Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 999 ggr
gickan87
2018-09-17 18:49

Lindra hörselgångsinflammation?

Hur lindrar jag mest smärtan men även klådan av hörselgångsinflammation?
Använder sprayen Otinova och tar smärtstillande tabbletter men tycker inte det hjälper så mycket. Det gör ont om man kommer åt ytterörat och det stramar/värker även när jag tuggar eller gapar.

Är ännu dag 1 så vill inte kontakta vården i onödan…

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2018-09-17 18:53
#1

Det är klart du ska kontakta vården så det inte blir värre. Är det något du drabbats av tidigare? Det verkar som du känner igen symtomen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
2018-09-17 18:56
#2

När jag haft det har läkaren sagt till mig att sätta en bomullstuss vätt med alsolsprit i örat - det hjälper för mig.

Sindri
2018-09-17 19:15
#3

Jag tyckte själv att det lät lite löjligt med en liten vitlöksklyfta i örat, men ojoj, så bra jag blev, bara över natten. Rekommenderas starkt!

Maria
2018-09-17 19:36
#4

Jag testade med en vitlöksklyfta på sonen när han var liten och den stackaren var alldeles flådd i örat på morgonen. Sårig och öm så vi fick åka till husläkaren.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2018-09-17 23:41
#5

#1 Ja, blivit drabbad tidigare och fått veta att det bör gå över av sig själv.

MVH Erika :)

gickan87
2018-09-17 23:43
#6

#2 Värt att testa, i unga år fick jag en böld av detta. Fick då en tampong insatt i örat som jag skulle fylla på med alsolsprit under natten. Gick bort över natten.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2018-09-17 23:43
#7

#3 #4 Då törs jag nog inte testa vitlök..

MVH Erika :)

gickan87
2018-09-18 20:42
#8

Åkte in till vårdcentralen i morse då jag vaknade med extrem smärta och helt igensvällt öra. Fick nån salva med kortison i. Men vad gör jag åt smärtan som strålar ner i käken? Kombinerar Ipren och Alvedon men det hjälper inte mycket. Tips på annat jag kan lindra med? Gärna nåt som hjälper till att få svullnaden i örat att minska? Törs jag testa alsollösning på fetvadd i örat inatt?

MVH Erika :)

Maria
2018-09-18 21:27
#9

Eftersom du har fått kortisonsalva så ska du inte blanda med något annat. Kortison hjälper bland annat att få ner svullnaden. Fick du inga råd på VC om smärtlindring? Det kommer säkert snart ge med sig annars får du kontakta läkaren igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2018-09-19 11:49
#10

Som vuxen finns väl ingen anledning att vara rädd för att använda en vitlöksklyfta i örat. Man tar ju bort den om det skulle svida för mycket. Sen kan det vara stor skillnad från vitlök till vitlök hur stark den är. Man kan också dela en gul lök och bara lägga nära örat när man ska sova vilket kan hjälpa lite, både öronen och luftvägarna.

Kan rekommendera Renässans näsdroppar också. Saltvattenspray. Alltid bra att behandla näsan också.

Du kan också värma en vetekudde och lägga mot örat. Värme kan hjälpa mot smärtan och även mot bakterier. Blir som lokal feber. Bränn dig inte dock! :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

gickan87
2018-09-20 18:09
#11

#9 Ok. Vill så gärna få ner svullnaden så jag kan jobba i helgen. Men det blir bara värre och smärtar ännu mer. Vet inte vad jag ska ta mig till. Det borde väl inte bli värre när jag är under behandling?

MVH Erika :)

Upp till toppen
Annons: