Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 921 ggr
KentHjärta
2018-08-31 20:02

Oförklarligt sjuk

Hej alla. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, känner att jag behöver skriva av mig lite någonstans. (Är 20 år.) Under ca 2-3 månaders tid har jag vart sjuk väldigt mycket. Vilket jag aldrig brukar vara. Har alltid varit ett friskt barn som aldrig haft problem med feber eller något. I början reagerade jag inte så mycket, det var väldigt kommande och gående. Jag har haft UVI, feber i en vecka i sträck, har från dag till dag feber som kommer och går, och ibland feberkänslan men normal temperatur. Jag har haft extremt ont i kroppen. Hela huden känns som att det bräns och sticks och det pulserar. Har frossa och kallsvettas. Jag har spytt och varit illamående. Helt utmattad och darrig i kroppen. Och just nu väldigt halsont, hela svalget känns svullet. Har på grund av detta gått ner i vikt då jag haft svårt att äta när jag varit sjuk och hela kroppen är utmattad. (Allt på en utsträckning på 2-3 månader, inte allt samtidigt) Sökte vård i onsdags. Har varit på vårdcentralen 3 gånger, fått ny tid efter varje tid. Har tagit många blodprov, urinprov, toppsat hals och näsa, varit på sjukhuset och röntgat lungor, tagit blodsocker två gånger, har fått alla körtlar, hjärta, blodtryck och magen kollad. Men ingenting. Det enda vi står med är ett högt infektionsvärde på 140 (normalt är 10) och socker i urin. Har blivit undersökt och testad för diabetes, sköldkörtel, körtelfeber, vitaminbrist, graviditet. I halsen hittas det INGET. De kan inte se något alls. Trotts svårigheter för att tala och svälja, som både märks och hörs. Urin har blivit testat på odling (som jag tror det hette?) där det kollas om det växer bakterier, tror jag. Men de kommer inte fram till något. Nästa tid är på måndag och har bara fått veta att det inte finns mycket mer vårdcentralen kan göra och att är det inte bättre då kommer jag bli skickad till sjukhus för undersökning av njurar och lever. Jag förstår inte vad som händer. Sover hela dagarna, äter ipren och får knappt i mig vatten.

Annons:
Tant Grön
2018-08-31 20:27
#1

Vet inte, men undrar om du blivit biten av någon fästing?

OlgaMaria
2018-08-31 21:12
#2

Fick du antibiotika när du hade Uvi? Du kan ju i alla fall ta probiotika vilket kan behövas efter antibiotikakur. Hoppas det snart vänder för dig! Men man kan bli rejält sjuk av en infektion och det kan ta lång tid att återhämta sig. Vila och försök ta hand om dig och ät nyttiga saker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

KentHjärta
2018-08-31 21:40
#3

#1 Nej inte vad jag själv vet om eller märkt av, så tror inte det! #2 Jag ringde 1177 när jag kände att jag fått UVI. Det var första gången för mig och ingen i min familj visste något om det. Jag googlade mig fram till det och ringde för att rådfråga. Personen jag fick prata med i telefon bekräftade och sa att jag bara skulle dricka tranbärssaft och vatten med citron, att det kommer gå över. Så jag sökte aldrig vård, det gick över själv tillslut. Jag visste inget om det så jag lyssnade på personen. Har i efterhand förstått att det kan bli allvarligt. Detta var nästan två månader sen. Tog upp med läkaren på vc och fick därför göra test på urin, socker hittades i urinet, diabetes neg, och kommer därför möjligtvis behöva kolla upp levern på sjukhuset ifall UVI utvecklats vidare. Har sjukskrivit mig från jobbet hela veckan framåt tills så jag bara kan vila ut

OlgaMaria
2018-08-31 22:10
#4

UVI kan ofta gå över utan antibiotika men efter tre dagar tror jag de rekommenderar så ska man ta antibiotika om det inte gått över än. Det borde hon informerat om. Att ha feber många dagar i sträck kan också innebära att antibiotika behövs. Hur som helst tar det tid att bli frisk när man varit så sjuk. Bra att de undersöker dig vidare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Dioramabyggare
2018-09-01 01:14
#5

#0: Precis de symtomen (möjligen med undantag av UVI; jag var, vad jag minns, aldrig till lasarettet för att få sådant kollat). Jag var också allvarligt magsjuk i två månader, och på de månaderna gick jag ner sju kilo i vikt, dels genom att jag inte orkade äta på grund av kroniska magbesvär, och på genom att jag hade praktiskt taget konstant diarré, när jag inte hade nästan lika konstant förstoppning. I sammanlagt kanske några timmar dagligen låg jag klädd i enbart kalsonger på det svala klinkergolvet i badrummet eftersom det var enda platsen där jag hade möjlighet att låta min feberheta kropp få någon svalka. Jag misstänker att jag utvecklade de symtomen på grund av väldigt stark stress.

Maria
2018-09-01 07:33
#6

Bra att du ska utredas lite mer på sjukhuset. Jag gissar att det var ditt CRP som var 140 så något fel är det ju någonstans.

Skulle det bli värre så sök akuten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
KentHjärta
2018-09-01 22:00
#7

#5 men fy vad jobbigt :( Min mamma har också misstänkt stress hos mig också. Att mycket är av överansträngning och gå in i väggen liksom. Tyckter nästan det är skönt att jag är "så pass" sjuk så jag kan vila utan dåligt samvete. Idag har min tunga varit svullen så fick lov att ta ut min tungpiercing då den satt väldigt tight. Känns väldigt surt.

Upp till toppen
Annons: