Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 780 ggr
emeliiiiieee
2018-10-29 23:39

extrem förkylning, vad göra?

Har fått en extrem förkylning(enligt mig, aldrig varit såhär förkyld). Hostar så jag spyr, halsen känns som taggtråd(kan inte svälja känns det som), näsan rinner, så ont i öronen, öronsus när jag ställer mig upp, känns jobbigt att andas. Finns det något man kan göra åt detta? Det kom bara över en natt.

Annons:
taxarärbäst
2018-10-29 23:42
#1

en såndär förkylning som känns som att döden är nära låter det som! ät vitlök brukar hjälpa mig men säkert finns det bättre saker

emeliiiiieee
2018-10-29 23:45
#2

#1 Får testa vitlök. Och ja, det känns lite så just nu haha

Emptymoment
2018-10-30 00:01
#3

På grund av att du har besvärligt att andas rekommenderar jag att du ringer 1177 för att höra om du ska åka in akut. Annars ta en akut-tid på VC imorgon, de brukar prioritera påverkad andning, speciellt om du lider av astma.

Om det är slemhosta du har så fråga på apoteket efter slemlösande hostmedicin. Är det torr hosta får du kyssa läkarens fötter och be om Cocilana 😃 så att du får vila ut förkylningen.

Så ring 1177 pga att din andning är påverkad, spec om du har astma.

Tills du fått vård: Vila, vatten och mat. Kanske något feberdämpande.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

emeliiiiieee
2018-10-30 00:07
#4

#3 Lider inte av astma men kanske är lika bra att ringa 1177 ändå. Led av förkylningsastma när jag var liten. 

Hostan däremot, känns som om jag ska hosta mig till en hjärnblödning(om man nu kan göra det)..

Emptymoment
2018-10-30 00:15
#5

# Ja men absolut att du ska ringa då! Hosta gör dessutom att luftrören svullnar igen om du hostar mycket nog. Är det slem eller torrhosta?

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

emeliiiiieee
2018-10-30 00:19
#6

#5 Det är torrhosta mest. Imorse var det mkt slem men under dagen har det inte varit slem.

Annons:
Emptymoment
2018-10-30 00:22
#7

Okej, ja då behöver du ju något hostdämpande så att du får vila, sova och inte hosta ihjäl dig. Men den är ju lite stark och därmed svår att få utskriven om du träffar en återhållsam läkare. Men håll koll på andningen bara, drick mycket för det gör slemmet tunnare om du får slemhosta igen och ligg med mer än en kudde om du kan. Det kan minska hostan. Tycker absolut att du ska söka på VC akut imorgon. Jag brukar få likadana besvär som dig och har alltid fått akuttid :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Emptymoment
2018-10-30 00:25
#8

Plus, om det är till något stöd så är jag också dunderförkyld så vi kan vara "cold-buddies" 🤗

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

emeliiiiieee
2018-10-30 10:12
#9

Fick cocillana utskrivet idag. Har hostat hela natten så jag har extrem huvudvärk 😭 Läkaren trodde inte det var förkylningsastma utan bara att jag är lite svullen i luftvägarna.

Emptymoment
2018-10-30 11:53
#10

Grattis(lucky bastard😭), då får du bli lite flummig i alla fall och sluta hosta så att du kan vila :) Tänk på att om det växlar till slemhosta så ska du helst sluta ta Cocilana tills du fått upp allt slem :)

Skönt att det inte var astma i alla fall. Men ta något smärtstillande för huvudvärken nu, Cocilana och kanske en kopp te och bara försök sova!

Krya på dig 🙂

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

OlgaMaria
2018-10-30 14:56
#11

Skiva upp gul lök och ha nära andningsvägarna hela tiden, dag och natt. Hjälper mycket!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emeliiiiieee
2018-10-30 22:16
#12

Tog 2 alvedon, cocillana och sov nån timme på dagen. Efter det känner jag mig extremt pigg. Har även ätit väldigt mycket satsumas sen jag blev sjuk igår så jag har valt att tro att det är dom som gjort mig piggare 😂

Emptymoment
2018-10-30 22:35
#13

Det är nog snarare morfinet 🤪 men skönt att du mår bättre! Och frukt kan ju inte skada :D

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Annons:
emeliiiiieee
2018-10-30 22:59
#14

#13 haha vet att det borde vara morfinet men känns bättre om jag tänker att det är frukten 😂

Emptymoment
2018-10-30 23:04
#15

#14 Ja gladare verkar du i alla fall 😂 vi säger att det är frukten 😉 Hoppas det går över snabbt nu och att du får vila :)

Happy Halloween 👻

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Upp till toppen
Annons: