Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1163 ggr
sali
2018-09-08 17:43

Förkyld som tusan hög puls

Hej Har nu varit förkyld i nio dagar, hostar och hostar och hostar… Varierar mellan torr och slemmig men nu frammåt eftermiddagen idag har jag fått väldigt hög puls och är småskakig, kollat med blodtrycksmätaren och blodtrycket ligger bra men pulsen har inte varit under 110 sen imorse, det känns som det slår väldigt hårt och när jag hostar blir det dubbelslag(något jag har mer eller mindre av annars med) Jag känner mig febrig till och från men tar panodil regelbundet så det är lote svårt att säga hur hög den är.. Pratade med vc igår som sa åt mig att vänta över helgen då jag brukar ha jobboga förkylningar men inte såhär jobbigt då det brukar vara andnkngsbesvär jag får annars.

Annons:
Draken
2018-09-08 23:30
#1

Om jag vore du så hade jag åkt in akut. Oavsett om du brukar ha jobbiga förkylningar, så är det inte bra att hjärtat jobbar för hårt för länge. Det tär inte bara på hjärtat, utan det tär även på resten av kroppen och även hjärnan. Hostan måste ju också kollas upp, så du inte har åkt på lunginocksåglMmation

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-09-08 23:33
#2

EDIT: Hostan måste också kollas upp, så du inte har åkt på lunginflammation till råge på eländet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ary
2018-09-09 13:12
#3

Jag misstänker att pulsen går upp för att det är ansträngande att hosta…

NiklasTyreso
2018-09-10 00:07
#4

Adrenalin stimulerar utsöndringen av vita blodkroppar, så din kropp försöker ta kål på det du smittats av, men som bieffekt blir du stressad. Det är stressande att vara sjuk så stressande att man till slut blir utmattad.

sali
2018-09-10 08:18
#5

Det har fortfarande inte gett med sig något alls är inne på 11 dygnet av hosta nu (tror jag, tappat täkningen) Fortfarande feber och kräktes både igårkväll inatt och imorse, har aldrig haft en så jobbig förkylning som jag minns :( Vc ska ringa upp tio över nio!

Draken
2018-09-10 08:53
#6

Se till att du får en tid, och att de kollar noga efter orsaken till både den höga pulsen och hostan.

Jag är ingen läkare, men med tanke på,framförallt, den ihålliga hostan och febern, så kan du ha fått en lunginflammation.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
sali
2018-09-11 11:54
#7

Fick tid igår, det har gått ner i ena lungan men sänkan va inte tillräckligt hög för pencillin behandling så skulle avvakta o se vad som händer typ. Det hade inte satt sig så hårt ändå.

Draken
2018-09-11 12:16
#8

#7 men snälla.😡 Att sänkan är förhöjd indikerar att du har en infektion i kroppen, och har det gått ner i ena lungan, så är det mycket möjligt att du håller på att utveckla en enkelsidig lunginflammation.

Jag är inget fan av att man skall dela ut penicillin/antibiotika hur som helst, men finns det indikationer på att man har en bakteriell infektion, då ser inte jag något fel i att man påbörjar en antibiotikakur. Och helst innan du kanske blir så dålig att du inte ens orkar ta dig till läkare .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
2018-09-11 18:48
#9

#7 Jag tycker det låter som ett vettigt beslut. Jag gissar att du fick rekommendationen att höra av dig direkt om du blir sämre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sali
2018-09-12 09:48
#10

Ja det fick jag men vet inte sämre på vilket sätt :/ har djupare ich mer hosta med tjockare slem men inte ont i den vänstra lungan det satt i på samma sätt som innan utan har istället ont i den högra (tror jag) men har ingen direkt feber längre.

Draken
2018-09-12 11:46
#11

Ring till 1177 och förklara Läget. Även att du har varit i kontakt med vc. Rådfråga dem hur du ska göra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: