Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2179 ggr
Tassen94
9/2/18, 8:46 AM

Sjuk efter sjukskrivning, vad gäller?

Har varit långtidssjukskriven i cirka 6 veckor och nu jobbat i 2 dagar. Känner mig sjuk igen, men vad gäller om jag sjukskriver mig igen nu? Börjar en ny sjukperiod med karens och sjuklön från arbetsgivare (sjukintyg från åttonde sjukdagen) eller behöver jag sjukintyg direkt för att vara sjuk igen?

Annons:
Maria
9/2/18, 9:10 AM
#1

Jag tror det börjar om så att säga. Ring försäkringskassan och fråga eller prata med din arbetsgivare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
9/2/18, 11:57 AM
#2

På mina jobb så har det gällt att inom en vecka är samma sjukperiod. Alltså måste man ha sjukintyg från dag ett om den sammanhängande perioden är över 7 dagar (inklusive första perioden) och man slipper karensdag. Här är jag dock osäker på om det gäller på alla jobb eller är något som finns i vissa kollektivavtal. Kolla med din HR-avdelning.

/Surpan

Maria
9/2/18, 12:07 PM
#3

Jag tror också det kan variera i avtal så det bästa är att fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
9/2/18, 1:03 PM
#4

Här finns info på försäkringskassan: https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/sjuk-medarbetare-dag-1-90 "Om medarbetaren blir sjuk igen inom fem kalenderdagar från att en tidigare sjukperiod har avslutats, så räknas de dagarna ihop till en och samma sjuklöneperiod. Det gäller oavsett om medarbetaren insjuknar i samma sjukdom eller något annat."

/Surpan

Maria
9/2/18, 1:03 PM
#5

#4 Ah vad bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: