Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 1486 ggr
Liz85
8/18/18, 9:28 PM

ärr efter sår?

Om man fått ett litet sår, inte särskilt långt alls, som dock tar lite längre tid på sig att sluta blöda. Kommer det bara läka ihop sen och inte bli något ärr att av typ? 

Har provat hålla en isbit emot kanske 4-5 minuter och det brukar funka men gjorde det inte till fullo nu nu så är väl kanske något djupare än man vanligen brukar få. Nu låter jag det lilla blod som kommit ut skorpa sig istället för att skydda… Och hoppas att det inte går bort sen när jag ska bada snart. :)

Annons:
Maria
8/18/18, 9:40 PM
#1

Ärr brukar man oftast få av djupare sår. Sedan beror det lite på var det sitter men småsår brukar läka fint.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
8/18/18, 9:42 PM
#2

Bredvid örat ovanpå tuggmuskeln/kindbenet om man säger så. Nu har det torkat iaf så nu hoppas jag på att skorpan är kvar när  jag tvättar håret.

Maria
8/19/18, 7:28 AM
#3

Ytliga sår brukar man som sagt inte få några ärr av.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

koppargaller
8/26/18, 5:45 PM
#4

#3 Beror på vad man har för slags hud o om man äter kortison.

Maria
8/26/18, 5:50 PM
#5

Kortison? Det visste jag inte. Har du någon bra länk.

Ibland använder man ju kortison till att behandla fula ärr har jag däremot hört.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

koppargaller
8/26/18, 6:17 PM
#6

Nä, var en nyexad läkare som frågade efter att ha sett mina armar, jag får blåmärken o ärr bara man tittar på mig.

Annons:
Maria
8/26/18, 6:25 PM
#7

OK. Såren kan läka sämre (ta längre tid) om man äter kortison men att ärren skulle bli värre har jag aldrig hört.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

koppargaller
8/26/18, 6:30 PM
#8

Jag får blåmärken av nästan ingenting o ofta blir det ärr efter blåmärkena.

Maria
8/26/18, 6:33 PM
#9

Kan du förklara hur du kan få ärr efter blåmärken?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

koppargaller
8/26/18, 6:57 PM
#10

Inte vanliga blåmärken utan när det blir blodsutgjutelse i eller under huden. Tex en lång reva på underarmen som jag fick av en hundklo, det gick inte hål utan blev en lång röd reva. Nu är där ett ärr.

Maria
8/27/18, 8:02 AM
#11

#10 Fast det är ju en form av läkning. Att det blir märken under lång tid och kan synas länge…

Ett ärr blir det endast om hudlagren gått sönder så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

koppargaller
8/27/18, 10:06 AM
#12

Tja flertalet har inte förändrats på 40 år.

Maria
8/27/18, 10:43 AM
#13

#12 Ska man vara riktigt petig så är det ändå inte ärr så länge huden inte har gått sönder så att säga😉

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rr

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: