Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 777 ggr
Rosen82
2018-10-15 08:47

Laktosfri

Äter jag för mycket laktos så kraschar magen som häromdagen då jag doppade chips i ren gräddfil. Försöker alltid att handla laktosfritt men kan bli dålig i alla fall beror även på hur mycket det är på jobbet. Sedan funderar jag på oatleys produkter? Ni som försöker äta laktosfritt passar oatlys bättre än vanligt laktosfritt

  • Redigerat 2024-01-06 09:52 av TatsuOni
Annons:
Fridaaaa
2018-10-15 09:02
#1

Du kanske är känslig / allergisk mot mjölkprotein? För är det bara laktos fungerar laktosfria produkter bra, det kör jag som är överkänslig mot laktos :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2018-10-15 09:04
#2

Om du blir dålig även av laktosfritt bör du skippa alla mjölkprodukter. Numera är detta enkelt, eftersom vi har så många bra växtbaserade ersättningsprodukter, Oatleys, Plant, Alpro m fl. Svaret på frågan är därför alla gånger ja, det är mycket bättre att använda någon av de växtbaserade produkterna. Jag har gått över till att använda dessa produkter och mår mycket bättre, dock tillåter jag mig att äta lite fin ost någon gång ibland och det funkar helt okej för mig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2018-10-15 09:19
#3

Du kan ju helt enkelt ha känslig mage, magen åker rätt enkelt dit pga stress. Sen kan du dessutom inte tåla laktos (jag har båda också).

Jag använder främst hemmagjorda mjölkfria produkter och sen vad som är billigast i hyllan till vettigt ursprung, ofta oatly.

Men även om du blir helt mjölkfri och har en mage som lätt reagerar på stress så kan du ändå ha problem just pga stress. Försök om möjligt att skilja dom åt (tex tt vara noga med att äta laktosfritt ett tag)

l'm back

sp0ngeb0b
2018-10-16 17:33
#4

Håller med om att det nog är bäst att undvika alla mjölkprodukter, i alla fall för att se om det blir bättre med det. Oatly är ju gjort av havre och det är ju relativt snällt mot magen. Sojaprodukter kan ju också vara lite bråkiga då vissa magar har svårt för soja speciellt om man inte är van. Så testa oatly eller annat märke av havreprodukter.

Och det som #3 skrev om att magen enkelt börjar bråka vid stress kan jag också bekräfta. Jag har känslig mage och den krånglade jättemycket när jag pluggade. Sen på sommaren blev det bättre. När jag sedan började jobba trodde jag att jag hade det stressfritt för det kändes så, men sen plötsligt fick jag magkatarr som kom på grund av stress. Så även om man inte tror det först kan stressen vara där och spöka.

Upp till toppen
Annons: