Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1342 ggr
tlover
8/31/18, 9:11 PM

Använder du hjälm?

Jag märker att många tittar snett på mig när jag cyklar eftersom jag har hjälm. Men med tanke på riskerna tycker jag att hjälm är en självklarhet.

Hur är det för dig, har du hjälm när du cyklar?

l'm back

Annons:
emeliiiiieee
8/31/18, 9:46 PM
#1

Cyklar inte längre men skulle jag cykla nån gång igen så hjälm. Har ingen lust att riskera att dö.

JMW
8/31/18, 10:06 PM
#2

Jag har alltid hjälm.

[Tuulikki]
8/31/18, 10:30 PM
#3

Cyklar aldrig men hade haft hjälm. Har planer på att flytta till Göteborg, då lär det bli mer cyklande och jag ska definitivt se till att köpa en bra hjälm.

Dioramabyggare
8/31/18, 11:33 PM
#4

Ja, alltid.

(När jag cyklar långsträckor, och/eller cyklar på starkt trafikerade vägar, så har jag dessutom varselväst på mig, inte minst sedan jag  för omkring 25 år sedan från sidan blev påkörd av en bilist som kom körande i lite drygt 100 kilometer per timme på en 50-sträcka och träffade min cykel så att båda ramrören precis bakom styrhuvudet slogs av.)

DesK
9/1/18, 8:32 AM
#5

Jag kan tyvärr inte cykla, men det är väl lika självklart att använda hjälm när man cyklar, som att använda säkerhetsbälte i bilen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
9/1/18, 11:10 AM
#6

När jag ibland cyklade utan hjälm så kände jag mig snarare uttittad. Numera så kan jag inte ens cykla😉

Här i stan så har mer eller mindre alla hjälm tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Thiah]
9/3/18, 6:56 PM
#7

Absolut hjälm för hela familjen vare sig barnen själva cyklar, åker i cykelvagn eller cykelstol!

Lona
9/3/18, 8:07 PM
#8

De få gånger som jag cyklar så är det hjälm på! Äldsta systerdottern på 15 år har för närvarande cykelförbud eftersom hon inte vill använda hjälm. ("Ingen annan har det och det förstör frisyren.") Cred till min syrra som, till skillnad från klasskamraternas föräldrar, tog ställning och helt enkelt låste in cykeln tills tösen ändrar sig!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
9/8/18, 6:25 PM
#9

Ja jag har hjälm och kommer inte ändra mig när jag blir 15. Ser redan nu hur många i klassen slutat med hjälm för att det som #8 systers barn har samma förklaring "Det förstör frisyren". Men är det verkligen värt den risken tänker jag då? Jag ramlade för några år sedan och ifall jag inte skulle haft den där hjälmen på huvudet den dagen då skulle jag nog inte skrivit det här idag💔 Hjälmen skrapades med asfalten på kanten och hjälmen sprack men mitt huvud klarade sig. Det klarade sig från allt utom att jag fick några riktigt rejäla skrapsår både i ansiktet och på resten av kroppen. Jag ser att redan dom som börjar 5an nu börjat med att cykla utan cykelhjälm och jag försöker förklara men dom lyssnar inte. Det sorgligaste jag har hört är när jag sagt åt en mamma med sitt barn cyklandes utan hjälm och jag sa ifrån då pojken kanske bara var sådär 7-8 år. Det jag fick höra var att dom inte hade råd💔 Då tog jag mig min frihet och följde med mamman och pojken och gick till cykelaffären så fick jag köpa en hjälm åt honom. Visst jag har inte alltid heller pengar till allt men det handlar om LIV. Inget är lika värdefullt som ett liv. Och att då inte ha pengar till en cykelhjälm krossade mitt hjärta så hårt. Och än idag har han på sig den och både mamman och pojken tackar fortfarande.

Lona
9/8/18, 6:59 PM
#10

#9, Vad fint gjort av dig!♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jarl]
9/8/18, 7:51 PM
#11

Nej då jag åkt skateboard.snowboard när jag var ung har jag aldrig använt hjälm samma som mina skate kompisar. Aldrig slagit i huvudet. När jag åker skridskor har jag hjälm eftersom det ät lättare att ramla. När jag cyklar är jag försiktigt i korsningar. Och cyklar inte snabbt. Har prövat hjälm men tycker den skymmer sikten. Sedan ökar en hjälm tyngden på huvudet som inte nack muskler tränad för. Har aldrig slaggit i huvudet. Sedan kan man säga att det ökar riskhantering https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riskhantering

mirai
9/9/18, 4:12 PM
#12

Jag cyklar el-cykel, så hjälm är ett måste.

KRAM!🌺

Carmarino
9/9/18, 4:36 PM
#13

Cyklar inte längre, men när jag gjorde det hade jag alltid hjälm.

Om det är något som förstör frisyren så är det att åka med huvudet före i asfalten - och då är det inte bara frisyren som blir förstörd.

Undrar om tonårstjejerna resonerar likadant när det gäller ridhjälm?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
akvarium123
9/9/18, 4:48 PM
#14

#10 Tack!

citytjejen
9/16/18, 11:27 AM
#15

Säger som #6, tycker att det känns som att de som inte har cykelhjälm blir lite uttittade/tittade snett på. Hjälm är ett oerhört enkelt och bra sätt att skydda sin viktigaste kroppsdel med!

/Christina

Tant Grön
9/16/18, 11:38 AM
#16

Självklart använder jag hjälm.

Zadeira
9/17/18, 11:44 AM
#17

Här i stan ser man sällan mer än de på sportcyklar använda hjälm, utom barnen då. Bor i en studentstad och i princip alla cyklar runt på gamla skruttiga cyklar utan hjälm.

Jag är inte bättre, har aldrig hjälm när jag cyklar. Är medveten om riskerna men har gjort det valet. Blev påkörd för ett par år sedan även då utan hjälm, men det var bara benet som tog stryk där jag blev träffad av bilen.

Upp till toppen
Annons: