Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 936 ggr
tlover
2018-10-17 16:17

Litar du på studier?

Nu har vi ju ett hälsotema inne på te och då tänker jag ju på studier (främst om te). Hur är det med dig, litar du på nya studier eller inte (även när det gäller annat än te)

l'm back

Annons:
Maria
2018-10-17 16:39
#1

Det beror ju alldeles på vad det är för studier.

Är det vetenskapliga studier godkända i alla led så är det en annan sak jämfört med ex en frågeenkät som man också kan kalla studie.

Jag vill gärna veta vad det är för studie innan jag litar på resultatet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2018-10-17 16:41
#2

Ja, jag är nog skeptisk kanske för att jag är så gammal att allt hunnit gå några varv.

För kaffe, mot kaffe, för ett glas vin, mot ett glas vin, 5skivor bröd om dagen, till inget bröd, kokosfett livsfarligt, till riktigt nyttigt, likaså med Becel mot Bregott. Nu är det Bregott  som gäller.Ägg och höga blodfetter, nu är det nyttigt. Kött, fisk likaså. Bråviksströmming ska man bara äta en gång per år nu.

Man får sila allt och äta lite av allt tror jag? Mvh/WL😃

Mooniq
2018-10-17 16:42
#3

Jag litar inte på studier eller statistik. Jag vill alltid veta vem som beställt/ligger bakom studien. Ibland upplever jag olika studier som förklädd reklam.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kamera0710
2018-10-17 16:47
#4

Gäller det ämnen  jag inte är så påläst i håller jag mig i allmänhet rätt neutral, framför allt om det gäller en enstaka studie och inget sägs om vilket resultat tidigare studier i ämnet gett. Man får väl också väga in vem som finansierat det hela.

OlgaMaria
2018-10-18 09:00
#5

Jag läser ofta om olika studier och de vetenskapliga abstracten. Jag läser om hur studien genomförts och vilka resultaten är. Jag tycker det är viktigt att fundera över exakt VAD studien studerat och fundera över om slutsatserna är rimliga eller om de kanske bivit annorlunda ifall studien genomförts på ett annat sätt. Ofta dras slutsatser som skulle kunnat bli annorlunda ifall studien genomfördes på ett annat sätt. Ibland vilar slutsatserna på "sanningar" som kanske kan ifrågasättas. Som utgångspunkt så litar jag absolut på vetenskapliga studier men det är verkligen viktigt att granska det hela och inte bara gå på vad som står i Aftonbladet om en ny studie t ex. Ofta är ju en studie väldigt snäv i exakt vad den har undersökt. Det är inte säkert att slutsatsen kan appliceras rakt av på alla människor och situationer. Men ofta läser vi artiklar som gör studiens slutsats väldigt allmän, men om man läser själva studien så kanske slutsatsen är väldigt snäv, och inte heller signifikant. Alltså - skillnaden mellan studiens olika grupper kanske var minimal, men blir uppförstorad i en tidningsartikel.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NiklasTyreso
2018-10-19 21:46
#6

Bra synpunkter i tråden. Det är skillnad på små djur studier, fallstudier på en enda människa, små studier på några få människor, större studier på hundratals människor och jättestora befolkningsstudier. Studier kan göras rätt eller fel. Forskare kan vara partiska o s v, meeen… Självsäkra tyckare som påstår att vissa födoämnena skadar eller att ändra livsmedel ger fantastiska hälsoeffekter, utan att presentera några studier alls behöver man inte lyssna på. Studier ökar kunskapen. Brist på studier föder dumheten och vidskeplig övertro på nonsenskurer. Studier är alltid att föredra framför frånvaro av studier. Synd bara att allt inte är studerat än.

Annons:
Upp till toppen
Annons: