Allmänt/Övrigt

Går det att göra något åt svaga revben?

2018-08-23 10:23 #0 av: Niklas

I vår familj är vi flera som har väldigt svaga revben som lätt går sönder. Går det att göra något för att förebygga det eller är det bara att vara extremt försiktig som gäller? Det är rätt opraktiskt eftersom det är svårt att göra en del saker medan de läker.

Jag har försökt Googla men det verkar inte vara ett utbrett problem för jag hittar inga bra svar.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2018-08-23 10:35 #1 av: Tant Grön

Se till att ni får i er tillräckligt med kalk och D-vitamin. Belasta skelettet skall ju vara bra för att stärka det, men jag vet inte hur man belastar just revbenen. Kanske träna med hantlar? Kanske vet någon på Träning iFokus.

Anmäl
2018-08-23 10:36 #2 av: Sjuttan

Handlar det inte om "normal" benskörhet, att hela skelettet är skört?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting". Oscar Wilde.
Anmäl
2018-08-23 11:22 #3 av: Maria

Vad säger "vården" om detta? Jag tänker som Sjuttan att det kanske handlar om skört skelett överhuvudtaget? Har ni även haft lättare för andra skelettbrott som armar och ben t,ex?

Låter knepigt att det just är revbenen.

/Maria

 

Anmäl
2018-08-23 11:42 #4 av: Niklas

#1: Tidigare har vi varit kopiösa mjölkdrickare, dock inte längre, fast det kanske inte räcker.

#2: Ingen aning faktiskt. Jag har bara brutit eller fått sprickor på andra ställen enstaka gånger.

#3: Jag har inte tagit upp det men igår tröttnade jag och tänkte att jag börjar med att fråga här innan jag går vidare. Går det att mäta benskörhet?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2018-08-23 11:49 #5 av: Tant Grön

Det går att mäta, min mamma har det. Men det är väl bara äldre som får det? Män brukar väl inte ha det heller.

Anmäl
2018-08-23 12:01 #6 av: Fransu

Träning och motion ska ju stärka skelettet sägs det. Jag tänker att om man jobbar upp muskulatur kring revbenen som skyddar. Det är bara en tanke, vet inte om det funkar.

Låter hur som helst jobbigt. Hoppas det går att göra något åt det.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anmäl
2018-08-23 12:26 #7 av: Niklas

#5: Hos oss verkar det snarare vara män som har svaga revben. Eller också gör vi andra saker. :-)

#6: Det är möjligt att det går. Vad som eventuellt talar emot det är att jag flera gånger har slitit av revben med muskelkraft, när jag har lyft tunga saker.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2018-08-23 12:31 #8 av: Maria

Jag tycker absolut en bentäthetsmätning borde göras i detta fall. Osteoporos drabbar oftast äldre men kan drabba yngre också oavsett kön. Jag t.ex har aldrig brutit något eller fått någon spricka trots ett livligt liv förr med många tillfällen där jag mer eller mindre borde skadats.

/Maria

 

Anmäl
2018-08-23 12:33 #9 av: Maria

#5 Min svärfar hade svår osteoporos som konstaterades när han var i 40-års åldern.

/Maria

 

Anmäl
2018-08-23 12:37 #10 av: Maria

#6 Det låter ju inte riktigt normalt. Du borde kunna lyfta tunga saker utan att revbenen knäcks.
Möjligtvis så kan man åka på ett ryggskott om man lyfter fel;-)

/Maria

 

Anmäl
2018-08-23 13:28 #11 av: Fransu

# 7 Oj! Då tar jag tillbaka rekommendation av träning.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anmäl
2018-08-23 15:16 #12 av: Niklas

#11: Jag kan inte säga att det är fel, jag vet inte. :-)

#10: Nej, normalt tycker inte jag heller att det låter. Det har hänt två gånger bara i sommar.

Jag får nog helt enkelt besöka en läkare.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2018-08-23 15:23 #13 av: Maria

#12 Ja gör det. Det är alltid bra om man kan hitta orsaker i tidigt skede.

/Maria

 

Anmäl
2018-08-23 19:11 #14 av: Sjuttan

Har man brist på calcium i systemet så hjälper det inte att bara höja dosen av kalk i kosten. Det handlar mera om kroppens förmåga att ta upp kalken. Resten går ut med "avloppet".
En utredning är nog på sin plats. Som du säger kan det ju vara en genetisk sak eftersom det verkar höra samman med släktskap.
Man lär kunna "hosta av" revben vid svår hosta. Normalt? Ingen aning.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting". Oscar Wilde.
Anmäl
2018-08-24 09:16 #15 av: Tyst

Även jag tycker det låter orimligt att det är just revbenen som är svaga, enligt min biologiutbildning skall det inte fungera så att ett isolerat område i kroppen är svagare än det andra på det sättet du beskriver.
Om det inte är så att ni har någon konstig muterad gen i familjen som gör att revbenen inte utvecklas korrekt. 

Jag tänker som de andra här att det kanske beror på benskörhet. Du bör i alla fall försöka ta dig till en läkare så ni kan reda ut vad det är. 
Vad är det du gör när revbenen bryts? Och  när dina andra ben brutits?
Själv har jag haft spricka i svanskotan en gång och armen två gånger men då är det efter att jag ramlat av hästar på diverse våldsamma sätt.

Anmäl
2018-08-24 09:57 #16 av: OlgaMaria

D-vitamin är jätteviktigt för skelettet men även många andra saker som svavel, kollagen m.m.  När det gäller kalcium så ska PH-balansen påverka. Finns det för mycket syra i kroppen så släpper skelettet ifrån sig kalcium för att basa kroppen. Man kan försöka äta mycket mer grönsaker och mindre socker m.m. för att förbättra detta. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-08-24 10:40 #17 av: Maria

Ja kosten är viktig för hela kroppen men i just detta fall så lär det ju inte hjälpa med kosttillskott utan jag tycker att det bör utredas varför.

/Maria

 

Anmäl
2018-08-24 11:37 #18 av: Niklas

#14: Javisst, jag har både hostat och nyst sönder revben.

#15: Trillat, burit tungt, kört go-cart, hostat, nyst, slagit i. Åtminstone fem gånger har jag burit tungt och brutit revben. Fall och slag har också orsakat brutna revben flera gånger. När det gäller andra ben har jag en gång fått en stressfraktur när jag sprang långt och brutit ben i handen när jag slog fel med en hammare. Sen tror jag att jag slog sönder något när jag gick in i en sängkant med knät en gång.

#16: D-vitamin äter jag extra av. Däremot är jag rätt dålig på att äta mycket grönsaker och rätt bra på att äta mycket sötsaker.

Tack snälla allihop för att ni hjälper till! Jag ska kontakta en läkare. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2018-08-24 11:50 #19 av: Tyst

#16
Det är rätt att det är många olika faktorer som spelar in på hur skelettet fungerar, men det du skriver om syra och bas har inget stöd i vetenskap eller forskning.
Turligt nog är nu kalk inte farligt för människan att äta, men att ge tips om en humbug behandling som kanske gör att någon avstår en medicinsk undersökning och medicin är kanske inte så genomtänkt när man pratar med någon som talar om att man väldigt lätt bryter revben.

Anmäl
2018-08-24 18:26 #20 av: Sjuttan

#18. Det låter hemskt jobbigt och definitivt inte vanligt.
Har aldrig hört om detta tidigare.
Hoppas du får en förklaring och att problemet kan åtgärdas.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting". Oscar Wilde.
Anmäl
2018-08-24 19:47 #21 av: Rovfisk

Säger som flera andra. Se till att ta tillskott av kalk och D-vitamin. Och, naturligtvis, måste ni ju även vara försiktiga.

Det skall inte mycket till för att ett "friskt" revben ska gå av eller få sprickor.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2018-08-27 22:34 #22 av: Lona

Absolut kolla upp - och innan dess, ta inte tillskott! Att äta genomtänkt och allsidigt är förstås alltid bra, men fippla inte med tillskott förrän du har fått en vettig förklaring (eller i alla fall teori) om vad som är fel. Dels för att tillskott kan påverka vissa provresultat, dels för att en del vitaminer och mineraler interagerar och för mycket av något kan förhindra upptaget av något annat och så vidare. 
Samma sak med träning, att röra på sig i vettig mängd är nyttigt men lägg inte upp ett mastodontschema för träning. Om något inte är ok så kan det krävas specialprogram för att stärka och inte bryta ner kroppen.
Och gå inte på något hokus pokus-test som hårmineralanalys eller annat som det kryllar av på nätet, gå till en riktig läkare.

Lycka till, jag kan inte låta bli att tycka att sånt här är intressant.FörlägenÅterkoppla gärna om ni kommer fram till något!Blomma

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-08-28 08:10 #23 av: Tyst

#22 Jättebra tips.

Anmäl
2018-08-28 21:32 #24 av: NiklasTyreso

Skelettet består av skört kalcium och elastiskt kollagen.

Beror problemen på kalkbrist kan man göra som folk skriver att äta mat med kalcium och d-vitamin.

Beror problemen på för liten produktion av kollagen finns, vad jag vet, ingen vetenskapligt baserad behandling för kollagen bristen.

Brist på kollagen ger ofta problem med benskörhet, leder, brosk, bindväv och huden som består av mycket kollagen.

Förr åt vi hela djuren och fick i oss kollagen från syltor, bindväv, tarmar/korvskin etc men idag vill alla bara ha hög kötthalt och filéer, så de inte äter de delar av djuren som innehåller kollagen.
Rent kollagen kallas gelatin och kan köpas billigt i livsmedelsaffären och ätas som tillskott, men det finns ingen vetenskaplig undersökning på gelatintillskott mot benskörhet.

Naturmedicin för starka ben, leder och bra hud är te på vallört som innehåller allantoin, men vallört kan i sällsynta fall ge levercancer (särskilt rotextrakt) så den kan inte rekommenderas för regelbundet bruk även om den faktiskt är bra för kollagen produktion.
Allantoin finns även i ofarliga groblad men de är jobbiga att plocka i så stor mängd.

Jag har i sommar plockat massor med groblad (många hundra blad) som torkade blev ca 2 liter hela blad men smular jag ner dem blir det bara några deciliter. Jag gör te på 5-10 groblad ca 1 gång i veckan och tycker mig se viss förbättring i korsryggens leder och mindre hudklåda än jag haft tidigare.

Det finns skönhetssalvor som innehåller allantoin för att stärka hudens kollagen, men sådant har jag ingen erfarenhet av.

Troligen kan man köpa allantoin som tillskott, men det har inte jag gjort.

Det borde forskas ner om kroppens kollagen produktion för benskörhet och artroser är vanliga och kostsamma sjukdomar, men där är inte vetenskapen ännu.

Anmäl
2018-08-29 07:03 #25 av: Rovfisk

Jättebra skrivet. Mycket matnyttigt i inlägget. Har själv problem med dålig rygg och sköra revben, skall absolut kolla vidare på de råd du ger.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2018-08-29 10:55 #26 av: Effie

Det där med kosttillskott och sånt är inte enkelt. Ja, kalk behövs för skelettet. D-vitamin behövs för att ta upp calcium. Magnesium behövs för att D-vitaminupptaget ska funka. Och fett. Vitamin K2 (som inte är samma som K1, och inte finns I samma livsmedel) behövs för att calcium ska hamna på rätt ställe (I skelettet och inte mjukdelar). Och förmodligen finns det mer som jag inte vet.

Kollagen kan man väl få från hemkokt buljong (spara ben och brosk; köpa märgben; koka länge, med lite vinäger I vattnet). Det är nyttigt, tror jag på. Och jag tycker - utan att veta - att kollagen, seghet, revben later tänkvärt.

Men läkare I första hand, absolut.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-08-29 12:55 #27 av: OlgaMaria

Att inte våga ta egna intiativ för sin hälsa för att riskera påverkan på blodprover eller att göra något utan samråd med läkare låter bra men riskerar att vara ganska dumt för den egna hälsan. Livsstilsfaktorer är oerhört viktiga, men det är inte detta framför allt som vården arbetar med, och även om de skulle ge råd som har med sådant att göra så har man allt att vinna på att själv ta ansvar och initiativ för sin hälsa så tidigt man kan.

Ni kan reagera på att jag använder ord som PH-balans men mitt råd - ät mer grönsaker och mindre socker - är det verkligen något att reagera på? Mina tips om att inta svavel, kollagen, och d-vitamin är inga farliga råd vilket är enkelt att inse om man läser på lite. Däremot har man mycket att vinna på det.

Vården är seg och mäter långt ifrån alla brister man kan tänkas ha. Vården fungerar inte som en näringsterapeut som ger råd om kost och näring i första hand utan utreder främst om det finns behov för mediciner. Kanske kan man få recept på d-vitamin och kalk men så mycket längre än så är det ofta svårt att komma när det gäller just näring.

Man kan förlora väldigt många år av sitt liv genom att vänta på att vården ska ge någon relevant hjälp för den åkomma man har. Och det kanske slutar med att man inser att ingen relevant hjälp fanns att få och att man får försöka göra något själv. Det är mycket bättre för en själv att jobba proaktivt om det går istället för att vänta år efter år och få betala med sin hälsa.

Som tidigare nämnts så fick vi i oss mycket mer kollagen i kosten om man ser 100 år tillbaka och längre. Det är absolut jättebra att göra egen buljong men om man inte orkar göra det varje vecka så kan ett kollagentillskott vara en enkel väg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-08-29 14:51 #28 av: Tyst

#27 Jag antar att det var mig du menade.
Nej ditt svar med tips om tillskott är inte farligt, det var inte det jag menade.
Det är när man formulerar sina svar som att de är ett faktum och en sanning utan att ha evidens för att det är så, som det blir problem. 
Speciellt när man ger råden till personer som faktiskt har ett ganska stort problem där det bästa vore att gå till en läkare.

Anmäl
2018-08-29 14:55 #29 av: OlgaMaria

Såklart det är bra att gå till en läkare. Men det är också bra att göra något själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-08-29 15:25 #30 av: Maria

Självklart är det bra att göra något själv men har det gått så långt som benskörhet (vilket inget vet i detta fall) så kan man knappast läka det med kost möjligtvis kanske stoppa upp förloppet men det tror jag inte finns några belägg för angående kosten.

/Maria

 

Anmäl
2018-08-29 18:00 #31 av: Tant Grön

Min mamma fick medicin för benskörhet efter att hon brutit lårbenshalsen och handleden, sedan har hon inte brutit något mer. Hon äter också kalk, vit. D och magnesium.

Anmäl
2018-08-29 19:34 #32 av: Maria

#31 Precis. Man behöver oftast medicineras och kan sedan komplettera med tillskott och kost i samråd med läkare.

/Maria

 

Anmäl
2018-08-30 08:44 #33 av: Effie

Ja, det finns väldigt mycket man kan göra själv - men då ska man läsa på. Läkare staller diagnos och skriver ut medicin. Sedan måste man själv försöka hitta en livsstil: bra kost, lagom motion, ev tillskott (ja, OlgaMaria; svavel, MSM, har jag börjat ta, och fortsätter) I tillräckliga doser (men glom inte att få I er vitamin K2 om ni äter D-vitamin!!!), tank också på tarmfloran för den gör mycket för hur man mår! Fick jag med allt? Nej, men en bra början.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-08-30 13:28 #34 av: Niklas

Tack allihop! Jag har varit hos läkare och ska på bendensitetsmätning så småningom. Sen får vi se vad som händer. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2018-08-30 14:18 #35 av: Maria

Det låter som en bra början😊

/Maria

 

Anmäl
2018-08-30 17:19 #36 av: Lona

#34, Tack för uppdatering!♡

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-08-31 08:35 #37 av: Tyst

 #34 Toppen, lycka till med allt nu!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.