Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2327 ggr
[Lollo 97]
2018-09-01 00:48

Yrsel, andfådd, trött m.m

Under ca 1,5 års tid har jag varit extremt trött, (var väldigt trött innan men blev ännu tröttare för 1,5 år sedan). Jag sover mellan 10-14 timmar och är ändå lika trött, de gånger jag testat sova 6-9 timmar har det varit samma sak, fast ännu segare i huvudet. 

Jag har problem med minnet och är vid vissa tillfällen förvirrad och glömmer bort allt och alla i min omgivning, jag är även helt orkeslös och vill/orkar inte göra något fysisk eller psykiskt ansträngande under längre tid och ibland inte alls. 

Vissa dagar blir jag andfådd av att bara resa mig från en stol, ibland i samband med yrsel, att det svartnar för ögonen och hjärtklappning. Min kondition har även försämrats (rör på mig mindre men så mycket mindre är det inte så att den ska ha förvärrats så drastiskt), men det varierar från dag till dag hur andfådd och trött jag blir av fysisk ansträngning. 

Blir även tröttare än vanligt av att umgås med folk och klarar knappt av att umgås med folk längre, så min skolgång har ju fått lida för det (kan tillägga att jag är 16 år).

Senast idag stannade jag hemma från skolan för jag kände mig "sjuk" pga min trötthet, så jag la mig vid 00:30 på natten, vaknade vid 10:30, gick upp ur sängen vid 11:00 och åt pytte lite brunch (en banan och några pepparkakor, hade ingen matlust så ville inte ha något annat) sen gick jag och la mig igen och vid 12:15 och vaknade vid 15:00, fortfarande trött men kände mig mindre "sjuk". Detta händer inte jätte ofta, men ibland så. 

Har kollat mig för järnbrist två gånger en gång förra hösten och en gång i våras, och mina värden har varit väldigt bra (åt ovo-lakto vegetariskt kost i ca 2,5 år men är nu vegetarian/ätit vegansk kost i 9 månader). Var till en läkare i våras som tog massor av prover och allt såg bra ut, men han misstänkte att jag var nedstämd eller led av depression, vilket jag har svårt att tro. Han ville få mig till psykolog men jag vägrade gå dit. 

(Mådde riktigt pissigt för 3,5 år sen och ville dö, mycket ångest och drog mig undan m.m m.m, vilket fortsatt efter det men absolut inte så farligt som det var då). 

Säkert glömt ta med nåt nu i denna väldigt röriga text, men frågan är ju är det något att bry sig om och kolla upp eller är det kanske bara jag som är galen hah?

Annons:
Maria
2018-09-01 07:28
#1

Eftersom alla prover är bra så kanske förslaget att träffa en psykolog inte är så dumt.

Jag förstår inte varför du vägrar när du varit så djupt nere så att du t.om velat dö även om det var några år sedan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
2018-09-01 09:45
#2

Röstar också för att du ska gå till en psykolog. Det låter som du kan behöva det.

En annan sak jag kom att tänka på. Du säger att dina prover ser bra ut, och det är ju toppen. men jag funderar, har de kollat ett EKG ? med tanke på yrsel, andfåddhet och sämre kondition ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Huygens
2018-09-01 11:15
#3

Det kan finnas många möjligheter. Orsaken till dom långa sömnperioderna borde läkarna kunna svara på tycker jag.

Vaccin är känt för att ge vissa av dessa symptom och det kommer inte synas i några blodprover. Narkolepsi är en effekt av vaccin och Gardasil kan ge alla möjliga problem med anfåddhet och trötthet, även om läkarvetenskapen förnekar problemen. Det finns ingen behandling mot Gardasilproblem i Sverige, utan man får leta upp en specialklinik i t ex England.

Sen finns det problem med svårighet att uppta vitaminer/mineralar, vilket sjukvården också är dålig på att undersöka. I vissa fall kan patienter bollas runt i 7-8 år innan dom får rätt diagnos. Är man vegetarian kan man missa vissa ämnen som en del fetter, som finns i fisk eller ägg. Mitt intryck är att man ibland märker sådant om man byter kost 1-2 veckor.

Det är inte heller ovanligt att läkare missar vanliga sjukdomar som skölkörtelproblem, vilket kräver särskilda prover för att få reda på.

Om det inte finns anledning att prata med en psykolog, kan man titta på andra orsaker, som inte är så uppenbara. Elektromagnetiska fält kan få vissa personer att må dåligt och ge trötthet. Även vanligt mobilanvändande eller att det finns en mobilmast på hustaket ovanför lägenheten kan ge negativa effekter. En stor transformator i utrymmet intill sovrummet är heller inte att rekommendera. Om problemen försvinner i fall man kortvarigt lämnar staden och vistas på landsbygden i 2 veckor, stämmer det till eftertanke.

Maria
2018-09-01 11:18
#4

#3 En hel del av det du skriver finns ingen evidens för😉 så jag hoppas TS läser "mellan raderna".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
2018-09-01 11:30
#5

Bevis finns det allt, men ej erkänt i Sverige, dock i Kalifornien, USA (tråd).

Vi har också dom 14 lokförarna som fick hjärntumörer efter att ha fraktat järnmalm mellan Kiruna och Narvik. Barn som bor under kraftledningar får ökad risk för leukemi.

Maria
2018-09-01 11:35
#6

#5 Du får gärna länka till vetenskapliga studier angående detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Huygens
2018-09-01 11:44
#7

applewatch.ifokus (länk1) applewatch.ifokus (länk2)

Kraftledningar och leukemi. The Guardian, 2005-06-03, samt själva forskningsrapporten i BMJ och i PDF-format (länk).

Tant Grön
2018-09-01 11:50
#8

Apropå  kraftledningar, läste jag för många år sedan att det var en ökad cancerrisk för får som betade under kraftledningar. Fast detta har ju inget med trådens ämne att göra.

[Lollo 97]
2018-09-01 12:08
#9

Tack för alla svar! Sköldkörtel prov har jag tagit och det fanns inga fel på de proverna. EKG kan vara bra att ta igen kanske (tog ett för ca 2,5 år sen). Kanske blir att försöka få remiss/boka tid till psykolog framöver ändå om man inte hittar några fysiska orsaker…

[Lollo 97]
2018-09-01 12:08
#10
Huygens
2018-09-01 12:27
#11

Om du verkligen sover 10-14 timmar per dag och du inte vaknar emellanåt och avbryter sömnen, tycker jag att läkarna borde undersöka saken. Det är ologiskt att säga åt någon som sover upp till 14 tim/dag, att du får prata med en psykolog. Ett väldigt stort sömnbehov tyder snarast på någon fysisk åkomma.

Jag skulle byta läkare.

Caeli
2018-09-01 22:13
#12

Tolkar din berättelse som att din trötthet inte så mycket sitter i kroppen utan mera i huvudet? Är det så att du någon gång haft hjärnskakning eller fått ett kraftigt slag mot huvudet? I så fall kan du lida av hjärntrötthet. En annan tanke är någon fästingburen sjukdom, de kan ge en massa konstiga symtom!

Draken
2018-09-02 09:38
#13

#11 Det kan finnas flera olika orsaker till extrem trötthet. Några exempel är utmattningssyndrom eller som ovanstående skriver, hjärntrötthet.

Det kan även , som du skriver, vara en fysisk orsak. men TS har tagit en hel del prover som inte visar på något särskillt.

Den enda vaccination det finns belägg för som kan ge Narkolepsi och andra problem som du räknar upp, är vaccinet mot svininfluensan som kom för några år sedan. Har inte hört att det skall vara massa problem med de vacciner, t.ex. Gardasil, som  ingår i vaccinationsprogrammet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Huygens
2018-09-02 11:37
#14

Det finns massiv med information om Gardasil.

Maria
2018-09-02 12:06
#15

Nu handlar inte tråden om vaccinationer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lollo 97]
2018-09-02 23:58
#16

#12 Nope, aldrig haft hjärnskakning och heller aldrig fått ett hårt slag mot huvudet heller.

Upp till toppen
Annons: