kom tillbaka successivt efter några timmar.

Huygens
2018-11-10 15:58
#15

Jag skulle be att få undersökt förgiftning och be att få skallröntgen. Och jag skulle byta läkare om denne inte kommer fram till något.

Emki
2018-11-10 16:04
#16

Jag hade nog fått mer grundlig undersökning om jag hade fått åka direkt till sjukhuset. Men dom valde att skjutsa mig till vårdcentralen istället för att det var så lång kö på akuten, och sedan 3 timmar efter varit där få åka till akuten. Så därför blev det bara blodprovet och ett ekg, då symptomen hade börjat avta när jag kom till akuten och det var inte "allvarligt" längre

Emki
2018-11-10 16:13
#17

Migränen får jag dock oftast bara som vanlig migrän, alltså huvudvärk.. kan dom komma separerade? Yrsel en dag, sen kanske migränen en dag? Tar Eeze mot migränen + ipren och brukar hjälpa om det är i förstadiet innan migränen kommit till 100%.

FataMorgana
2018-11-10 17:06
#18

#17 

Ja, migrän och yrsel kan komma separat och ibland kan det ena komma först och sen avslutas med det andra och tvärtom. Det är väldigt individuellt. Min huvudvärksmigrän verkar ha försvunnit helt och bytt karaktär till yrsel, det förekommer hos ca 30% läste jag. 

Med tanke på dina symptom i inlägg #14 tycker jag i allafall att en neurolog är viktig nu. Det kan ju handla om något annat också, men liknande symptom har jag förstått att man kan få vid basilärmigrän. En neurolog borde åtminstone veta. Migränrelaterad yrsel brukar dessutom behandlas precis som huvudvärksmigrän, men jag vet inte om det gäller för precis alla migränrelaterade yrslar, så du kan ju fråga din läkare om hon eller han tror att din migrän medicin skulle kunna hjälpa mot din yrsel också. Eller kanske du redan går till en neurolog pga din migrän? I såfall kan du ta upp detta med denna. 

Hos mig gjordes det också en MRT på hjärnan för att utesluta annat, som t.ex en artär  som trycker på balansnerven  som också kan leda till yrsel och akustikusneurinom som är helt ofarliga tumörer. Som du ser finns det fler saker som kan leda till yrsel. Försök därför att bli utredd ordentligt nu.

Emki
2018-11-10 17:41
#19

#18 Går inte hos någon neurolog för min migrän nej.

FataMorgana
2018-11-11 11:45
#20

#19 

Då tycker jag det är dags att du söker upp en nu.

Annons:
Emki
2018-11-27 01:09
#21

Har dragit ut lite på att ringa, är en sån person som kan tycka sånna här saker är "onödiga" att söka vård för, ni vet.. Men imorse hände något skumt, jag var ut med hunden och helt plötsligt blev allt snett - i ögonen alltså, allt blev lutat åt ett håll + yrsel. Så då ringde jag faktiskt vc så får man väl se vad dom säger. Någon som fått liknande förut?

Maria
2018-11-27 09:32
#22

Du borde få göra en neurologisk utredning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CaFe
2018-11-27 22:58
#23

Hej Emki! Som många andra här tycker jag att du måste göra en neurologisk undersökning, samt MR. Om detta inte ger något finns ett tillstånd som oftast missas totalt i vården och som kan ge mycket kraftiga symtom: dold skelning. Flera av dina symtom stämmer in: migränliknande huvudvärk, yrsel, spänningar/smärta nacke och övre delen av ryggen. Symtomen kommer i skov. När symtomen kommer testa att bryta samarbetet mellan ögonen genom att täcka för ett öga (titta endast med ett öga) Om du märker skillnad inom 10 minuter indikerar det dold skelning. Besvären med domningarma är mindre tydligt kopplade, men genom dold skelning späns automatiskt muskulaturen runt atlaskotan, C1 och C2, vilket kan ge neurologiska problem. Notera att du måste uppsöka en Ortoptist (skelningsexpert) för att undersöka skelning ordentligt. Optiker har inte tillräckliga kunskaper. Lycka till!

Emki
2018-12-08 00:13
#24

Var hos läkaren i onsdags, fick göra olika tester och han uteslöt något neurologiskt och tyckte inte mr röntgen på huvudet behövdes. Han uteslöt även migränen och dolt skelning. Han trodde mer att det kom från nacken. Men tycker det är konstigt då jag krockade för någon vecka sen, och har sen dess haft otroligt mycket problem med nacke,rygg å axlar - tycker då yrseln borde ha ökat om det kommer från nacken. Men kanske bara är jag. Fick råd om att gå till sjukgymnast om problemen fortsatte.

FataMorgana
2018-12-08 12:21
#25

#24 

Jag undrar ju på vilket sätt läkaren uteslöt migränen? För migränyrsel är spänd nacke en triggerfaktor för karusellyrsel, men huruvida man kan få karusellyrsell enbart av  spänd nacke är sak experterna strider om. De allra flesta anser att man inte kan få karusellyrsel av spänd nacke, utan de anser att yrseln av spänd nacke är av en mycket mildare form. Jag vet tyvärr inte vem av dom som har rätt. Men synd att din läkare bara verkar ha kommit med en massa antaganden och inte gör sig mödan att utreda saken vidare. Det är ju därför man går till en läkare, för att få reda på vad som står på och inte för att höra en massa antaganden.  Antaganden kan man ju göra själv också. Men jag skulle ändå gå till en sjukgymnast om jag vore du. Blir det inte bättre av det, kan du ju gå tillbaka till läkaren och säga som det är. Att hans råd inte har hjälpt dig och att du äntligen vill bli ordentligt undersökt. I såfall måste han ju göra något mer.

FataMorgana
2018-12-08 12:33
#26

Sen kan ju din yrsel handla om en sjukdom i innerörat också, som t.e.x meniere och att dina andra besvär som  muskelsvagheten som du nämnde kommer från något helt annat.  Meniere förväxlas ofta med migränyrsel för att symptomen kan vara så  liknande. Men det är en sjukdom som bara en öronläkare kan diagnostisera. Blir det inte bättre för dig snart, så försök att kämpa vidare med din vårdcentral och insistera på att bli utredd ordentligt. Det är läkarens skyldighet. Du borde både få en remiss till en öronläkare och till en neurolog. Alternativ kan du försöka med en egen remiss. Karusellyrsel har man inte utan orsak och bör bli utrett.

FataMorgana
2018-12-08 12:37
#27

Här kan du läsa mer om nackutlöst yrsel. 

https://www.yrsel.com/ywp/nackutlost-yrsel/

Citerar: "Om man har tydlig karusellyrsel (vertigo) är det inte sannolikt att orsaken sitter i nacken utan snarare i innerörats balansorgan."

Annons:
CaFe
2018-12-08 13:11
#28

Hej! På samma bana som tidigare inlägg låter det konstigt att utesluta saker utan en ordentligt utredning. Dold skelning ger tex. följande besvär: • huvudvärk / migrän • smärta i nacke, axel, skulderblad (inkl. Stelhet och spänningar) • yrsel och balansproblem En allmänläkare har tyvärr inte kunskap kring symptomen, så för att verkligen utesluta dold skelning måste du besöka en Ortoptist. Du kan googla om det finns någon Ortoptist i närområdet, bor du i Stockholms-området kan du boka tid utan remiss. Jag lider själv av dold skelning. Var hos många allmänläkare, inkl. Optiker och ögonläkare. Ingen misstänkte att mina besvär kom från ögonen… 90% av mina besvär är borta med specialglasögon (prism-glasögon). Sen kan dina besvär självklart bero på andra saker än dold skelning! Så följ alla spår tills du hittar förklaringen. Hoppas det löser sig!

FataMorgana
2018-12-08 16:27
#29

#28 

Intressant. Bra att du berättar. Det är säkert inte många som känner till det där. Att följa alla spår tycker jag var en bra idé. 

===

Upp till toppen
Annons: