Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 982 ggr
Tant Grön
10/5/18, 11:46 AM

Sluta röka

Röker du? Ser inte så många som röker på stan längre.

Annons:
Maria
10/5/18, 11:52 AM
#1

Jag har varit en riktig storrökare. Rökte handrullade cigaretter utan filter i 35 år🤫☺️

Jag slutade 2011 innan min skalloperation. Det var inga större problem att sluta faktiskt. Kanske på grund av att jag snusar istället men jag känner att en enda last vill jag ha kvar😉

Jag klarar inte av att dricka alkohol längre heller. Jag som alltid älskat god öl.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/5/18, 11:57 AM
#2

Slutade för över trettio år sedan, utan några större problem. Vet egentligen inte varför jag ens började, för jag har aldrig tyckt att det smakade gott. När jag väl hade slutat, och någon gång kände röksug, så behövde jag bara gå i närheten av någon som rökte för att suget skulle försvinna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/5/18, 12:00 PM
#3

Rökte ett paket om dagen i över 30 år. Fattar inte nu hur jag kunde vara så dum. Har nu varit rökfri i ca 10 år. För mig var det väldigt svårt att sluta, men jag hade bestämma mig och då bara gjorde jag det. Nu tycker jag rök luktar illa, när jag rökte tyckte jag det luktade gott.

Tyst
10/5/18, 12:03 PM
#4

När jag var 6 talade jag om för min rökande mamma att jag ville bli lika cool som hon och röka när jag blev stor. Min mamma gav mig sin cigarrett och sade "här, du kan testa"
Jag testade. Jag mådde pyton, det var äckligt, jag höll på att storkna. Då bestämde jag att det inte alls var coolt och att jag aldrig skulle göra om det.

Så blev det 🙂

Maria
10/5/18, 12:08 PM
#5

Tro det eller ej men jag fick börja röka hemma redan i åttonde klass.😮Inte konstigt att man blev vanerökare direkt😡

Då tyckte jag bara att det var häftigt förstås…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
10/5/18, 1:41 PM
#6

Jag slutade för 2 år sedan och det gick okej för jag bytte till snus. 

Jag började också röka hemma i 8:an eller 9:an. Sen rökte jag på tills för två år sedan. Många år blev det.

Annons:
Surpan
10/5/18, 2:34 PM
#7

Jag rökte innan jag blev gravid med min son, slutade tvärt när jag fått positivt gravtest. Det var inte svårt alls, jag mådde fruktansvärt illa och hade nog inte kunna röka oavsett.

/Surpan

Fransu
10/5/18, 2:54 PM
#8

Jag har aldrig rökt. Om man inte räknar passiv rökning. I så fall rökte jag från mammas mage till ungefär 18 års ålder. Det röktes överallt när jag växte upp.

Det var inte kul att sitta i en bil, en varm sommardag, utan AC och två rökande föräldrar. När jag sa att jag mådde illa sa dom åt mig att sluta sjåpa mig. Det var tider det. Mina föräldrar förfäras idag över sitt beteende på den tiden. Dom själva har slutat röka sedan många år tillbaka och kan inte tänka sig att sitta i en bil där någon röker.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
10/5/18, 2:59 PM
#9

#8 Jag känner igen det där med bilrökningen. Jag mådde också illa som barn men fick svaret att veva ner rutan😮

När jag själv började röka så hade jag konstigt nog inga problem med rök i bilar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
10/5/18, 3:38 PM
#10

Minns när tågen hade rökvagnar. Vid något tillfälle åkte jag i en, en del rökare kom från rökfria vägnar för att bolma…

Maria
10/5/18, 3:45 PM
#11

#10 Eller när man fick röka längst bak i flygplan?? Hur tänkte man där?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
10/5/18, 5:10 PM
#12

är rökare och har rökt i 1,5 år bara. Har dock påbörjat champix nu för att sluta

Scorpio97
10/5/18, 5:26 PM
#13

Har aldrig rökt, aldrig ens provat. För mig var mina föräldrars rökning väldigt avskräckande. När jag var liten var jag även ganska orolig över deras rökning. Pappa hostade ibland så man trodde lungorna skulle följa med och då blir man ju inte särskilt sugen på att testa. Han började röka när han var 8-9 år och fortsatte tills dagen han dog (56 år gammal). Mamma röker fortfarande, åtminstone periodvis.

Sen har jag alltid tyckt att det luktar fruktansvärt och aldrig brytt mig om att vara cool, så jag såg ingen anledning att testa :) Snus kan jag tycka luktar gott men har aldrig varit intresserad av att testa det heller. Enklare att aldrig börja än att sedan försöka sluta


//Jessie

Annons:
kamera0710
10/5/18, 5:52 PM
#14

#11 Det var okänt för mig. Flög första gången 1984, sedan dröjde det 31 år till nästa flygresa!

Emki
10/6/18, 12:07 AM
#15

Jag började röka från 12 års ålder, och slutade sommaren 2016(då 18 år) pga punkterad lunga.  Hade inget val då, men är glad att jag blev av med rökberoendet. Spar på både ekonomi och hälsa :-)

nypisnina
10/6/18, 2:28 PM
#16

Började röka som 13 åring, blev la fast som 14 åring, rökte i 12 år och har idag varit rökfri i 9 år. Det bästa jag har gjort i hela mitt liv!! Det gick bra att sluta, jag planerade inför mitt rökstopp i 1 år och använde mig av nikotintuggummi så att jag fick mina kickar. Sen blev jag sjuk i lunginflammation och luftrörskatarr , de avlöste varandra i över ett halvår och min ena lunga var så full av shit så läkaren sa att jag inte fick in något syre alls för det var igentäppt. Många läkarbesök blev det och massa slemlösande läkemedel samt antibiotika. Det är inte värt att röka alltså, tänkte bara på allt jag har gjort mot mig själv. Så för mig var det enkelt att säga hej då till äckelheterna för evigt!

kamera0710
10/6/18, 2:41 PM
#17

Vansinne att bokstavligen låta pengar gå upp i rök.

Maria
10/6/18, 2:49 PM
#18

#17 Visst är det. Jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar man lagt på detta under åren som gått.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nypisnina
10/6/18, 2:54 PM
#19

#18 När jag slutade röka köpte jag en till häst, samma peng att hålla en häst som att röka upp det liksom - att ha häst är ju väldigt dyrt! Pengarna för själva hästköpet hade jag redan innan jag slutade.

Upp till toppen
Annons: