Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 1705 ggr
Fransu
2018-10-29 16:30

Receptfria sömnpreparat

Jag har problem med sömnen, vilket verkar vara ett vanligt problem idag. Min läkare vill inte skriva ut sömnmedicin till mig. Så jag har kikat runt lite på nätet efter receptfria alternativ, som man kan köpa på apotek och hälsokost. Det finns ju hur många preparat som helst så jag blir alldeles matt av att försöka hitta en sort som faktiskt funkar.

Någon som provat receptfria sömnmedel som fungerar? Berätta gärna om preparat som inte har någon verkan på sömnen också. Vet att sånt där kan vara individuellt. Men berätta gärna om era erfarenheter om detta. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
parsley
2018-10-29 17:14
#1

Jag har testat att antal olika och de här är vad jag tycker fungerar bäst för mig.

Melatonin säljs receptfritt i andra länder, men är receptbelagt i Sverige, så för att få tag på det lagligt i Sverige krävs att du har en läkare som är villig att skriva ut det. Det säljs ofta under namnet Circadin  när eller om en svensk läkare skriver ut det.  Får du inte melatonin/circadin utskrivet, så kan det gå att skicka efter det från något EU-land, om du kan tänka dig något som inte är tillåtet i Sverige.  Melatonin är effektivt. 

Många upplever att de sover bättre om de tar kosttillskott i form av magnesium. Det finns ett antal olika sorters magnesium.  Rent allmänt så brukar man säga att de sorter som slutar på -at, tas upp bäst av kroppen. Det brukar säljas som magnesiumcitrat eller en blandning mellan olika -atsorter. Jag använder Helhetshälsas som är en blandning av olika sorter som slutar på -at + magnesiumolja vid behov.  En del föredrar magnesiumolja eller magnesiumspray som tas direkt på huden. Man kan köpa färdig eller blanda egen. Googla så hittar du anvisningar. 

Vill du köpa något i kapselform så tror jag de här är bra. Jag har bara tagit det några gånger, men jag upplevde att man blev avslappnad av dem.  https://www.mmsports.se/Livsmedel-Halsa/Halsokost/Stress-Oro/Body-Science-Wellness-Series-Deep-Sleep.html 

L-glycine är en aminosyra som sägs sänka kortisolet och göra att man sover bättre. Börja med 1/2 tsk innan du lägger dig och öka dosen om du känner att du behöver.  Den är dessutom relativt billig. https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/Enskilda-Aminosyror/Body-Science-Glycine.html

Vill du göra ett nytt försök med vården så försök få Lergigan utskrivet. Det är egentligen en allergimedicin eller anti-histamin, men den skrivs ibland ut som sömnmedel, eftersom man blir trött av den.  Den ska inte vara beroendeframkallande, men läs gärna FASS innan du bestämmer dig.

Fransu
2018-10-29 20:24
#2

Tack för ditt svar! 

Magnesiumtillskott tar jag redan, men kanske inte i tillräckligt hög dos, får kolla upp det.

Lergigan har jag haft i många år. Jag har problem med yrsel och med yrseln blir jag ofta illamående. Jag tar Lergigan mot illamåendet. Tar jag den någon gång ibland så blir jag trött och sover också lite bättre. Däremot så försvinner tröttheten om jag tar medicinen några dagar i streck. Och det stämmer, den är inte beroendeframkallande.

Jag ska kolla närmare på Melatonin och L-glycine.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Honestyisdead
2018-11-10 15:30
#3

#1 Att beställa medicin som är receptbelagda i Sverige från utlandet är inte att rekommendera då det är stor risk att det fastnar i tullen.

parsley
2018-11-10 15:51
#4

# Beställer man från något land inom EU så brukar det gå bra. Skickar man efter från t ex USA, så får man nog räkna med att inte få varorna. Om man vill skicka efter sådant som är receptbelagt i Sverige eller inte är upp till var och en, som jag ser det.

Honestyisdead
2018-11-10 16:01
#5

#4 Här kan man läsa kraven https://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/paketmedlakemedel.4.78aa922815794d801e2180.htm

Ett krav är

  • "läkemedlet är godkänt och receptfritt i Sverige eller, om det är ett receptbelagt läkemedel, har skrivits ut av en behörig förskrivare inom EES."
Fransu
2018-11-10 16:49
#6

Jag är en fegis när det gäller mediciner. Så jag skulle aldrig våga beställa något preparat från utlandet som är receptbelagt här i Sverige. Tänker att det finns en anledning varför dom är receptbelagda. Och då vågar jag inte ta sånt utan en läkares rekommendation.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
parsley
2018-11-11 08:19
#7

Så länge tullen inte granskar försändelser som är skickade inom EU, vilket jag inte tror att de gör, så fungerar det att beställa naturmedel (eller vad man nu vill kalla det) från annat EU-land. Om man sen vill följa svenska myndigheters regler är upp till var och en.

Honestyisdead
2018-11-11 13:10
#8

#7 Visst kollar tullen även saker skickade inom EU. Har fått otaliga paket öppnade av tullen och jag beställer bara saker från länder inom EU.

Tycker det är förkastligt att råda till något som inte är tillåtet. Det är ingen naturmedicin heller.  Det är ett sömnhormon.

Tant Grön
2018-11-11 15:37
#9

#0 Här är några tips som inte är farliga att prova: https://topphalsa.se/kan-du-inte-sova-nio-livsmedel-som-hjalper-dig-varva-ner/
Annars kan kanske  valeriana hjälpa.

flocken
2018-11-11 19:24
#10

Jag kör på valeriana Finns olika att välja på i apoteket. Även hunden får det vid behov.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fransu
2018-11-11 20:50
#11

#10 Ja, valeriana verkar ju vara en av dom vanligaste receptfria sömnmedlen och verkar ha funnits länge. Den kanske jag skulle våga mig på att prova.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

OlgaMaria
2018-11-15 14:12
#12

Melatonin är olagligt att sälja receptfritt i Sverige men det är INTE olagligt att som konsument köpa melatonin för eget bruk i annat land eller online från annat EU-land. Har beställt det många gånger och aldrig fått problem. Ibland är det också tydligt på paketet att det innehåller melatonin. Tullen har inte rätt att stoppa det pga konsumenträtt inom EU.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2018-11-15 14:17
#13

Jag tar kollagen varje kväll vilket förbättrar sömnen mycket. Har märkt att Omega 3 också förbättrar min sömn. Tar även magnesium då och då. Melatonin har jag alltid hemma men brukar ta det mest när jag har extra behov eller sover borta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Honestyisdead
2018-11-15 17:55
#14

#12 läs mitt inlägg #5

tlover
2018-11-16 11:14
#15

Jag brukar blanda ett örtte på lugnande örter på kvällen. Lite olika beroende på vad jag har hemma men humle är väldigt effektivt. 

Fördelen med att blanda eget är ju att jag kan anpassa efter behov. 

Förutom att använda humle och lavendel i örtte är det super i doftkuddar. Det är väldigt effektivt men vi brukar glömma att fylla på den tyvärr.

Innan jag fick kedjetäcke utskrivet gjorde jag även ett eget och alla som testat tyngdtäcke som jag känner tycker att det funkar (med eller utan diagnos). Tyngdtäcken kan man köpa utan recept men det är dyrt.

Jag tar även melatonin men det har jag utskrivet.

l'm back

OlgaMaria
2018-11-16 11:20
#16

#14 Det verkar vara som så att man har rätt att köpa läkemedel från annat EU-land under vissa förutsättningar och det är upp till en själv att säkerställa att dessa förutsättningar gäller. Därför kan paketet inte stoppas i tullen utan att det görs en särskild kontroll antar jag. 

Melatonin är klassat som kosttillskott i USA och i många EU-länder och det är därför det är ganska enkelt att beställa det, vilket väldigt många svenskar gör. Det är väl en gråzon om det är lagligt eller ej. 

Som världsmedborgare och människa kan jag inte acceptera att det är totalt fritt att köpa melatonin i Finland men inte i Sverige. Bryr mig ärligt talat inte om vad man anser om det i Sverige.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rultan2013
2018-11-23 23:13
#17

Ta en båtresa över till Åland. Melatonin säljs utan recept i våra apotek.

NiklasTyreso
2018-11-24 00:12
#18

Nej, receptfria saker i Sverige och olika örter är i bästa fall milt rogivande eller en anings avslappnande, men de är inte på långa vägar lika effektivt som sömnmedicin.

Honestyisdead
2018-11-24 01:06
#19

#17 Man får fortfarande inte ta in det hit eftersom det är en receptbelagd medicin i Sverige. För att lagligt ta in den ska du alltså ha fått recept på medicinen av läkare i det land du köpt den i.

FataMorgana
2018-11-24 15:16
#20

 Om man läser den här artikeln verkar det som att det inte är olagligt att ta in melatonin till Sverige, men att man så fort man kommit över gränsen plötsligt är innehavare av förbjudna läkemedel. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=7077394 Men det verkar snart att kanske ändras.

Annars håller jag med #18 Att receptfria saker i bästa fall är milt rogivande. Vad som hjälpt mig bäst av dessa milt rogivande är ett extrakt med passionsblomma.

Annons:
Honestyisdead
2018-11-24 15:37
#21

Ja hoppas det ändras. Känns så fel att det säljs receptfritt i grannlandet och bara på recept här.

FataMorgana
2018-11-24 16:13
#22

Ja om lagen ändras kan det bli smuggling att föra in melatonin till Sverige från andra länder. Men jag vet inte om jag ska anse att det är bra eller dåligt. Har alldeles för lite kunskap om melatonin. Men har läst att somliga tycker det fungerar så bra.  Å andra sidan finns det inte tillräckligt med långtidstuider om vad som händer med t.ex kroppens egna melatoninproduktionen om man intar det som kosttillskott en längre tid. Upphör kroppen med tiden att kanske själv producera melatonin? Dock sägs det att en tablett någon gång nu och då inte ska vara ett problem, så i sådana fall är det väl dumt om man inte kan köpa det utan recept eller ta det med från andra länder.

Honestyisdead
2018-11-24 16:23
#23

Jag hoppades på ändring till receptfri försäljning

FataMorgana
2018-11-24 16:28
#24

Jaha, så menar du. Ursäkta, jag missförstod dig. Men jag tvivlar starkt på att det sker en sådan ändring, utan snarare ser det ut som att det kommer att bli ännu svårare än vad det redan är att få tag på det utan recept. Men  man kan ju alltid hoppas.

OlgaMaria
2018-11-24 16:55
#25

Man önskar att syftet skulle göras tydligare. Varför ska melatonin vara förbjudet och underanvänt på recept när det är så mycket mildare än de flesta sömnmediciner som skrivs på recept? Finns inte långtidsstudier för andra sömnmediciner heller, men många studier som pekar på positiva effekter av melatonin. Finns ju lobbyverksamhet över hela världen för ökad användning av mediciner. Melatonin som säljs fritt har ingen patent på. Det är billigt och skonsamt. Dvs ett stort hot för läkemedelsbolagen. I Sverige är inställningen till kosttillskott hård och myndigheter praktiserar en stark reglering. Vi är helt enkelt hänvisade till läkemedlen som doktorn kan skriva ut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lona
2018-11-25 23:17
#26

TS, apropå melatonin så kan det vara lättare att få det utskrivet än tyngre sömnmedel som tex Propavan.

Melatonin är ett sömnhormon och är inte beroendeframkallande. Själv tycker jag att man sover rätt lagom på dem, inte den där tunga "drogsömnen" man lätt får av rena sömnmediciner. Dagen därpå är jag lite trött men inte värre än att det försvinner om jag aktiverar mig och inte bara ligger kvar i sängen.😉
Om läkaren kan tänka sig melatonin (många har blivit betydligt mindre restriktiva de senaste åren) så be att få Melatonin AGB som går på Högkostnadsskyddet vilket inte Circadin gör.

Om du tycker att Lergigan funkar så kan det vara värt att testa med Atarax eller Theralen. De är receptbelagda, numera tror jag att de har oro och ångest som någon av indikationerna men från början är i alla fall Atarax mot vissa allergier och klåda.
Betydligt mildare än rena sömnpreparat, inte beroendeframkallande och brukar inte vara så svåra att få recept på.
Det är samma som med Lergigan, när man tagit dem några dagar i rad så tappar de effekt (den lugnande effekten är egentligen en biverkning som man hittat andra användningsområden för) men då kan man variera mellan de olika.

Sen finns det Valeriana/Vänderot/Neurol som andra redan tipsat om. Receptfria men i alla fall Neurol går att få på recept ->Högkostnadsskydd.

Även när det gäller receptfria läkemedel, naturläkemedel och hälsotillskott så var noga med att kolla att de inte krockar med andra läkemedel/preparat!
Johannesört är till exempel ett praktexempel på naturläkemedel/tillskott som interagerar med en mängd olika läkemedel - något som många hälsokostaffärer glömmer att påpeka…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2018-11-26 09:43
#27

#26 Propavan är inget tyngre sömnmedel och inte beroendeframkallande.

Annons:
Lona
2018-11-26 16:54
#28

#27, Ooops, det trodde jag, förmodligen för att jag själv blir så påverkad av det. Tack för rättelse, borde kollat upp det innan jag skrev! 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: