Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3643 ggr
Niklas
2018-08-23 10:23

Går det att göra något åt svaga revben?

I vår familj är vi flera som har väldigt svaga revben som lätt går sönder. Går det att göra något för att förebygga det eller är det bara att vara extremt försiktig som gäller? Det är rätt opraktiskt eftersom det är svårt att göra en del saker medan de läker. Jag har försökt Googla men det verkar inte vara ett utbrett problem för jag hittar inga bra svar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Tant Grön
2018-08-23 10:35
#1

Se till att ni får i er tillräckligt med kalk och D-vitamin. Belasta skelettet skall ju vara bra för att stärka det, men jag vet inte hur man belastar just revbenen. Kanske träna med hantlar? Kanske vet någon på Träning iFokus.

Sjuttan
2018-08-23 10:36
#2

Handlar det inte om "normal" benskörhet, att hela skelettet är skört?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Maria
2018-08-23 11:22
#3

Vad säger "vården" om detta? Jag tänker som Sjuttan att det kanske handlar om skört skelett överhuvudtaget? Har ni även haft lättare för andra skelettbrott som armar och ben t,ex?

Låter knepigt att det just är revbenen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2018-08-23 11:42
#4

#1: Tidigare har vi varit kopiösa mjölkdrickare, dock inte längre, fast det kanske inte räcker. #2: Ingen aning faktiskt. Jag har bara brutit eller fått sprickor på andra ställen enstaka gånger. #3: Jag har inte tagit upp det men igår tröttnade jag och tänkte att jag börjar med att fråga här innan jag går vidare. Går det att mäta benskörhet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tant Grön
2018-08-23 11:49
#5

Det går att mäta, min mamma har det. Men det är väl bara äldre som får det? Män brukar väl inte ha det heller.

Fransu
2018-08-23 12:01
#6

Träning och motion ska ju stärka skelettet sägs det. Jag tänker att om man jobbar upp muskulatur kring revbenen som skyddar. Det är bara en tanke, vet inte om det funkar.

Låter hur som helst jobbigt. Hoppas det går att göra något åt det.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Niklas
2018-08-23 12:26
#7

#5: Hos oss verkar det snarare vara män som har svaga revben. Eller också gör vi andra saker. :-) #6: Det är möjligt att det går. Vad som eventuellt talar emot det är att jag flera gånger har slitit av revben med muskelkraft, när jag har lyft tunga saker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2018-08-23 12:31
#8

Jag tycker absolut en bentäthetsmätning borde göras i detta fall. Osteoporos drabbar oftast äldre men kan drabba yngre också oavsett kön. Jag t.ex har aldrig brutit något eller fått någon spricka trots ett livligt liv förr med många tillfällen där jag mer eller mindre borde skadats.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-08-23 12:33
#9

#5 Min svärfar hade svår osteoporos som konstaterades när han var i 40-års åldern.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-08-23 12:37
#10

#6 Det låter ju inte riktigt normalt. Du borde kunna lyfta tunga saker utan att revbenen knäcks. Möjligtvis så kan man åka på ett ryggskott om man lyfter fel;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-08-23 13:28
#11

# 7 Oj! Då tar jag tillbaka rekommendation av träning.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Niklas
2018-08-23 15:16
#12

#11: Jag kan inte säga att det är fel, jag vet inte. :-) #10: Nej, normalt tycker inte jag heller att det låter. Det har hänt två gånger bara i sommar. Jag får nog helt enkelt besöka en läkare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2018-08-23 15:23
#13

#12 Ja gör det. Det är alltid bra om man kan hitta orsaker i tidigt skede.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sjuttan
2018-08-23 19:11
#14

Har man brist på calcium i systemet så hjälper det inte att bara höja dosen av kalk i kosten. Det handlar mera om kroppens förmåga att ta upp kalken. Resten går ut med "avloppet". En utredning är nog på sin plats. Som du säger kan det ju vara en genetisk sak eftersom det verkar höra samman med släktskap. Man lär kunna "hosta av" revben vid svår hosta. Normalt? Ingen aning.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tyst
2018-08-24 09:16
#15

Även jag tycker det låter orimligt att det är just revbenen som är svaga, enligt min biologiutbildning skall det inte fungera så att ett isolerat område i kroppen är svagare än det andra på det sättet du beskriver.
Om det inte är så att ni har någon konstig muterad gen i familjen som gör att revbenen inte utvecklas korrekt. 

Jag tänker som de andra här att det kanske beror på benskörhet. Du bör i alla fall försöka ta dig till en läkare så ni kan reda ut vad det är. 
Vad är det du gör när revbenen bryts? Och  när dina andra ben brutits?
Själv har jag haft spricka i svanskotan en gång och armen två gånger men då är det efter att jag ramlat av hästar på diverse våldsamma sätt.

OlgaMaria
2018-08-24 09:57
#16

D-vitamin är jätteviktigt för skelettet men även många andra saker som svavel, kollagen m.m.  När det gäller kalcium så ska PH-balansen påverka. Finns det för mycket syra i kroppen så släpper skelettet ifrån sig kalcium för att basa kroppen. Man kan försöka äta mycket mer grönsaker och mindre socker m.m. för att förbättra detta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2018-08-24 10:40
#17

Ja kosten är viktig för hela kroppen men i just detta fall så lär det ju inte hjälpa med kosttillskott utan jag tycker att det bör utredas varför.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2018-08-24 11:37
#18

#14: Javisst, jag har både hostat och nyst sönder revben. #15: Trillat, burit tungt, kört go-cart, hostat, nyst, slagit i. Åtminstone fem gånger har jag burit tungt och brutit revben. Fall och slag har också orsakat brutna revben flera gånger. När det gäller andra ben har jag en gång fått en stressfraktur när jag sprang långt och brutit ben i handen när jag slog fel med en hammare. Sen tror jag att jag slog sönder något när jag gick in i en sängkant med knät en gång. #16: D-vitamin äter jag extra av. Däremot är jag rätt dålig på att äta mycket grönsaker och rätt bra på att äta mycket sötsaker. Tack snälla allihop för att ni hjälper till! Jag ska kontakta en läkare. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tyst
2018-08-24 11:50
#19

#16
Det är rätt att det är många olika faktorer som spelar in på hur skelettet fungerar, men det du skriver om syra och bas har inget stöd i vetenskap eller forskning.
Turligt nog är nu kalk inte farligt för människan att äta, men att ge tips om en humbug behandling som kanske gör att någon avstår en medicinsk undersökning och medicin är kanske inte så genomtänkt när man pratar med någon som talar om att man väldigt lätt bryter revben.

Sjuttan
2018-08-24 18:26
#20

#18. Det låter hemskt jobbigt och definitivt inte vanligt. Har aldrig hört om detta tidigare. Hoppas du får en förklaring och att problemet kan åtgärdas.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Draken
2018-08-24 19:47
#21

Säger som flera andra. Se till att ta tillskott av kalk och D-vitamin. Och, naturligtvis, måste ni ju även vara försiktiga.

Det skall inte mycket till för att ett "friskt" revben ska gå av eller få sprickor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lona
2018-08-27 22:34
#22

Absolut kolla upp - och innan dess, ta inte tillskott! Att äta genomtänkt och allsidigt är förstås alltid bra, men fippla inte med tillskott förrän du har fått en vettig förklaring (eller i alla fall teori) om vad som är fel. Dels för att tillskott kan påverka vissa provresultat, dels för att en del vitaminer och mineraler interagerar och för mycket av något kan förhindra upptaget av något annat och så vidare. 
Samma sak med träning, att röra på sig i vettig mängd är nyttigt men lägg inte upp ett mastodontschema för träning. Om något inte är ok så kan det krävas specialprogram för att stärka och inte bryta ner kroppen.
Och gå inte på något hokus pokus-test som hårmineralanalys eller annat som det kryllar av på nätet, gå till en riktig läkare.

Lycka till, jag kan inte låta bli att tycka att sånt här är intressant.😊Återkoppla gärna om ni kommer fram till något!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tyst
2018-08-28 08:10
#23

#22 Jättebra tips.

NiklasTyreso
2018-08-28 21:32
#24

Skelettet består av skört kalcium och elastiskt kollagen. Beror problemen på kalkbrist kan man göra som folk skriver att äta mat med kalcium och d-vitamin. Beror problemen på för liten produktion av kollagen finns, vad jag vet, ingen vetenskapligt baserad behandling för kollagen bristen. Brist på kollagen ger ofta problem med benskörhet, leder, brosk, bindväv och huden som består av mycket kollagen. Förr åt vi hela djuren och fick i oss kollagen från syltor, bindväv, tarmar/korvskin etc men idag vill alla bara ha hög kötthalt och filéer, så de inte äter de delar av djuren som innehåller kollagen. Rent kollagen kallas gelatin och kan köpas billigt i livsmedelsaffären och ätas som tillskott, men det finns ingen vetenskaplig undersökning på gelatintillskott mot benskörhet. Naturmedicin för starka ben, leder och bra hud är te på vallört som innehåller allantoin, men vallört kan i sällsynta fall ge levercancer (särskilt rotextrakt) så den kan inte rekommenderas för regelbundet bruk även om den faktiskt är bra för kollagen produktion. Allantoin finns även i ofarliga groblad men de är jobbiga att plocka i så stor mängd. Jag har i sommar plockat massor med groblad (många hundra blad) som torkade blev ca 2 liter hela blad men smular jag ner dem blir det bara några deciliter. Jag gör te på 5-10 groblad ca 1 gång i veckan och tycker mig se viss förbättring i korsryggens leder och mindre hudklåda än jag haft tidigare. Det finns skönhetssalvor som innehåller allantoin för att stärka hudens kollagen, men sådant har jag ingen erfarenhet av. Troligen kan man köpa allantoin som tillskott, men det har inte jag gjort. Det borde forskas ner om kroppens kollagen produktion för benskörhet och artroser är vanliga och kostsamma sjukdomar, men där är inte vetenskapen ännu.

Draken
2018-08-29 07:03
#25

Jättebra skrivet. Mycket matnyttigt i inlägget. Har själv problem med dålig rygg och sköra revben, skall absolut kolla vidare på de råd du ger.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Effie
2018-08-29 10:55
#26

Det där med kosttillskott och sånt är inte enkelt. Ja, kalk behövs för skelettet. D-vitamin behövs för att ta upp calcium. Magnesium behövs för att D-vitaminupptaget ska funka. Och fett. Vitamin K2 (som inte är samma som K1, och inte finns I samma livsmedel) behövs för att calcium ska hamna på rätt ställe (I skelettet och inte mjukdelar). Och förmodligen finns det mer som jag inte vet.

Kollagen kan man väl få från hemkokt buljong (spara ben och brosk; köpa märgben; koka länge, med lite vinäger I vattnet). Det är nyttigt, tror jag på. Och jag tycker - utan att veta - att kollagen, seghet, revben later tänkvärt.

Men läkare I första hand, absolut.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

OlgaMaria
2018-08-29 12:55
#27

Att inte våga ta egna intiativ för sin hälsa för att riskera påverkan på blodprover eller att göra något utan samråd med läkare låter bra men riskerar att vara ganska dumt för den egna hälsan. Livsstilsfaktorer är oerhört viktiga, men det är inte detta framför allt som vården arbetar med, och även om de skulle ge råd som har med sådant att göra så har man allt att vinna på att själv ta ansvar och initiativ för sin hälsa så tidigt man kan.

Ni kan reagera på att jag använder ord som PH-balans men mitt råd - ät mer grönsaker och mindre socker - är det verkligen något att reagera på? Mina tips om att inta svavel, kollagen, och d-vitamin är inga farliga råd vilket är enkelt att inse om man läser på lite. Däremot har man mycket att vinna på det.

Vården är seg och mäter långt ifrån alla brister man kan tänkas ha. Vården fungerar inte som en näringsterapeut som ger råd om kost och näring i första hand utan utreder främst om det finns behov för mediciner. Kanske kan man få recept på d-vitamin och kalk men så mycket längre än så är det ofta svårt att komma när det gäller just näring.

Man kan förlora väldigt många år av sitt liv genom att vänta på att vården ska ge någon relevant hjälp för den åkomma man har. Och det kanske slutar med att man inser att ingen relevant hjälp fanns att få och att man får försöka göra något själv. Det är mycket bättre för en själv att jobba proaktivt om det går istället för att vänta år efter år och få betala med sin hälsa.

Som tidigare nämnts så fick vi i oss mycket mer kollagen i kosten om man ser 100 år tillbaka och längre. Det är absolut jättebra att göra egen buljong men om man inte orkar göra det varje vecka så kan ett kollagentillskott vara en enkel väg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Tyst
2018-08-29 14:51
#28

#27 Jag antar att det var mig du menade.
Nej ditt svar med tips om tillskott är inte farligt, det var inte det jag menade.
Det är när man formulerar sina svar som att de är ett faktum och en sanning utan att ha evidens för att det är så, som det blir problem. 
Speciellt när man ger råden till personer som faktiskt har ett ganska stort problem där det bästa vore att gå till en läkare.

OlgaMaria
2018-08-29 14:55
#29

Såklart det är bra att gå till en läkare. Men det är också bra att göra något själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2018-08-29 15:25
#30

Självklart är det bra att göra något själv men har det gått så långt som benskörhet (vilket inget vet i detta fall) så kan man knappast läka det med kost möjligtvis kanske stoppa upp förloppet men det tror jag inte finns några belägg för angående kosten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2018-08-29 18:00
#31

Min mamma fick medicin för benskörhet efter att hon brutit lårbenshalsen och handleden, sedan har hon inte brutit något mer. Hon äter också kalk, vit. D och magnesium.

Maria
2018-08-29 19:34
#32

#31 Precis. Man behöver oftast medicineras och kan sedan komplettera med tillskott och kost i samråd med läkare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
2018-08-30 08:44
#33

Ja, det finns väldigt mycket man kan göra själv - men då ska man läsa på. Läkare staller diagnos och skriver ut medicin. Sedan måste man själv försöka hitta en livsstil: bra kost, lagom motion, ev tillskott (ja, OlgaMaria; svavel, MSM, har jag börjat ta, och fortsätter) I tillräckliga doser (men glom inte att få I er vitamin K2 om ni äter D-vitamin!!!), tank också på tarmfloran för den gör mycket för hur man mår! Fick jag med allt? Nej, men en bra början.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Niklas
2018-08-30 13:28
#34

Tack allihop! Jag har varit hos läkare och ska på bendensitetsmätning så småningom. Sen får vi se vad som händer. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2018-08-30 14:18
#35

Det låter som en bra början😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2018-08-30 17:19
#36

#34, Tack för uppdatering!♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tyst
2018-08-31 08:35
#37

 #34 Toppen, lycka till med allt nu!

Sarah
2018-08-31 20:42
#38

#4 mjölk ger inte starka ben. Googla lite på mjölk, animaliskt protein och benskörhet.

D
2020-11-02 11:32
#39

#0: Hur har det gått? Uppdatera gärna!

Jag har samma "problem" som du, dvs att jag ofta bryter revben. Ibland genom att lyfta nåt tungt, andra gånger genom att luta mig ut över ett balkonräcke och jag har även lyckats hosta sönder revben nån gång. Min pappa hade mig veterligen liknande problem.

Första gången var efter en kraftig cykelolycka då jag var 12 år då jag bröt av 3 revben på sammanlagt 6 ställen och punkterade en lunga. Därefter var det uppehåll med revbensskador till typ i sena 20-årsåldern (ytterligare en cykelolycka) och därefter har det väl hänt typ vartannat/vart tredje år i snitt. Idag har jag passerat 50 men i övrigt tycker jag inte att mina andra skelettben är onormalt lättknäckta. Jag åker slalom ett par veckor varje år och där har jag endast lyckats bryta ett ben som 10-åring men i övrigt helt utan skador.

Jag börjar misstänka att det rör sig om nåt genetiskt då båda min pappa och jag drabbats men min fru börjar tjata om att jag ska söka läkare för detta. Därför vill jag gärna höra hur det gått för dig.

Liz85
2020-11-02 12:12
#40

Allmän fråga då, eller halv-allmän fråga kanske som kan vara till nytta för andra.
Men när bör en person börja fundera på att kolla upp ev. Benskörhet? För olyckor kan ju alla råka ut för, även unga. Är det om man bryter sig ofta och isf vad innebär "ofta"?

Känner att jag inte borde ha det av flera orsaker. Bland annat att läkarna väl borde ha reagerat när de kollat på röntgenbilderna.
Men efter att ha tagit en armbåge en vinter och en handled vintern efter det så är man inte så sugen på fler frakturer.

Niklas
2020-11-02 12:27
#41

#39: De kunde inte säga att jag hade någon egentlig benskörhet. Jag låg i kanten av det normala spannet. Läkaren tyckte att det D-vitamintillskott jag brukar ta verkade bra så jag fortsätter med det. De röntgade mina revben också men såg inga läkta frakturer. Det tycker jag är konstigt.

Nästa gång det händer är tanken att jag ska åka till akuten för att röntga och få bekräftat att det är brutet eller sprucket. Det har jag ju inte gjort förut eftersom revben ändå inte går att gipsa.

Sen förra gången jag skrev här har jag nog bara brutit revben någon enstaka gång, om ens det. Jag tror att jag har blivit försiktigare och det är bra i så fall.

#40: Om det händer när du gör saker som du tycker att benen borde tåla kan det vara värt att åtminstone besöka vårdcentralen. För mig har ”ofta” varit omkring 15 revbensbrott under hela livet, fast alla gånger som vuxen. Jag bröt aldrig något som barn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
CasaRamon
2020-11-02 12:31
#42

Jag halkade och bröt handleden i jan. - 92 Hade då oturen att komma till "fel" ortoped, som bara gipsade, i stället för operation. Senare skulle det visa sej att handleden läkt felaktigt, så då genomgick jag totalt 6 operationer vilket inte gav bra resultat. Blev sjukpensionerad.
Jag bad om bentäthetsmätning som visade att jag var benskör. Äter calcium och D-vitamin, och nu flera år efter, visar ytterligare bentäthetsmätning ett bättre resultat.

Condor
2020-11-02 13:01
#43

#0:

En del har ju redan rekommenderat D-vitamin, som stimulerar bildningen av osteocalcin, som bygger in calcium i skelettet. Men osteocalcin måste aktiveras av aktiveras av enzymet Gamma-Glutamincarboxylas. Det här enzymet behöver vitamin K2 som aktivator. Med andra ord, finns det brist på vitamin K2, finns det för lite aktiverat osteocalcin.

Därför har vitamin D en bättre effekt om man tar det i kombination med K2 och då är det formen K2 MK-7 som har bäst effekt och som har längst halveringstid i kroppen.

Sen finns det en ört som bland annat används inom indisk ayurveda medicin sen lång tid, som heter "Cissus Quadrangularis". Namnet på sanskrit heter "asthisamharaka", vad som betyder "örten som skyddar benen från skador.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cissus_quadrangularis_(357012338).jpg

"Cissus quadrangularis is an indigenous medicinal plant of India. The Sanskrit word asthisamharaka literally means that which saves the bones from their destruction. The use of this plant by the common folk for promoting fracture healing process is an old practice."

Örten finns att köpa i kapselform som kosttillskott.

Niklas
2020-11-02 14:02
#44

#43: Tack för tipsen!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

B
2023-04-26 12:36
#45

#0: Hej, jag har oxå lätt att få sprickor och det hade min far oxå. Nu fick jag en spricka i mars och så fick jag en för jag spände mig i lördags 23 april..Har haft benskörhet och behandlades i 2 år, sedan var det bra. Ska in nu igen för att mäta, men tror inte benskörhet har med revbenen att göra, för jag fick sprickor även då jag inte hade benskörhet. Ibland räcker det att jag böjer mig ner, elr får ett lätt tryck på BH bygeln så är det kört! Är så trött på detta nu, har du funnit något svar på varför vi drabbas så lätt? Mvh Renee

Niklas
2023-04-27 12:14
#46

Nja, inte direkt. Jag har försökt tänka mig för mer och inte göra saker som tidigare har orsakat sprickor. Det har gått lite bättre. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zadeira
2023-04-28 13:04
#47

Nyfiken i en strut, men om du inte varit och kollat att du verkligen brutit/fått en spricka i revbenen när det hänt, hur vet du att det är just det som hänt? De hittade ingen läkt fraktur skrev du. Tänker sponant på tex kostokondriet/tietzes där man får en akut inflammation i brosket som förbinder bröstbenet med revbenen. Det kan kännas som ett benbrott, men är en inflammation.

Niklas
2023-05-02 13:46
#48

#47: Visst är det möjligt, men inflammationer kommer vanligtvis inte av att man kör go-cart, lyfter för tungt, trillar eller slår i något.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: