Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 1831 ggr
Azeman86
10/3/18, 7:47 PM

Yrsel, domningar, stickningar

Hjälp! Vill rådfråga lite. Jag har sån problem med yrsel, ibland kommer det då och då och ibland håller det i sig som det har blivit allt oftare och nu i några dagar. Känner mig yrslig, domningar i kroppen (speciellt i händer, armar och ben, och lite stickande känsla) och känns typ svagare i kroppen. Kollat blodtrycket, för att vara mitt var den bra. Men lägre än normalt men brukar annars vara mycket lägre för mug. Så kan inte vara det heller? Yrsel brukar jag kunna ha då när jag har problem med blodtrycket men inte domningar och stickningar. Ingen huvudvärk. Lite illamående.

Annons:
Aleya
10/3/18, 8:00 PM
#1

Gå till läkare. Omöjligt för folk som inte ens är utbildade inom vården att svara på vad det kan vara. Om du vill rådfråga först så ring 1177. Dom ger bättre råd och tips än internet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Azeman86
10/3/18, 8:07 PM
#2

Absolut, ska träffa en läkare nästa vecka. Men tänkte kolla och se ändå om det finns de som kanske känner igen sig. Plus att det finns utbildade människor inom vården som är på internet med, tror inte de är mindre på nätet bara för att de har utbildning inom vården. 😁

Aleya
10/3/18, 8:17 PM
#3

#2 fast jag tror inte ärligt att dom heller vill sitta och gissa. Så jag föreslår att du väntar på att prata med läkaren istället för att googla eller fråga på nätet vad det kan vara. Onödigt att skrämma upp sig själv i onödan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Azeman86
10/3/18, 8:33 PM
#4

Så kan det vara. Men själv så tycker jag att det är lite intressant att höra andras erfarenheter/upplevelse och vad de tänker och kanske tror/gissar på, annars skulle jag nog inte ha skrivit heller. :) Skrämmer inte upp mig så lätt, isånnafall skulle jag nog inte heller ha skrivit då heller, och om jag inte kände till mina egna begränsningar, men nu är jag en tant så jag är gammal nog och gör det och även kunna besluta över sånt själv. 😁😁

Maria
10/3/18, 8:55 PM
#5

Bra att du ska till läkare för yrsel och domningar bör man kolla upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

memina
10/4/18, 6:56 PM
#6

Hej jag  blev tvungen att skaffa ett Ifokus-konto när jag läste denna tråd. Det hade kunnat vara jag som startat tråden då mina symtom stämmer bra överens med dina.  Jag får plötsliga yrselattacker som ofta går över inom 10-20 sekunder. Stickningar kan jag känna i händer och armar men inte alltid i samband med yrseln utan i betydligt längre perioder (timmar)

Yrseln kan komma när som helst, vid promenader, när jag sitter lugnt ner i soffan och även att jag vaknar på natten av att det "snurrar till"

Man har tagit en massa prover på mig och blodtryck förstås. Allt såg bra ut. Skallröntgen gjordes som var utan anmärkning.

Detta är två år sedan och mina symtom kvarstår. Jag har inte haft kontakt med vården på senare tid. Jag känner att jag inte orkar ta allt en vända till.  De kommer förmodligen bara hänvisa till att jag redan genomgått de undersökningar och provtagningar som bör göras.

Jag försöker tänka att om det vore något riktigt farligt som stroke eller hjärntumör så skulle de väl sett det på röntgen.

Hoppas de kan hitta orsaken för dig så du blir hjälpt.

Mvh

Annons:
Maria
10/5/18, 9:05 AM
#7

#2 Du får skriva och berätta om läkarbesöket och vad de tror.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kindda
10/16/18, 8:09 AM
#8

När jag hade problem med detta fick jag inte hjälp av vården. Då man helst ska kunna veta själv vad det är när man kommer dit.

Jag googlade och hittade då att det kunde vara stress, diskbråck, kristallsjuka, ischias.
Jag testade övningar för kristallsjukan och det funkade. Ischias vet jag att jag har så det sköter kiropraktorn, och ja stress är ju svårt att påverka ibland :-/

Jag menar inte att man bara ska googla och sen är det bra med det. Man ska ju kolla med läkaren.  Det jag menar är att det behöver inte vara allvarligt.
Syns inget på varken prover eller röntgen och man envisas med att gå tillbaka till vården. Så kommer det snabbt skrivas in i din journal, vilket leder till att du inte kommer tolkas som trovärdig någonsin i vården. Jag vet. Jag undviker att söka vård, för jag vet att om dom inte hittar nått så kommer jag snart få en hypokondriker stämpel, eller hispig kärring som inte fattar att det är psykiskt/stress.

Ända gången jag sökt vård är för att jag blivit tvingad av vänner osv. Undviker det gärna då jag vet vad dom kommer säga.

Jag hoppas att det  har löst sig för dig :-)

Maria
10/16/18, 8:16 AM
#9

#8 Självklart så måste alla besök journalföras.

Det behöver inte vara en nackdel utan då har man ju "svart på vitt" att besvären kvarstår.

Man behöver inte vara en hispig kärring för att lida av psykisk stress. Det kan ställa till det ordentligt med kroppen så ibland kan det kanske vara bra att lyssna på doktorn och försöka se problemet ur andra synvinklar.

 Hjälper inte det så får man försöka gå vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kindda
10/16/18, 8:37 AM
#10

Självklart är det så.
Jag skriver bara ur egen erfarenhet ;-)

Maria
10/17/18, 8:00 AM
#11

Hur har det gått för dig TS?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
10/20/18, 11:15 AM
#12

Sådär har det varit mer eller mindre hela mitt liv. Yrseln har väl kommit mer och mer från och med tonår men stickningar och domningar hade jag redan som barn. Har en genetisk hjärtsjukdom (hypertrofisk kardiomyopati) som är ganska vanlig på befolkningsnivå (1/500 har det). HCM syns ganska ofta på EKG om den som läser av är duktig. Diagnos ställs utifrån ultraljud. HCM är framför allt ärftligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: