Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 918 ggr
Rosen82
2018-10-16 21:43

Novaluzid omeprazol

Sedan några dagar tillbaka har jag varit hemma från jobbet då jag har haft som kramper. Äter novaluzid idag och tyckte det hjälpte tidigare idag men det sitter inte i så länge och idag har jag tagit 10 tror jag och nu i kväll har jag lite ont. Omeprazol har jag ätit i ca tre veckor en tablett på 250 kg men det har inte haft någon speciell effekt på mig kanske jag tar den fel tar den alltid efter att jag ätit men läst någonstans att man ska ta den innan gör det någon skiĺlnad? Våga man ta två tabletter kan det ha någon effekt? Gavison vad är det? Vill inte mixtra för mycket med magen men ska man ge gavison en chans?

Annons:
Rosen82
2018-10-16 21:44
#1

Kramper i magen menar jag

Carrosh
2018-10-16 22:00
#2

Har du så ont borde du kontakta vården och få det undersökt!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Novachan
2018-10-16 23:27
#3

Du har råkat skriva väldigt fel angående omeprazolens styrka, gissar att du menar 20 mg (känner ej till någon styrka på 25 mg), men hur som helst:

Jag vet inte om du har varit hos läkaren innan du påbörjade behandlingen med omeprazol men man ska inte ta omeprazol i mer än 14 dagar utan kontakt med läkare, och du behöver kontakta läkare om dina besvär inte blivit bättre (eller sämre) trots behandling. Experimentera inte själv med omeprazolen, kontakta läkare imorgon!

Minns ej om det finns ett max antal novaluzidtabletter man får ta per dag, men man får ta rätt många per dag om man så behöver.

Novaluzid neutraliserar magsyra genom att binda sig med saltsyran.

Omeprazol är en protonpumpshämmare som minskar mängden magsyra som produceras.

Gaviscon bildar ett sorts lock över maginnehållet för att förhindra att magsyra ska komma upp i halsen och mun; förhindra sura uppstötningar och halsbränna.

Maria
2018-10-17 06:06
#4

#3 Bra förklaring.

TS jag tycker absolut du ska uppsöka vården och inte mixtra för mycket själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-10-17 06:10
#5

Läste din andra tråd om magproblem och det verkar ha uppkommit ganska akut en natt för några dagar sedan så det kan ju vara en maginfluensa du har åkt på men ring och fråga innan du bokar tid eller åker akut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: