Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 2082 ggr
Fransu
2018-09-25 12:43

Multivitaminer

Jag var hos läkaren idag. Jag fick rådet att börja äta multivitaminer, gärna en sort som är för kvinnor. Jag ligger tydligen lite lågt på B12. Dessvärre var jag stressad och hade ångestpåslag då jag var hos läkaren och kom inte på dessa frågor förrän efteråt.

Jag tänker att multivitaminer framtaget för kvinnor är med extra järn för att man menstruerar och kanske vitaminer för att man ska ha god fertilitet. Men jag har ingen livmoder, så jag har varken mens eller kan få barn. Ska jag köpa ett "vanligt" standard multivitamin, eller ska jag köpa ett som är framtaget särskilt för kvinnor? Någon som har tankar kring detta? Jag är själv lite skeptisk till multivitamin, är rädd att man ska överdosera något.

Läkaren sa att eftersom jag äter esompeprazol, så finns risken att mitt näringsupptag i kroppen är sämre. Därför är ett multivitamin bra för mig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Gronstedt
2018-09-25 12:46
#1

Om du har lågt B12 kan du ju nöja dig med att ta det som tillskott, ev. i kombination med B -vitaminkomplex.

EDIT: Jag är också skeptisk till multivitaminer, det kan inte finnas många människor som behöver just den standardsammansättningen. Och så finns det ju hjälpämnen som de flesta nog klarar sig bättre utan.

Fransu
2018-09-25 12:56
#2

#1 Ja, det finns ju tabletter med bara B-vitaminer eller bara B12. Tänkte jag inte på. Snurrade bara in mig på multivitamin eftersom läkaren pratade om det. Jag ska kolla närmare på detta. Tack för ditt svar!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tant Grön
2018-09-25 13:17
#3

Fins det inte ett multivitamin för äldre kvinnor som inte menstruerar? Har för mig att jag har sett det på apoteket. 55 eller 60 plus eller något sådant.

Fransu
2018-09-25 13:28
#4

#3 Jag är snart 41 år. Men den kanske skulle funka på mig eftersom jag just inte menstruerar. Kan ju vara precis det som är skillnaden. Ska kolla upp det också.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lussan20
2018-09-25 13:35
#5

Dom är jättebra, men tyvärr får jag kramp i gallgångarna av dom. Men får B 12 på recept då jag har brist på det. Förr var B g12 gratis för de är så viktiga. Hjälper mot hjärntrötthet bla. Men innan jag tog gallan så åt jag 60+ och tyckte de hjälpte mot lite allt möjligt. Jag åt inte mycket frukt pga gallan, ej heller vissa grönsaker. Så då är de bra som ersättning till kosten tycker jag…Mvh/WL

OlgaMaria
2018-09-25 14:06
#6

De borde ju tagit ditt järnvärde då och då? Vore bra att veta hur det ligger eftersom järnvärde kan variera mycket i olika multivitaminer. Vissa har mycket, andra lite och andra inget järn alls. 

Jag är mycket positiv till multivitaminer men just järn är något det är bra om man har koll på ifall man behöver extra eller inte. Det mesta är ingen fara att överdosera lite grann, men doserna brukar inte vara särskilt höga i en multivitamin, men järn ska man inte överdosera - många människor har kroniskt lågt järn medan andra har lätt för att samla på sig järn och då kan det bli farligt att tillföra extra.

Det finns också bra B-vitaminkomplex med bara B-vitaminer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Lussan20
2018-09-25 14:49
#7

I multivitamin 55+ tror jag inte det är något järn? Tog fram burken , den heter -mitt val 55+.

Innehåll A. D. E. B1. B2 . Niacin. Folsyra. B12. C. Biotin. Pantotensyra. Zink. Koppar. Jod. Mangan. Krom. Selen. Molubden.Kalcium. Magnesium.

Alltså brett spektra med vitaminer och mineraler. Jag skulle äta dom ifall jag tålde för gallgångarna. Mvh/WL

Fransu
2018-09-25 15:02
#8

#6 Jag ligger tydligen bra i järn. Har aldrig haft järnbrist och har heller aldrig haft för mycket järn.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

OlgaMaria
2018-09-25 15:41
#9

#8 Isåfall tycker jag du kan välja en multivitamin utan järn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
2018-10-14 11:41
#10

OM du ska äta vitaminer/mineraler av något slag måste du först kolla om det är äkta vara - tex utvunnet ur grönsaker, eller om det är fabrikstillverkat. Många vitaminer/mineraler i tablettform går rakt igenom kroppen för att kroppen helt enkelt inte känner igen det eller har extremt svårt att ta upp det i tarmen. 

Att dundra in i grönsakslandet är det bästa och om du äter lever så ät det 1-2 gånger i veckan ungnöt eller kycklinglever tex. 

Sen om du dricker mycket kaffe så ska du läsa på om koffein som gör tarmen trött och som gör att tarmen inte drar åt sig näring i full utsträckning. - om du gillar kaffe så gå över till koffeinfritt kaffe/te. 

Här en länk där du även kan grotta ner dig i lite info.

https://www.greatlife.se/?gclid=CjwKCAjw0oveBRAmEiwAzf6_rKMBys1q2AV4K3t03bZxZ2_0Z9jtD8VZEzf82kV5K64ybFj-I3aRsRoCgyMQAvD_BwE

vitaminsidan.se   är en bra infosida oxå. 

Jag äter torkad, mald brännässla som tillskott -inte gott alls men billigt och innehåller superbra vitaminer/mineraler som kroppen har lätt för att ta till sig. Jag blandar 1 msk med lite vatten och proviva, sen tippar jag i mig det. Tar det morgon o kväll. https://www.happygreen.se/re-fresh-superfood-brannasslapulver-1kg?nosto=nosto-page-product3&refSrc=5478

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

NiklasTyreso
2018-10-14 23:16
#11

Multi vitaminer fungerar inte som sjukdomsförebyggare ooom… Om multivitaminen äts istället för bra kost, bra motion och bra sömn/återhämtning. Men det finns massor av studier som visar på (oftast) positiva effekter på kroppen och hälsan. Storleken på multivitaminernas hälsoeffekt är inte så stor att den klarar av att upphäva effekterna av en mindre bra livsstil. Är man medveten om att vitaminer inte är en mirakelkur till hälsa, då kan man ändå äta multivitaminer för den positiva effekt de har på kroppsfunktionerna.

Fransu
2018-10-15 11:51
#12

Tack för era svar! Jag är verkligen själv inte så kunnig när det gäller vitaminer och mineraler man ska ha i sig. Min tanke är att försöka äta hyfsat varierat och få i sig allting den vägen. Men nu visade det sig då att jag har lågt B12 värde. Det slutade med att jag köpte en burk B12 tabletter, alltså, det blev inget multivitamin. Får se om dom gör någon verkan. Kanske syns vid nästa blodprov. Om inte, får jag fördjupa mig mer i detta och se hur jag ska boosta min kropp på bästa sätt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Namiko
2018-10-15 16:17
#13

#12 Det är väldigt lätt att få brist på B12, även om man inte är vegetarian/vegan. Det är inte heller någon risk att överdosera så det är jättebra att du köpte tabletter för det. Jag vet inte hur starka tabletterna du köpte är, men en bra dos är 2500 mikrogram per vecka.

Vad gäller kosten så är det bra om man kan få i sig bär, nötter/frön och gröna bladgrönsaker som tex romansallad, kål och broccoli, så ofta som möjligt då dom grupperna innehåller väldigt mycket av många olika näringsämnen. Att äta några paranötter varje månad ger dig selen som vi har ont om i svenska jordar.

Kroppen har mycket lättare att ta upp näring ur mat än ur piller, så om man kan är det helt klart bättre att försöka äta en bra kost än att ta tillskott, även om det finns vissa tillskott som man bör ta ändå. B12 och D-vitamin är bra exempel på det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Tant Grön
2018-10-15 16:51
#14

#13 Räcker det att äta några paranötter varje månad? Jag har hört att man skall äta 1 - 2 per dag.

Namiko
2018-10-15 18:38
#15

#14 En halv per dag ska vara tillräckligt om jag minns rätt. Det behövs inte överdrivet mycket.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: