Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 528 ggr
Anonymamej
2018-10-20 14:49

Frågar åt en vän, stukning/vrickning?

Min kompis ramla från trapphuset (typ ett trappsteg) o trampa snett. Först trodde kompisen att det bara var en såndär vrikning man kan få vanligtvis när man trampar snett. För kompisen kunde inte gå halta dom första stegen till bilen. (Kompisen skulle till stan) och det dunka i foten hela vägen ditt och när kompisen gick ut bilen var kompisen tvungen att sätta sig igen för det gjorde så ont att det inte gick att gå. Kompisen va då tvungen att åka hem. Lindat foten och ligger still. Men så fört kompisen behöver gå eller liknande gör det sjukt ont. Kompisen var inte svullen (vad jag förstod) och inte heller blå. Men kan inte röra foten alls. Kan det va stukning? Eller kanske spricka? Även fast det inte är svullet eller blått?

Annons:
Honestyisdead
2018-10-20 14:53
#1

Det kan ingen här svara på. Men kan hon inte röra fören kan hon ringa vårdcentralen och rådfråga.

Maria
2018-10-20 14:54
#2

Be din kompis att ringa sjukvårdsupplysningen.

Det är svårt att svara på med andrahandsuppgifter men ett gott tecken är att fotleden inte är svullen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonymamej
2018-10-20 14:55
#3

#1 nej såklart kan ingen ge svaret. Men tänkte om någon kanske varit med om liknade eller skulle ha någon aning om vad det kunde va. Men absolut ska säga till henne att ringa, men hon tyckte att det kanske inte var allvarligt eftersom det inte är svullet elr blått. Utan bara smärta.

Aleya
2018-10-20 15:15
#4

Svårt att svara på. Antingen får hon ringa 1177 eller åka på jouren eller akuten. Det är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2018-10-20 15:16
#5

Att vricka foten kan göra väldigt ont ett bra tag men det är ju ändå alltid bra att få det undersökt.

Att ha foten i högläge kan underlätta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
2018-10-20 15:54
#6

Jag klev snett innan semestern. Är fortfarande inte helt ok. Jag var dum som inte åkte in till sjukhuset. Kan inte böja foten i alla vinklar, stel i muskler och senor. Min fot var blå och svullen länge. Misstänker att det blev en spricka o att något slets av Så mitt råd, åk till läkaren

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Anonymamej
2018-10-20 15:58
#7

#6 var du svullen o blå första dagen? För kompisen är bara varm om foten o lite svullen vad hon kan se själv, sen sa hon att hon börja bli lite blå ungefär vid hälen (under foten) men hon tror hon ser i syne bara för hon läst om det. Men hon kan inte gå och det gör ont i varje rörelse

flocken
2018-10-20 15:59
#8

#7 direkt började foten ändra färg. Såg hemsk ut.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Anonymamej
2018-10-20 16:07
#9

Kan man få spricka eller stuka foten fast den inte blir blå eller jätte svullen? Och va doktorna åt det isåfall

Honestyisdead
2018-10-20 16:15
#10

Ja lättare stukningar.

Anonymamej
2018-10-20 16:18
#11

#10 okej för hon brukar lyckas stuka sig ofta men aldrig såhär, därför hon undra för hon har inte varit med om att hon inte kan gå o att det dunkar hela foten osv. Men dom gör väl ändå inget åt foten om det är nåt?

Honestyisdead
2018-10-20 16:25
#12

Vid spricka eller frakturer gipsas man om det är ankel eller fot. Låter dock inte troligt om det inte svullnat eller ändrat färg. Stukningar kan göra hemskt ont.

Tog flera månader för mig att läka. Men jag har blå och svullen upp till halva smalbenet.

Anonymamej
2018-10-20 16:27
#13

Hon prata nyss med sin moster som fått spricka flera gånger. Hon trodde det kunde va spricka, för det är inte alltid det blir färg o svullet. (Inte första dagen iallfall)

Annons:
Honestyisdead
2018-10-20 16:31
#14

Hon får som sagt prata med vårdcentralen.

Anonymamej
2018-10-20 16:33
#15

#14 jopp tror hon ringer nu iaf

Anonymamej
2018-10-20 16:37
#16

Hon skulle åka till akuten tyckte dom för eftersom foten va iskall istortsett förutom en liten del som var varm. (där hon hade ont är det varmt). Sen för hon inte kan stödja då.

Anonymamej
2018-10-22 10:05
#17

#12 dom sa det va en stukning efter dom rönkat (stav) men nu när dom dubbelt kollar ringde dom upp o sa det va en spricka. Så hon blir gipsad.

Upp till toppen
Annons: