Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 954 ggr
Rosen82
10/15/18, 8:58 PM

Magproblem

Natten mellan lördag och söndag vaknade jag med magont och under natten fick jag springa på toa till och från och igår på dagen kräktes jag så det blev till att stanna hemma från jobbet. Nu har jag försökt att äta försiktigt kräm och mjölk och även ägg och efter ca en halvtimme får jag kramp i magen känns som det strålar i hela magen. Vet att om jag äter för mycket laktos så kan jag bli dålig men funderar på att ta bort laktosfria produkter och köra helt mjölkfritt typ oatley. Tror ni mina magkramper är influensa eller tror ni det kan ha med laktos att göra

Annons:
Sindri
10/15/18, 9:28 PM
#1

Om man kräks och är dålig i magen skall man absolut inte äta eller dricka mjölk. Man kan få en tillfällig laktosintolerans som vara ett par veckor. Kräm är inte heller så bra, eller något annat med socker, det är lösande. Det finns massor med tips på internet om vad man skall äta, men börja med bara vatten, sedan lite svagt te, avkok på ris, väl kokta morötter, buljong. Men bara om ett steg funkar bra går man vidare med nästa. Din mage töms på såväl onda som goda bakterier och den behöver tid att bygga upp sin bakterieflora igen. Försök hitta probiotikatabletter och levande yoghurtkultur. OBS! Inte Proviva - det är mest socker.

koppargaller
10/15/18, 9:48 PM
#2

Håller med #1 dessutom avråder jag från ägg, det är prima tillväxtsubstrat för bakterier.

Rosen82
10/15/18, 9:52 PM
#3

Men eftersom magen krånglar till och från så kanske man ska testa helt mjölkfritt ett tag? Vad är levande yoghurtkultur?

Rosen82
10/16/18, 4:01 AM
#4

Omeprazol hjälper inte vågar jag testa novalucid

koppargaller
10/16/18, 9:46 AM
#5

#4 Ja, men det lär inte hjälpa.

Rosen82
10/16/18, 10:07 AM
#6

Jo novaluzid hjälper

Annons:
sp0ngeb0b
10/16/18, 5:27 PM
#7

Ät saker som är snälla för magen tills det har gått över. Jag fick magkatarr förra hösten och då fick jag äta kokt potatis i en vecka. Säger inte att det är vad du har, för jag vet inte vad som är fel med dig, men tipsen kanske kan hjälpa ändå. Hade kokta morötter, brunsås (på havregrädde) och gelé till. För mig gick det bra men vissa kan reagera på mycket fett. Havregurt och havreglass gick ner det med. Och bananer och majskakor. Jag lät bli baljväxter, alkohol, stekt mat, starka kryddor och syrliga livsmedel hela veckan och trappade försiktigt upp efter jag blev bra. Åt inga animaliska produkter så vet inte hur det är med sådana. Blev aldrig mätt under den tiden men hellre det än att få extrem magont och kräkas varje dag. Mycket vatten och kanske vätskeersättning hjälper om du kräks eller får diarré.

Sindri
10/17/18, 11:30 AM
#8

Levande yoghurtkultur finns i vissa typer av yoghurt, bifidus, A-fil, kefir etc.

Du får läsa på förpackingarna, kombinera gärna flera men bara naturella saker. Allt annat innehåller sånt som är direkt kontraproduktivt.

NiklasTyreso
10/19/18, 9:58 PM
#9

Två gånger har jag varit i Indien och blivit brutalt magsjuk. Båda gångerna tappade 10% av kroppsvikten på 2 veckor. Det enda magen behöll var Coca cola, vitt ris och bananer. Vätskebrist vid magsjukor kan bli livshotande så cola eller te är ett måste. Apoteket säljer vätskeersättning med mineraler o d som underlättar upptaget av vätskan.

Maria
10/20/18, 7:55 AM
#10

När jag fick hjärnhinneinflammation så var jag så uttorkad att det tog lång tid innan man kunde sätta någon nål (infart) eller ta blodprover. Jag hade en kort period dropp via foten. Jag hade kräkts konstant i nästan 14 dagar innan jag sökte vård och jag vet själv att jag borde sökt tidigare.

Jag blev inlagd och de första dagarna fick jag inte äta något alls, för att magen skulle vänja sig, utan fick all näring + vätska via dropp.

Kan man inte behålla vätska så ska man höra av sig till vården.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rosen82
10/22/18, 10:23 AM
#11

Idag har jag pratat med vårdcentralen om mina magproblem nu gör det inte direkt ont utan har en massa gaser så jag tar dimetikon med för att dom ska komma ut. Sjuksköterskan som jag pratade med tror inte att det är ibs som jag själv tror utan hon tror att jag är förstoppad så nu ska jag köpa laxoberaldroppar

Maria
10/22/18, 10:53 AM
#12

#11 Då får vi hoppas att det hjälper.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: